Gametester Willie Horden
Als we met Willie aan de telefoon hangen zien we hem zo voor ons. Zo'n typische computernerd, die leeft op pizza en cola en nog nooit een vriendinnetje heeft gehad. "Ik zie er helemaal niet uit als een computernerd!" protesteert onze held. "Ik heb wèl vrienden!" Maar het gelach van zijn collega's op de achtergrond doet toch het tegendeel vermoeden. "Ik hoor het vaak, dat ik een luizenbaan heb. Maar ik zit wel acht uur per dag achter mijn computer." Alsof dat niet genoeg is, kruipt Wille "voor de lol" thuis weer achter zijn scherm. "En voor je het weet is het dan half twee," zegt hij enigszins beschaamd. Red Alert en Fifa Road to World Cup zijn de favoriete spellen van de tester. "Verslavend." De mooiste baan ter wereld dus, maar heeft een tester echt invloed op het eindproduct? We kunnen ons zo voor stellen dat de makers hun ideeën niet zo snel door Willie aan de kant laten zetten. "Als ik echte fouten ontdek, worden die er wel uitgehaald. Maar wanneer het om smaak gaat is het vaak een ander verhaal. Toch meld ik het als iets me niet zint. Dat komt dan op een grote lijst. Als er genoeg mensen zijn die het er mee eens zijn, willen ze nog wel eens overstag gaan. Daarom laat ik soms ook vrienden en kennissen een spel testen, gewoon om te kijken wat zij er van vinden." Oh. Dus je hebt er geen opleiding voor nodig. Hoe is Willie eigenlijk begonnen? "Als bedrijfslul!" roept hij spontaan, maar hij heeft er meteen spijt van. Want ditmaal is het hoongelach van zijn collega's oorverdovend. "Ik verzorg ook onze website", haast hij zich er aan toe te voegen. "Ik regel alle zaken als we op een beurs staan, dat soort dingen. Eigenlijk raap ik alles op wat anderen laten liggen." Willie heeft dus hart voor de zaak. Bij hem is er zelfs sprake van beroepsdeformatie. "Soms zie ik wel eens een spel dat van een andere uitgeverij komt. In Fifa bijvoorbeeld, ontdekte ik nogal wat spelfouten. Dat vind ik dan zo slordig, daar erger ik me aan. Dan heb ik wel eens de neiging om ze op te bellen om ze op hun fouten te wijzen en te vragen of ze nog een goede tester nodig hebben. Veel spellen worden, onder druk van een absolute deadline, onzorgvuldig getest en zo op de markt gebracht. En de gamer is daar dan de dupe van." © 1996 - 2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
|