Het was even schrikken voor Roos & Spierdijk. Boze lezers! Het verhaal van een paar weken geleden, over Microsoft's Xbox, heeft nogal wat kwaad bloed gezet. Niet de lollige opmerkingen over ome Bill Gates, maar één zinnetje over de Dreamcast deed de lezers massaal in de e-mail klimmen.
Binnen een jaar moet'ie gevonden worden: de door schatgraver Max Valentin verborgen gouden kist, met daarin een kostbare, 22-karaats zwarte diamant. Totale waarde: 1 miljoen dollar! Natuurlijk is hiermee meteen de interesse van Roos en Spierdijk gewekt. Een beetje zoeken, een beetje valsspelen desnoods en hup, één miljoen keiharde pegels!
Las Vegas... Palmbomen, 23 graden, casino's vol mooie vrouwen die naar de plastisch chirurg zijn geweest en hamburgertenten waar je voor twee dollar zoveel mag eten als je op kunt. Mogen we even voor, mevrouw de stewardess? Want in dat gokhol zal Bill Gates een toelichting geven op het verschijnen van de Xbox, de nieuwe spelcomputer van Microsoft.
We hebben er speciaal ons nette pak voor aangetrokken. Met stropdas. Want het is een plechtig moment. Nerveus wachten we in de lobby van een groot kantoorpand in Hilversum. Straks krijgen we het apparaat in 't echt te zien. Spierdijk heeft de plaatjes van de wondermachine al wekenlang boven zijn bed geprikt, en nu is het dan echt zover. De Doos van Pandora wordt speciaal voor ons geopend.
Roos keek gebiologeerd naar het beeldscherm van zijn computer. Nimmer zag hij zó'n wulpse dame van dichtbij. Lara Croft uit Tombraider, de afgelopen jaren toch zijn onbetwiste droomvrouw, was hij op slag vergeten. Julie, de hoofdpersoon uit Heavy Metal FAKK2 zou hem nog menig onrustige nacht bezorgen. Het was een beslissend moment in zijn leven: pas nu was hij écht gelukkig.
"Achgut, moet je nou kijken, wat een lief kleintje... Hoeveel weegt-ie nu?"
"Slechts 550 gram, maar z'n kleppie kan al open. Wil jij 'm even vasthouden, Roos?"
"Nee zeg, doe jij dat maar! Wat heb je er voor betaald?"
"299 pieken."
Mehmet, van snackbar 'Baklava', kijkt er naar maar gelooft zijn ogen niet. Een paar minuten geleden kwamen die twee jongens binnen, vroegen om één kaassoufflé "met twee vorkjes", wisselden vier kwartjes voor een gulden en gingen bij het Photo Play-apparaat staan.
Elk jaar rond deze tijd is het in Londen drie dagen lang feest voor gamers. Op de ECTS, de grootste gamesbeurs van Europa, presenteren uitgevers de producten waarmee ze het komende jaar de markt hopen te bestormen. Smaakmakers de komende feestdagen in december zijn zonder meer Nintendo, Electronic Arts en natuurlijk Sony met de PlayStation 2.
Spierdijk heeft een vriendinnetje dat alleen maar op de bank zit. Als ze opstaat, blijft er een kuil in het kussen achter. Nee, dat is niet om te lachen. Dat is triest. Roos heeft een vriendinnetje dat in zichzelf praat en van bridgen houdt. Dat is al helemaal niet om vrolijk van te worden. Toch zijn beiden gelukkig. Waarom? Ha! Omdat ze een buitenechtelijke affaire hebben!
Het is nog vroeg in de ochtend als we, in nevelen gehuld, linksaf slaan. Dan weet de oplettende Roos & Spierdijk-lezer al dat we daar eigenlijk rechtsaf hadden gemoeten. Locatie: ergens in Amstelveen, toch niet echt ver van huis. Bellen dan maar? Goed. Bel maar.
Op weg naar een afspraak in de binnenstad struikelt Roos over een losgeslagen Amsterdammertje, dondert Spierdijk in een open riool en worden beiden bijna bedolven onder een hoop bakstenen, verplaatst door een blinde bouwvakker die de vakantie al in z'n kop heeft. Met een briljant gevoel voor timing is de gemeente Amsterdam massaal aan 't verbouwen.
Het EK in 1988: de kleine Roos & Spierdijk zaten aan de buis gekluisterd, met in de ene hand een ratel en in de andere een glas kindercola. Hup Holland Hup en dé goal van Van Basten. Het Euro 2000: de nog steeds kleine Roos en de inmiddels wél volgroeide Spierdijk trainen dagelijks in het krachthonk en lopen de deur plat bij de plaatselijke ijzerhandel.
Lange tijd speelden gamers hun computerspellen alleen om de eer. Totdat een jochie uit de VS, Tresh genaamd, in 1997 een van de twee Ferrari's won van game-ontwikkelaar John Carmack, in een Quake-competitie. Hardware-fabrikanten met voldoende sponsorgeld zagen wel brood in Trash en gamers hadden hun nieuwe idool gevonden. Inmiddels is Tresh uitgegroeid tot 'professional' en heeft van het spelen zijn beroep gemaakt.
Het op internet spelen van games gaat de komende jaren een populair tijdverdrijf worden van een hoop mensen, zo wordt verwacht. Het succes van spellen als Quake III Arena, Unreal Tournament en Ultima Online is een eerste voorteken. 'Online gaming' geeft een nieuwe dimensie aan games: behalve plezier met het spelen, heeft de speler namelijk ook nog contact met anderen.
