&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">


OKTOBER


Verbijstering om gifgas in El Al-Boeing

AMSTERDAM - Aan boord van de El Al-Boeing die zich in oktober 1992 in een Bijlmerflat boorde, blijkt zich 240 kilo grondstof voor het levensgevaarlijke zenuwgas Sarin te hebben bevonden.

In vrachtbrieven, die om onverklaarbare redenen nooit eerder zijn geanalyseerd, staat dat het toestel tien vaten van 18,9 liter DMMP aan boord had, waaruit maximaal 270 kilo Sarin te bereiden is.

Daarnaast vervoerde de LY 1862 nog andere grondstoffen voor Sarin, waarvan enkele grammen werden gebruikt bij de gifgasaanslag op de metro in Tokio in maart 1995. Hierbij vielen twaalf doden en 5500 gewonden.

Militaire deskundigen noemen de hoeveelheid Sarin 'excessief veel'. Israël ontkent het vervoer.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat begrijpt de ophef rond de vrachtbrief niet. "Wij hebben deze vrachtbrief al in 1996 aan de Tweede Kamer ter beschikking gesteld."

Direct na de Bijlmerramp in 1992 is niet duidelijk wat de El Al-Boeing vervoerde. Pas zes jaar later blijkt uit vrachtbrieven dat er 240 kilo grondstof voor het levensgevaarlijke Sarin aan boord was. De Tweede Kamer besluit een parlementair onderzoek in te stellen naar de ramp.

Het PvdA-Kamerlid Van Gijzel is woedend over deze houding. "Zo makkelijk komt het ministerie er niet van af. De vrachtbrieven zijn niet geanalyseerd en dat had wel gemoeten."

De stoffen waren bestemd voor het Israël Institute for Biological Research in Ness Ziona nabij Tel Aviv. Volgens deskundigen is dit instituut de dekmantel van het Israëlische leger voor de vervaardiging van gifgassen.

Nabestaanden en slachtoffers van de ramp hoeven zich volgens dr.ir. H. P. Benschop van TNO geen zorgen te maken over de onbewerkte grondstoffen. Je kunt ze bij wijze van spreken in je thee stoppen." Andere deskundigen beweren het tegendeel.

De Tweede Kamer is onthutst door de ontdekking en besluit een parlementair onderzoek in te stellen naar de ramp. Vraagtekens zijn er in overvloed. Zo is 20.000 kilogram vracht nog steeds spoorloos.

Ook is nog steeds niet duidelijk wie de mysterieuze 'mannen in de witte pakken' zijn, die al binnen een kwartier na de ramp ter plaatse waren, rondneusden in de puinhopen en allerlei spullen meenamen. Andere hulpverleners kenden de 'maan-outfit' niet waarin deze mensen rondliepen.



HET JAAR 1998

Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni


Juli Augustus September Oktober November December

Sportjaar 1998

Spraakwater 1998

Overleden in 1998





© 1998 De Telegraaf-i / Dagblad De Telegraaf