&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> De Telegraaf-i [] AutoRAI 1999


In deze special:

Over de AutoRAI 99
Wie toont wat?
Snuffelen aan een auto
De virtuele auto
De super-mini's
Over de dealers
De invloed van de euro
Vrouwen in een mannenwereld
Uitslag koplampenspel
Diverse nieuwtjes

KLEIN VAN STUK, GROOT VAN .......

door Theo Kuijpers

De markt van de zogenoemde super-mini's in ons land groeit gestaag. We hebben het dan over auto's met een lengte tot pak weg 3,40 meter en meer bekendheid genieten met bijnamen die variëren van stadsvlo, dreumes, micro-auto, dwerg, vrouwenautootje, snoepie, boodschappenwagentje tot zelfs doperwt-op-wielen aan toe.

We hebben de acht kleinsten met de belangrijkste gegevens op een rijtje gezet: de Daihatsu Cuore en Move, Fiat Seicento en Panda, Mini, Smart, Subaru Vivio en de Suzuki Wagon R+. Totaal werden er het afgelopen jaar zo'n 15.000 stuks (inclusief 3400 Cinquecento's tot juni'98) van verkocht en is dat een duidelijke toename met het jaar daarvoor.

De goedkoopste super-mini is de Panda die al sinds 1980 op de markt is en die voor ƒ13.995,- in de prijslijst staat. De Mini Cooper, die dit jaar zelfs zijn veertigjarig bestaan viert en in 2000 eindelijk een opvolger krijgt, is met zijn ƒ24.990,- de duurste van dit achttal. Dat beide auto's ondanks de nodige minimale face-lifts al enige tientallen jaren meedraaien, is goed te merken: weinig luxe en zeker geen al te comfortabel weggedrag.

De écht allerkleinste uit onze mini-test is de Smart, een gezamenlijk project van horlogemaker Swatch en autobouwer Mercedes-Benz, met zijn 250 centimeter tussen voor- en achterbumper. Ontworpen om met name parkeerproblemen in de overvolle steden op te lossen maar dan zullen gemeenten ook wel de nodige faciliteiten moeten verlenen om het rijden in ultra-compacte auto's aantrekkelijk te maken. Nu moet de Smart-rijder nog voor een hele parkeerplaats betalen, terwijl hij vaak al met de helft kan volstaan.

Overigens geldt voor parkeerplaatsen binnen de bebouwde kom dat zij een lengte van minimaal 5 meter en een breedte van 2,25 m hebben indien het lang-parkeren betreft. Voor kort-parkeren geldt een zelfde lengte maar een breedte van 2,50 meter omdat er meer bewegingen zijn en vaker in- en uitgestapt wordt.

De rij-ervaringen van de trendy Smart zijn al uitgebreid aan de orde geweest. Vooral de stugge vering bederft een hoop rijplezier en is het brandstofverbruik van deze mini-stadsauto lang niet zo zuinig als de fabrikant wil doen geloven. Overigens hebben we bij de meeste auto's uit onze mini-test moeten vaststellen dat zij aanmerkelijk meer consumeren dan de fabrieksgegevens vermelden. Smart komt dit jaar nog wel met een dieselversie waardoor zuiniger rijden toch mogelijk moet zijn.

De rij-eigenschappen van de Japanse mini's doen niet veel voor elkaar onder. Zowel de Cuore, onlangs gegroeid omdat de Japanse overheid de fiscale beperkingen voor heel kleine auto's wat heeft verruimd, als de Move van Daihatsu is voorzien van een driecilinder motor. Beide krachtbronnetjes presteren zeer behoorlijk maar zijn wat luidruchtig als om extra prestaties wordt gevraagd. De ruimte binnenin is meer dan voldoende voor de noodzakelijke dingen als boodschappen en kleine kinderen binnen het stedelijke traject. Lange afstanden zijn minder aan te raden. Overigens komt er binnenkort een nieuwe Move die zo'n 10 centimeter langer is.

Enigszins vergelijkbaar met de Move is de Suzuki Wagon R+ daar waar het de buitenkant betreft. Nu is de Wagon R+ duidelijk wat breder (+18 cm) en dat staat hem niet alleen beter maar ook de inzittenden profiteren duidelijk van meer binnenruimte. Niet iedereen vindt het ontwerp even geslaagd maar opvallen doe je zeker met de Wagon R+ die met zijn 48 kW/65 pk viercilinder het hoogste vermogen van het achttal scoort.

De Fiat Seicento is in ons land marktleider in het zogenoemde A-segment en volgde vorig jaar de succesvolle Cinquecento op. Totaal werden er in 1998 van beide Fiats zo'n 7000 stuks verkocht. Voor dit jaar is de prijs van de Seicento nog met enkele honderden guldens verlaagd naar ƒ15.795,- en is er ook een voordeligere 1,1 ltr-versie (ƒ17.995,-) verschenen.

