Wulps en gevaarlijk
Heavy Metal FAKK2

Roos keek gebiologeerd naar het beeldscherm van zijn computer. Nimmer zag hij zó'n wulpse dame van dichtbij. Lara Croft uit Tombraider, de afgelopen jaren toch zijn onbetwiste droomvrouw, was hij op slag vergeten. Julie, de hoofdpersoon uit Heavy Metal FAKK2 zou hem nog menig onrustige nacht bezorgen. Het was een beslissend moment in zijn leven: pas nu was hij écht gelukkig.

 Al na enkele minuten spelen wordt het duidelijk: Lara Croft heeft haar beste tijd gehad! Sterker nog, na Heavy Metal wil je niet anders meer. Een waarschuwing is misschien op zijn plaats: Heavy Metal is niet bedoeld de allerjongsten. Seks, drugs & rock 'n roll spelen een belangrijke rol in het spel, maar ach: is dat erg?

FAKK2 is de heldin in het spel: ze heeft tal van spectaculaire wapens tot haar beschikking om te voorkomen dat de kwaadaardige Gith de macht over de wereld krijgt. Water speelt een belangrijke rol in het spel, want het maakt de wapens krachtiger. Logisch dus dat FAKK2 er constant naar op zoek is.

Zo op het eerste gezicht doet het spel aan Tombraider denken. Je kruipt in de huid van een aantrekkelijke dame die in allerlei werelden het kwaad moet bestrijden. Roep dit echter niet waar Robert Atkins, art director van Heavy Metal FAKK2 bij is. Twee jaar lang werkte hij en zijn collega's van het Amerikaanse bedrijf Ritual Entertainment aan het spel dat sinds kort in ons land in de schappen ligt. "Dit gaat veel verder!", stelt hij bijna beledigd als we de vergelijking met Lara's avonturen maken.

Het spel is gebaseerd op de vooral in de Verenigde Staten populaire Heavy Metal comic-boekjes. Duidelijk bedoeld voor een volwassen publiek, want seks, geweld en drugs komen in de verhalen aan de lopende band voorbij. Eerdaags verschijnt Heavy Metal 2000, een animatiefilm gebaseerd op de boekjes. Atkins: "We kregen volledige vrijheid bij het maken van het spel. We wilden dat het een paar stappen verder zou gaan dan wat gamers gewend zijn. Het moest fun worden, maar vooral onvoorspelbaar. Ik denk dat dat gelukt is: tot aan het einde van het spel wordt je met nieuwe, verrassende zaken geconfronteerd."

FOTO: Voila: FAKK2, de hoofdpersoon uit Heavy Metal. Naast Fakk 2 is Lara Croft een godvruchtig kostschoolmeisje...

Terwijl spellen als Kingpin en Soldier of fortune de realiteit zo dicht mogelijk proberen te benaderen, speel Heavy Metal FAKK2 zich, net als de boekjes, in een fantasiewereld af. Hoe vreemder, hoe beter. Aliens, gemuteerde insecten en lelijke gnomen: je komt het allemaal tegen. "Het voordeel van een fantasiewereld is dat je je bij het maken, maar ook bij het spelen, nergens door hoeft te laten remmen", legt Atkins uit. "Als het maar leuk en verrassend is. Dat is het enige dat telt."

 Toch hebben Atkins en zijn collega's nog flink wat aan het spel moeten veranderen, voordat het de winkels in kon. Reeds lang voordat het spel klaar was, kondigden grote winkelketens aan het spel niet te gaan verkopen vanwege de flinke dosis grofheden. Atkins: "Een moeilijke keuze. Of het spel van onze dromen maken, maar het niet de winkels in krijgen, of water bij de wijn doen en wél in de schappen liggen." Dat laatste is het uiteindelijk geworden. De lelijke gnoom die FAKK2 tegenkomt in het spel rookte eerst een grote joint. In de uiteindelijke versie van het spel staat hij aan een pijp te lurken.

Hoofdpersoon FAKK2 is overigens gebaseerd op een echte vrouw, die minstens zo kinky is als haar virtuele evenbeeld. B-actrice Julie Strain, immer gehuld in weinig verhullende lapjes stof, stond model voor FAKK2. Toch houdt ze zich in het spel noodgedwongen in. Maar er is hoop volgens Atkins: "Waarschijnlijk maken we een aanvulling waarin we alle remmen losgooien. Die zal niet in de winkel komen te liggen, maar alleen via internet verkrijgbaar zijn."

TERUG NAAR INHOUD

© 1996 - 2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl