&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Rijden onder invloed:
Rechtstreeks naar de hemel met Gran Turismo 2

Vraag: wat mag je niet doen als je een kater hebt met bijbehorende kegel die meteen ontvlamt als je er een aansteker bij houdt? Juist. Autorijden. Met een zuur gezicht en even zure maaginhoud zat Spierdijk derhalve op de passagiersstoel, naast een broodnuchtere Roos, op weg naar de presentatie van dé race-game van het jaar: Gran Turismo 2.

En dan zul je zien dat op zo'n belangrijke ochtend alles misgaat. Met het gaspedaal tot op de rubberen mat ingedrukt bleek Roos' bolide een topsnelheid van maar liefst 65 kilometer per uur te halen, en we waren al te laat vanwege de vele tussenstops. Als ware hij Klein Duimpje liet Spierdijk namelijk langs het drukst bereden gedeelte van de A1 een spoor van ondefinieerbare bittere brokjes achter. Wel handig, anders hadden we de weg naar huis nooit teruggevonden...

"Dat is pas een auto!" riep de geplaagde games-verslaggever bij aankomst, net op het moment dat Roos zijn zo geliefde Subaru Mini Jumbo in de achterkant van een gloednieuwe Audi TT parkeerde. "Kijk maar, geen krasje te zien!" Inderdaad, de TT daar neergezet ter verhoging van de Gran Turismo-feestvreugde stond er nog steeds schadeloos en schandelijk mooi te wezen. Roos' Subaru Mini was echter geen Jumbo meer.

Licentieproblemen
Gran Turismo 2 is hot news, want bij binnenkomst zat er al een waar leger aan snel uitziende games-freaks boos te wachten op de twee laatkomers. Maar liefst 75.000 Nederlandse fans kochten in 1998 het spel Gran Turismo, toen al een van de meest complete race-sims verkrijgbaar. De opvolger, lang uitgesteld vanwege licentieproblemen met bekende automerken, ligt vanaf 28 januari eindelijk in de winkel.

Belangrijkste features: in GT2 zijn in totaal 594 (!) verschillende auto's opgenomen. Letterlijk opgenomen, want de makers van het spel hebben alle motorgeluiden, zowel van binnen als buiten de wagen, opgenomen. De geluidseffecten zijn dus al helemaal àf. Bovendien kregen ze de beschikking over alle blauwdrukken van de fabrikanten, zodat de wagens zo echt mogelijk nagemaakt konden worden. Kon je in GT1 alleen over Amerikaanse en Japanse wagens beschikken, in deel 2 is een groot aantal Europese merken, waaronder BMW en Lotus, opgenomen.

Als je het karige startkapitaal van 10.000 piekies door veel te racen wat hebt verhoogd, kun je je auto 'upgraden' om hem sneller te maken. Bijna alles is te vervangen: de banden en de motor natuurlijk, maar ook de uitlaat en de velgen. Wat je ook wilt upgraden, de keuze is enorm en alles volgens specificaties van de fabrikant.

Geinig detail: tijdens de race is de schade alleen te zien aan een metertje op je scherm. De auto's blijven er hetzelfde uitzien, hoe groot de schade ook is. Dit was oorspronkelijk niet de bedoeling, maar was een eis van de autofabrikanten die hun koopwaar liever niet met deuken en krassen aan miljoenen potentiële kopers presenteren.

GT2 kent meer dan 25 verschillende circuits én rally-tracks, dat laatste is een noviteit in Gran Turismo. Er zijn in dit deel bovendien drie bestaande circuits opgenomen, waaronder het Laguna Seca Circuit met z'n beruchte haarspeldbocht. In totaal bevat GT2 200 verschillende races, waar je volgens Sony wel een paar maanden zoet mee bent.

Memory-card
Het spel wordt geleverd op maar liefst twee cd-roms: de arcade-cd om gewoon effe snel wat te racen en de tweede om in de GT-mode te rijden. Het spel gebruikt een volledige memory-card om alle rangen en standen op te slaan en is daarom in twee versies te krijgen: mét memory-card voor ƒ149,95 en zonder voor ƒ129,95.

Ook dit keer gaat bij de lancering van het spel de Gran Turismo Challenge weer van start. Wie de voorrondes doorloopt en vervolgens op 10 mei de finale winnend weet af te sluiten, rijdt vervolgens naar huis in de al eerder genoemde Audi TT. Hopelijk hebben ze tegen die tijd de vingerafdrukken van Roos van de ruiten gepoetst en kan het portier dan wél open...

TERUG NAAR INHOUD

© 1996 - 2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl