&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Het Myst in Amstelveen!

Het is nog vroeg in de ochtend als we, in nevelen gehuld, linksaf slaan. Dan weet de oplettende Roos & Spierdijk-lezer al dat we daar eigenlijk rechtsaf hadden gemoeten. Locatie: ergens in Amstelveen, toch niet echt ver van huis.

Bellen dan maar? Goed. Bel maar. "Zijn jullie alweer verdwaald? Dat was de vorige keer ook al zo", giechelt de dame die voor ons een ontmoeting heeft geregeld met twee mistige Amerikanen. "Het is een groot wit gebouw, nog steeds. Kan niet missen", lacht ze ons nu hardop uit in Spierdijks mobieltje. Maar er staan heel veel grote witte gebouwen in Amstelveen, dus kun je zoeken tot je een ons weegt. Wel toepasselijk, want dat is precies waar het om draait in de spellenreeks waarvan we vandaag exclusief deel 3 mogen bekijken.

Myst! Het eilandenrijk waar je op werd gedropt zonder te weten wat, hoe of waarom. Waarin je gaandeweg een compleet verhaal bij elkaar moest zien te scharrelen, middels breinbrekende puzzels! De enige game ter wereld waarbij je lijvige boekwerken moest lezen om het verhaal überhaupt te snappen! Moeder aller surrealistische adventure-games, waarvan er wereldwijd maar liefst 5 miljoen werden verkocht. Bijna de helft van die kopers is overigens vrouw en dat is opmerkelijk in een door mannen geregeerde gameswereld. "Zie je wel, een wijvengame!" bromt Roos, die nooit veel heeft opgehad met het eeuwige gezoek en de slaapverwekkende eenzaamheid van de wereld die Myst heet. "'t Is net Amstelveen!"

Nee, dan de Amerikanen van gamesuitgever Mattel. Het duo is dol- en dolenthousiast over de twee producten die ze mede heeft ontwikkeld: The Real Myst en Myst III Exile. En met die presentatie hebben we een "world exclusive!" gilt een van de twee. Jaja, 't is al goed. Eerst koffie. We krijgen een video te zien, een soort speelfilmtrailer, van Myst III Exile. Het is het langverwachte derde deel, na Myst en Riven dus. De trailer ziet er gelikt uit. "Wanna see it again?!" roept de Yankee, die werkelijk door het dolle heen is over wat wij mogen zien. Mwoa... Doe eerst nog maar een bakkie.

De fans van het genre worden vanaf het komend najaar wel erg verwend. Eerst verschijnt namelijk The Real Myst, zoals de voorlopige titel van het spel luidt. Een remake van het origineel, maar dan zoals de bedenker van dit monnikenwerk, Rand Miller, het oorspronkelijk voor ogen zag. In volledig real-time 3D dus, met een wereld waar het eindelijk eens onweert, waar vogels in de lucht vliegen, de zon op en onder gaat en er warempel ook dieren in het bos leven! Een grafisch hoogstandje, met als extraatje een compleet nieuw, toegevoegd gebied om te ontdekken. Voor de rest zijn de werelden en puzzels hetzelfde gebleven. Voordeel: het is makkelijker navigeren in 3D, waardoor verdwalen in Channelwood verleden tijd wordt.

Zo niet in Myst III Exile, dat voor februari/maart 2001 op de rol staat. De Myst- en Riven-saga gaat hierin gewoon door. Vier cd's lang. Veertig tot zestig uur geschatte speeltijd. Roos krijgt er al bijna zelfmoordneigingen van. Spierdijk niet: die is niet bang zijn vrouwelijke kant te tonen en bladert alweer lustig door The Book of D'ni, op zoek naar een vergeten verhaallijn. Grafisch haalt Exile het niet bij The Real Myst, "maar wij vonden het belangrijker dat iedere computer dit spel aankan", aldus de producers.

In Myst III Exile krijgen de spelers te maken met een nieuwe vijand. De wereld van deze verbitterde man is totaal verwoest door Sirrus en Achenar. Hij keert terug om zich te wreken op Atrus en zijn familie. De speler zit opgesloten in vijf werelden en moet zich weer suf puzzelen om er achter te komen wat het geheim is van de mysterieuze vijand.

TERUG NAAR INHOUD

© 1996 - 2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl