Bellen dan maar? Goed. Bel maar. "Zijn jullie alweer verdwaald? Dat was de vorige keer ook al zo", giechelt de dame die voor ons een ontmoeting heeft geregeld met twee mistige Amerikanen. "Het is een groot wit gebouw, nog steeds. Kan niet missen", lacht ze ons nu hardop uit in Spierdijks mobieltje. Maar er staan heel veel grote witte gebouwen in Amstelveen, dus kun je zoeken tot je een ons weegt. Wel toepasselijk, want dat is precies waar het om draait in de spellenreeks waarvan we vandaag exclusief deel 3 mogen bekijken.
Nee, dan de Amerikanen van gamesuitgever Mattel. Het duo is dol- en dolenthousiast over de twee producten die ze mede heeft ontwikkeld: The Real Myst en Myst III Exile. En met die presentatie hebben we een "world exclusive!" gilt een van de twee. Jaja, 't is al goed. Eerst koffie. We krijgen een video te zien, een soort speelfilmtrailer, van Myst III Exile. Het is het langverwachte derde deel, na Myst en Riven dus. De trailer ziet er gelikt uit. "Wanna see it again?!" roept de Yankee, die werkelijk door het dolle heen is over wat wij mogen zien. Mwoa... Doe eerst nog maar een bakkie. De fans van het genre worden vanaf het komend najaar wel erg verwend. Eerst verschijnt namelijk The Real Myst, zoals de voorlopige titel van het spel luidt. Een remake van het origineel, maar dan zoals de bedenker van dit monnikenwerk, Rand Miller, het oorspronkelijk voor ogen zag. In volledig real-time 3D dus, met een wereld waar het eindelijk eens onweert, waar vogels in de lucht vliegen, de zon op en onder gaat en er warempel ook dieren in het bos leven! Een grafisch hoogstandje, met als extraatje een compleet nieuw, toegevoegd gebied om te ontdekken. Voor de rest zijn de werelden en puzzels hetzelfde gebleven. Voordeel: het is makkelijker navigeren in 3D, waardoor verdwalen in Channelwood verleden tijd wordt.
In Myst III Exile krijgen de spelers te maken met een nieuwe vijand. De wereld van deze verbitterde man is totaal verwoest door Sirrus en Achenar. Hij keert terug om zich te wreken op Atrus en zijn familie. De speler zit opgesloten in vijf werelden en moet zich weer suf puzzelen om er achter te komen wat het geheim is van de mysterieuze vijand. © 1996 - 2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
|