&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> Games met Oranje-gevoel

In het Haarlemse pand van Orange Games staat alles in het teken van design. Niet verwonderlijk dat de jonge directeur Arjan Brussee (26) zijn biertje pakt uit een metallic Bosch-ijskast, of zich na een dag lang werken moe naar boven begeeft langs de blauw-metalen wenteltrap. Oog voor design zit hem in de genen. Als kind al probeerde hij bestaande spelletjes na te maken. Sega's karaktertje Sonic was zijn held. Nu geeft Brussee leiding aan zijn bedrijf Orange Games, verantwoordelijk voor de dikke games-hit Jazz Jackrabbit...

De interesse voor computers zat er bij Brussee ook al vroeg in. Acht jaar en nog geen drie turven hoog zat de kleine 'whizzkid' al op de computerclub. "Ik was een echte computer-nerd", zegt hij lachend. "Maakte mijn eigen spelletjes. Op een gegeven moment kreeg ik een Amiga en daar ben ik pas echt goed mee aan de slag gegaan." Daarmee was de basis gelegd: de 'nerd' verdient nu zijn brood met dat wat vroeger nog maar een spelletje was.

Dat spelletje bereikte in 1994 na bijna drie jaar zwoegen op zolderkamertjes een voorlopig hoogtepunt: Brussee bracht zijn eerste eigen game uit, Jazz Jackrabbit. "Jazz was een van de eerste echte spellen voor op de pc", zegt Brussee niet zonder trots. "Door een deal met een buitenlandse uitgever was het niet in de winkel te krijgen. Het werd op grote schaal gratis verspreid en de volledige versie was telefonisch te bestellen." Jammer! "Welnee, er zijn er wereldwijd 30.000 verkocht en het winstpercentage was juist door die 'direct sales' aanzienlijk."

Dat verklaart de ongetwijfeld prijzige inrichting van Brussee's huis annex kantoor in de binnenstad van Haarlem. "Ik ben er goed op vooruit gegaan", gniffelt de jonge ondernemer. "Zeker als je bedenkt dat ik toentertijd nog studeerde. De Nederlandse overheid heeft in feite de ontwikkeling van Jazz gefinancierd." Eindelijk een student die zijn studiebeurs eens niet in de kroeg achterliet.

Het geld dat Jazz hem opleverde gebruikte hij om zijn bedrijf Orange Games op te starten. Bovendien vond hij een manier om Jazz nog verder commercieel 'uit te buiten'. "Ik kreeg een opdracht uit Duitsland om voor Bifi - je weet wel, die worstjes - een autoracespel te maken. Ik gebruikte daarvoor de opzet van een bonuslevel uit Jazz. Zo gepiept dus. Dat soort 'tussendoortjes' is nu een wezenlijk onderdeel van het bedrijf geworden: de technologie van door ons ontwikkelde 'grote' spellen gebruiken we om kleine commerciële klusjes te kunnen opknappen. Zo houden we het bedrijf draaiende en hebben we de tijd en het geld om aan nieuwe ideeën te werken."

In alle rust kon dan ook een vervolg op Brussee's eerste hit ontwikkeld worden: Jazz Jackrabbit 2. Wederom werd bijna drie jaar gespendeerd aan de avonturen van het gekke ruimtekonijn. Volgens Brussee is Jazz 2 het ultieme platformspel. "Dit is volgens mij het einde van de lijn van twee-dimensionale platformspellen. Het enige dat nog rest is een drie-dimensionale, virtuele versie. Dan ben je zelf het konijn." Die sappige wortel laten we voorlopig maar aan ons voorbijgaan...

Jazz Jackrabbit 2 ligt intussen in de Nederlandse winkels en de rest van Europa volgt spoedig. "In de eerste week zijn er in Nederland 7000 exemplaren van verkocht. Dus da's wel aardig. Maar na 2,5 jaar met dat konijn bezig te zijn geweest is het voor mij ook echt afgelopen. Ik heb het wel gehad met dat domme zachtaardige karaktertje, ik wil iets heftigers!"

Nieuwste kindje
Brussee bedient zichzelf op zijn wenken: zo is hij ook alweer anderhalf jaar aan de slag met zijn nieuwste kindje: de game Core. "Rond kerst '99 moet het in de winkel liggen. Het is een heel compleet spel, met een goede verhaallijn, geschreven door een science fiction-specialist." De speelbaarheid van de game wordt heel grappig getest middels een bordversie van het spel en twee dobbelstenen. "Core is volledig 3D, kent heel realistische werelden en het gaat niet alleen maar om het knallen. Er zit ook strategie en puzzelwerk in, waardoor het een beetje een kruising is tussen Command & Conquer en Quake."

Hmm. Niet echt een nieuw idee dus? "Ha, probeer maar eens een nieuw idee te verkopen aan de uitgever. Die vragen meteen of het lijkt op Quake of een andere hit. De industrie speelt op safe. Niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat er in de gamesindustrie meer omzet wordt gemaakt dan in de filmindustrie. Games have grown up."

Brussee is erg zeker van zijn zaak. Als we hem vragen of hij concurrentie heeft, kijkt hij ons niet-begrijpend aan. "In Nederland? Heb ik niet. Of het moet een hobbyist zijn, die op z'n zolderkamertje met iets groots bezig is." Zodat er weer een nieuwe 'nerd' opstaat en we dit verhaal opnieuw kunnen beginnen...

TERUG NAAR INHOUD

© 1996 - 2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail: redactie@telegraaf.nl