"En we gaan nog niet naar huis, nog lange niet..." De sfeer zat er goed in, toen een bus vol journalisten gisteren op uitnodiging van Activision naar het Belgische Genk vertrok, voor de presentatie van het spel 'Soldier of Fortune'. Maar dat de tekst van het liedje zo goed zou kloppen wisten we toen nog niet. Net voorbij de Belgische grens werd de bus tot stoppen gedwongen door gemaskerde mannen met geweer in de aanslag.
Zwijgzaam pakken we de A6, richting Almere. De zenuwen gieren ons door de keel. Niet omdat we naar Almere moeten al is dat reden genoeg om doodsbenauwd te zijn maar omdat we daar de Held der Helden gaan ontmoeten. De man die met "een banddikte verloor maar altijd zichzelf speelde"; de man die met 101 dagen niets doen beroemder werd dan Wim Kok: Ruud!
Vraag: wat mag je niet doen als je een kater hebt met bijbehorende kegel die meteen ontvlamt als je er een aansteker bij houdt? Juist. Autorijden. Met een zuur gezicht en even zure maaginhoud zat Spierdijk derhalve op de passagiersstoel, naast een broodnuchtere Roos, op weg naar de presentatie van dé race-game van het jaar: Gran Turismo 2.
Roos en Spierdijk zaten in een lastige situatie. Roos, net ontwikkeld genoeg om een stekker in het stopcontact te stoppen, zat het liefst op de bank met een PlayStation aan z'n voeten. Spierdijk speelt graag vals door tijdens het spelen wat cheatcodes van internet te halen en gaf daarom duidelijk de voorkeur aan de pc. Tijdens de uitgebreide nachtelijke speelsessies werd er op een gegeven moment meer heen en weer gelopen dan gespeeld. Een onhoudbare situatie...
Gamers zijn per definitie luie mensen. Hangen de hele dag in een stoel achter hun schermpje, literflessen cola en afgekloven pizza's binnen handbereik. Lukt een leveltje niet? Nou ja, volgend spel dan maar. Gaat de telefoon? Morgen weer een dag. Je zou zeggen dat de meeste gamers dan ook de makkelijkste weg naar de gameswinkels zoeken, maar dat is (nog) niet het geval...
De gamer zit op dit moment ook met de handen in het haar. Want wat moet hij of zij dit jaar bij Sint of kerstman bestellen? Wordt het Driver, of toch Fifa 2000? Roos & Spierdijk hebben de oplossing: we selecteerden bijna 50 games die je zonder meer op je verlanglijstje kan zetten...
Roos & Spierdijk zijn op een missie. Plaats: het peperdure Sheraton hotel op Schiphol. Doel: presentatie van Fifa 2000, de voetbalsim van EA Sports. Missie: de duurste verdediger aller tijden alle hoeken van het virtuele veld laten zien...
De games-industrie is nog niet zo oud, maar toch druipt de nostalgie er de laatste tijd vanaf. Spellen als Pacman, Tetris of Pong worden plotseling nieuw leven ingeblazen (in het gunstigste geval), of gewoon van een nieuw hoesje voorzien (in het ongunstigste geval).
De samenwerking tussen Roos & Spierdijk hangt inmiddels aan een zijden draadje. Oorzaak: Pokémon, het role playing game-ruilspelletje voor Nintendo's Game Boy. Spierdijk is te gierig, en Roos te suf om z'n eigen Pokémon te vinden.
Tien jaar nadat Prince of Persia als een van de eerste spellen voor de pc uitkwam, ligt nu het langverwachte derde deel in de winkel: Prince of Persia 3D moet dé topper voor de komende maanden worden.
Na een wild en vermoeiend bezoek aan de games-vakbeurs ECTS in Londen kunnen we twee conclusies trekken: Roos & Spierdijk zijn veruit de knapste jongens in heel games-land en de industrie lijkt zichzelf steeds meer uit te hollen.
Voor gamers is hij de plaatsvervanger van God op aarde: John Romero. Roos & Spierdijk spraken met hem over zijn nieuwste spel Daikatana en werden ingemaakt tijdens een potje deathmatch.
In het laatste jaar van dit millennium zal het 'online gamen' een ongekende vlucht nemen. In plaats van een computerspel in je eentje te spelen, kan via Internet door tientallen personen tegelijk hetzelfde spel worden gespeeld.
Dit jaar geeft u, De Gemiddelde Nederlander, meer geld uit aan kerstcadeaus dan ooit tevoren. Dat is echt waar, want dat stond in deze krant. Dat bracht Roos & Spierdijk op het lumineuze idee om ook eens te gaan shoppen: in de gameswinkels natuurlijk!
Sid Meier maakte onder meer de klassieker Civilisation en is nu bezig met een waardige opvolger: Alpha Centauri. Waar laat deze godfather zich door inspireren?
Arjan Brussee, een van de weinige goede games-makers in ons land, hoopt met Jazz Jackrabbit 2 net zo'n grote hit te scoren als met deel 1.
De rubriek Roos & Spierdijk verschijnt om de paar weken op de pagina i-Mail van Dagblad De Telegraaf en De Telegraaf-i. Opmerkingen of suggesties? games@telegraaf.nl.