&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Hooligans bestormen de pc

Op weg naar een afspraak in de binnenstad struikelt Roos over een losgeslagen Amsterdammertje, dondert Spierdijk in een open riool en worden beiden bijna bedolven onder een hoop bakstenen, verplaatst door een blinde bouwvakker die de vakantie al in z'n kop heeft. Met een briljant gevoel voor timing is de gemeente Amsterdam massaal aan 't verbouwen. Als straks het EK begint en de horden hooligans van overzee en uit het oosten de grenzen binnenvallen, krijgt het begrip 'Amsterdamse tolerantie' een geheel nieuwe invulling. Het Leidseplein zal worden verbouwd door het groepje vandalen dat het eerst de braakliggende Overtoom weet te bereiken...

Een prachtige setting voor een ontmoeting met Jason D. Garber, Canadees van geboorte maar al een leven lang woonachtig in Amsterdam. Hij heeft zelfs een seizoenkaart voor Ajax. Die zal-ie waarschijnlijk, op last van Michael van Praag zelf, komend najaar moeten inleveren. Garber en zijn team van ontwikkelaars zijn namelijk verantwoordelijk voor een computerspel dat zo goed als zeker een storm van protest zal doen ontketenen: Hooligans, Storm over Europe.

Jawel, hooligans. Een real-time strategiespel waarin de speler een groepje hooligans tot het meest gevreesde van heel Europa moet maken. Hoe? Door te vechten met gelijkgestemden, met gebruikmaking van alle soorten wapens: vuisten, messen, pistolen en natuurlijk de eerder genoemde losliggende bakstenen. We horen de Kamervragen al voorbijkomen!

"Het idee hing al een tijdje in de lucht", vertelt Garber, een imposante verschijning, maar meer het type knuffelbeer dan relschopper. "Ik speel al m'n hele leven spelletjes en werd zo ziek van al die cliché-games waarin je terug in de tijd gaat of naar de toekomst; waar je duizenden trollen moet doodschieten en je uiteindelijk altijd maar weer de wereld moet redden. Als ik nog een keertje een 'Wizard' zou tegen komen die geen 'Mana' meer bezit, zou ik gek zijn geworden." Garber en zijn maten zochten naar een hedendaags thema, en vonden dat in het hooliganism.

Cartoonesk
"Hooligans is niet bedoeld om mensen aan te zetten tot geweld. We hebben er daarom bewust voor gekozen om geen bestaande clubs of locaties te gebruiken. Bovendien ziet het spel er heel cartoonesk uit en zijn de hooligans echte archetypes van de Engelse, Duitse of Nederlandse 'voetbalfan'. Het is geweld met een knipoog. En met een flinke dosis humor. Kijk, ik zie geen verschil of je nu in een oorlogsspelletje soldaten neerschiet, duizend trollen in een fantasy-game, of in dit geval collega-hooligans. Omdat we een voorstander van zelfregulering zijn, zal op de doos '18+' komen te staan."

Garber laat een demo van het spel zien - die overigens vanaf de start van het EK van de website www.hooligans-thegame.com is op te halen - en die doet in eerste instantie veel aan Commando's denken. Ook al omdat je in elk level een missie moet vervullen, zoals het in de fik steken van het clubhuis van de tegenpartij of het verdedigen van je stamkroeg. En als er een rumble tussen twee groepen hooligans plaatsvindt, ziet het er inderdaad nogal komisch uit. "We verheerlijken absoluut geen geweld", aldus Garber. "We hebben juist geprobeerd om het spel zo absurd mogelijk te maken, zo kun je dat geweld ook aan de kaak stellen. En het feit dat jij als leider van jouw groepje, je 'soldaten' van eten, alcohol en drugs moet voorzien, maakt het helemaal belachelijk." We zien het al voor ons, hoe een virtueel hotdog-standje wordt gestript door de bende, of een bar wordt leeggeroofd...

Natuurlijk lopen Garber en zijn team het gevaar dat als het spel verschijnt, de kritiek niet van de lucht zal zijn en niemand het zal hebben over de originaliteit of de speelbaarheid van Hooligans. "Ik vind dat meten met twee maten: in de filmwereld mag het bloed wél rijkelijk vloeien. In Amerika zag ik complete gezinnen in de bioscoop zitten bij de film Gladiator. Maar bij Carmageddon zit iedereen plotseling in de hoogste boom, laat staan bij Hooligans. Nogmaals: we zetten een minimumleeftijd op de doos en voor de rest is het ieders eigen verantwoordelijkheid."

TERUG NAAR INHOUD

© 1996 - 2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl