|
Ahold eigenwijs Voor supermarktgigant Ahold is het voordeel van de euro maar gering. De afnemers zijn per definitie lokaal, en marktleider Albert Heijn koopt slechts 10% van het assortiment waaronder citrusvruchten over de grens in. Voor de dochters in andere euro-landen geldt ongeveer hetzelfde percentage. "Wij zijn geen export- en geen importbedrijf", stelt woordvoerder Jan Hol. "Natuurlijk wordt wel met leveranciers overlegd over de te gebruiken valuta. Maar ons 'euro-uur' is het tijdstip waarop alle klanten met euro's gaan betalen." Het dit jaar te verschijnen jaarverslag over 1998 zal een staatje bevatten waarin de financiële resultaten in euro's worden vertaald. Mogelijk is dat in 2000 al precies omgekeerd: de resultaten over 1999 worden voor de liefhebber dan ook in guldens weergegeven. Op één punt is 's lands grootste winkelier eigenwijs. De koers van het AH Vaste Klanten Fonds wordt tot het bittere eind (31 december 2001) in guldens weergegeven. "Onze klanten kopen ook met guldens", stelt Hol. &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> |