&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> De Telegraaf-i [] AutoRAI 1999


In deze special:

Over de AutoRAI 99
Wie toont wat?
Snuffelen aan een auto
De virtuele auto
De super-mini's
Over de dealers
De invloed van de euro
Vrouwen in een mannenwereld
Uitslag koplampenspel
Diverse nieuwtjes

PROEFRIJDEN IN DE HUISKAMERSTOEL

door Theo Kuijpers

Binnen enkele jaren is het mogelijk om thuis voor de computer of de televisie een proefrit met een nieuwe auto te maken zonder daarvoor eerst naar de dealer te moeten gaan. Met technieken als virtual reality en 3D-stereoprojectie kunnen situaties worden gecreëerd die levensecht overkomen.

Zo kan men plaats nemen in een schijnbaar bestaande auto en alle handelingen verrichten die ook met een echte auto zijn uit te voeren. Door toepassing van de nieuwste computertechnieken kan de buitenkant van de auto van alle kanten worden bekeken, deuren worden geopend, het interieur worden geïnspecteerd en zo nodig het geheel een andere kleur geven. Het is zelfs mogelijk om een uitgebreide proefrit door de stad en over snelwegen te maken. Vanuit de luie woonkamerstoel. Met behulp van virtual reality.

Tijdens de AutoRAI kunnen bezoekers in het Paviljoen van de Toekomst zo'n virtuele autorit in levende lijve meemaken. Auto-ontwerper Cor Steenstra heeft de auto van het jaar 2050 gevisualiseerd en met behulp van de krachtigste computer ter wereld en de modernste visualisatietechnieken kan men door middel van een driedimensionale (3D) presentatie een rit in de wereld anno 2050 maken. We hebben zo'n rit in de toekomst achter de rug en kunnen stellen dat beelden en indrukken zeer waarheidsgetrouw overkomen.

Zo namen we schijnbaar plaats in de 'FutuRAI 2050', de door Steenstra ontworpen auto en maakten een rit die ons versteld deed staan. Vanuit een totaal nieuw ontworpen stad reden we naar de snelweg, waar de mobiliteit een nieuwe invulling heeft gekregen omdat het personen- en goederenvervoer gescheiden plaatsvindt. Eenmaal buiten de stad meldden we ons bij een magnetische baan waarop onze auto werd geplaatst om vervolgens met hoge snelheid naar het einddoel te worden geleid. Tijdens deze rit hoef je als bestuurder zelf niets te doen en kun je je met andere zaken bezighouden.

In het Paviljoen van de Toekomst, dat is ondergebracht in de Noordhal stand 500, biedt elke voorstelling plaats aan zo'n 100 bezoekers die een speciale bril op krijgen om het 3D-effect zo optimaal mogelijk te beleven. De Stichting Academisch Rekencentrum Amsterdam (SARA) levert niet alleen de miljoenen gulden kostende super-computer, die voor de AutoRAI speciaal uit Zwitserland is overgebracht, maar ook alle technologie. Een scherm van 8x4 meter zorgt er voor dat de bezoekers aan het paviljoen niets hoeven te missen. Ook verschillende automerken zullen via dit scherm laten zien hoe zijn omgaan met de nieuwste technieken en inzichten.

Volgens ingenieur Edward Breedveld van SARA, die gespecialiseerd is in virtuele technieken, gaan autofabrikanten steeds meer gebruik maken van virtual reality omdat bij het ontwerpen van een nieuwe auto veel tijd en geld bespaard kan worden.

"Vroeger moest vaak een aantal kleimodellen worden gemaakt om een indruk van het geheel te krijgen. Dit is een zeer tijdrovend werk en met onze virtuele technieken kan dat allemaal veel sneller. We kunnen auto's onderdeel voor onderdeel in en uit elkaar halen en de veranderingen onmiddellijk in 3D aan onze opdrachtgevers laten zien. Straks wordt het zelfs mogelijk om met speciale handschoenen, die nu nog in ontwikkeling zijn, de vormen en gebruikte materialen van de auto ook daadwerkelijk te voelen," aldus Edward Breedveld, die ervan overtuigd is dat het kopen van een auto en de bijbehorende proefrit over een paar jaar gewoon thuis kan gebeuren.

Voor de echte computerfanaten volgen hier nog de bijzonderheden van de super-computer die op de AutoRai staat: het gaat totaal om 128 parallelle processoren met een piekprestatie van 64 Gigaflops, een intern geheugencapaciteit van 56 Gigabytes en 0,5 Terabytes disk-capaciteit (tera=duizendmiljard). Het interne geheugen van 56 Gigabytes is te vergelijken met 1750 personal computers met een geheugencapaciteit van 32 Megabytes elk.