De modern ogende Seicento is een typisch vrouwenautootje dat niet alleen in de stad maar ook op de snelweg goed uit de voeten komt. Het schakelen wil nog wel eens wat hakerig verlopen maar gaat aanzienlijk soepeler dan bij zijn voorganger. Bij fors accelereren is het geluid van de viercilinder wat erg sportief. Verder zijn de buitenspiegels een tikkeltje klein uitgevallen.

Ook de Subaru Vivio, die qua verkopen niet zo succesvol is als zijn voorganger, de Mini Jumbo, behoort tot één van de goedkoopste super-mini's in ons land. Omdat de verkopen tegenvielen, verlaagde de importeur afgelopen jaar de prijs met tweeduizend gulden waardoor de driedeurs Vivio nog net onder de 15.000 gulden kan worden aangeboden. Met zijn bescheiden vermogen van 32 kW/44 pk weet het kleintje toch redelijk goed te presteren. Wegligging en comfort vallen voor dit formaat auto absoluut niet tegen.

Technische gegevens:

DAIHATSU CUORE: l,b,h,: 341x148x142 cm; wielbasis 235 cm; draaicirkel 8,6 meter; rijklaar gewicht 695 kg; max. toelaatbaar gewicht 1080 kg; inhoud kofferruimte 155 ltr en met neergeklapte achterbank 830 ltr. Tankinhoud 40 liter; gemiddeld verbruik 1:17,5. Driecilinder motor; inhoud 989 cm ; vermogen 40 kW/54 pk. Prijs ƒ15.995,-.

DAIHATSU MOVE: l,b,h,: 331x140x170 cm; wielbasis 230 cm; draaicirkel 9 meter; rijklaar gewicht 720 kg; max. toelaatbaar gewicht 1140 kg; inhoud kofferruimte 170 ltr en met neergeklapte achterbank 1150 ltr. Tankinhoud 32 liter; verbruik 1:16,6. Driecilinder motor; inhoud 847 cm ; vermogen 32 kW/44 pk; Prijs ƒ19.495,-.

FIAT PANDA; l,b,h,: 341x149x142 cm; wielbasis 216 cm; draaicirkel 9,4 meter; rijklaar gewicht 707 kg; max. toelaatbaar gewicht 1150 kg; inhoud kofferruimte 272 ltr en met neergeklapte achterbank 1088 ltr. Tankinhoud 40 ltr; gemiddeld verbruik 1:16,1. Viercilinder motor; inhoud 899 cm ; vermogen 29 kW/40 pk. Prijs ƒ13.995.

FIAT SEICENTO; l,b,h,: 332x151x145 cm; wielbasis 220 cm; draaicirkel 8,8 meter; rijklaar gewicht 750 kg; max. toelaatbaar gewicht 1200 kg; inhoud kofferruimte 170 ltr en met neergeklapte achterbank 810 ltr. Tankinhoud 35 ltr; gemiddeld verbruik 1:17,2. Viercilinder motor; inhoud 899 cm ; vermogen 29 kW/40 pk. Prijs ƒ15.795,-.

MINI COOPER; l,b,h,: 305x141x135 cm; wielbasis 204 cm; draaicirkel 8,6 meter; rijklaar gewicht 670 kg; max. toelaatbaar gewicht 1050 kg; inhoud kofferruimte 120 ltr en achterbank is niet neerklapbaar. Tankinhoud 34 ltr; gemiddeld verbruik 1 op 15,1. Viercilinder motor; inhoud 1275 cm ; vermogen 46 kW/63 pk. Prijs ƒ24.990.

SMART; l,b,h,: 250x152x153 cm; wielbasis 181 cm; draaicirkel 8 meter; rijklaar gewicht 720 kg; max. toelaatbaar gewicht 980 kg; inhoud kofferruimte 150 liter, geen (neerklapbare) achterbank. Tankinhoud 22 ltr, gemiddeld verbruik 1:20,8. Driecilinder motor; inhoud 599 cm ; vermogen 33 kW/45 pk. Prijs ƒ19.800,-.

SUBARU VIVIO; l,b,h,: 330x140x138 cm; wielbasis 231 cm; draaicirkel 9,8 meter; rijklaar gewicht 670 kg; max. toelaatbaar gewicht 1110 kg; inhoud kofferruimte 225 liter en met neergeklapte achterbank 835 ltr. Tankinhoud 32 ltr; gemiddeld verbruik 1:16,6. Viercilinder motor; inhoud 658 cm ; vermogen 32 kW/44 pk. Prijs ƒ14.995,-.

SUZUKI WAGON R+; l,b,h,: 340x158x171 cm; wielbasis 234 cm; draaicirkel 9,6 meter; rijklaar gewicht 820 kg; max. toelaatbaar 1330 kg; inhoud kofferruimte 220 ltr en met neergeklapte achterbank 633 ltr. Tankinhoud 42 ltr; gemiddeld verbruik 1:16,6. Viercilinder motor; inhoud 996 cm ; vermogen 48 kW/65 pk. Prijs ƒ20.995,-.