&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> De Telegraaf-i [] AutoRAI 1999


In deze special:

Over de AutoRAI 99
Wie toont wat?
Snuffelen aan een auto
De virtuele auto
De super-mini's
Over de dealers
De invloed van de euro
Vrouwen in een mannenwereld
Uitslag koplampenspel
Diverse nieuwtjes

SNUFFELEN AAN EEN AUTO...

De Duitse autofabrikant Audi zet al ruim een kwart eeuw lang het zogenaamde 'neuzenteam' in om onwelriekende luchtjes uit zijn producten te weren.

Deze specialisten, die meesters zijn in de geur-herkenning, snuffelen dagelijks aan talloze onderdelen om uiteindelijk een zo neutraal mogelijk geurende auto neer te kunnen zetten. Een Audi telt namelijk meer dan vijfhonderd materialen waar een of ander luchtje aanzit. In combinatie met elkaar zou er wel eens een aroma kunnen ontstaan dat absoluut niet te harden is.

De medewerkers van het neuzenteam moeten zich aan strenge leefregels houden om hun geurwaarnemingen scherp te houden. "Voor elk lid geldt dat hij of zij niet mag roken. Ook het nuttigen van sterk gekruid eten wordt ten sterkste afgeraden terwijl het gebruik van parfum en aftershave uit den boze is. Al deze luchtjes kunnen de geurwaarnemingen sterk beïnvloeden," legt geurherkenner Schmidt uit.

Volgens hem kan hij aan de lucht herkennen of een auto uit Europa of uit Japan komt: "Het is vooral de lucht van de kofferbakbekleding die bij Japanse auto's zeer karakteristiek is. Ik vermoed dat de autobouwers uit dat land zich voor dit deel van het voertuig allemaal tot de zelfde fabrikant wenden."

Zijn collega Heiko Lussman-Geiger vertelt hoe hij het verschil van geur tussen een Audi A3 en een A8 waarneemt. "De A3 is alweer van een andere generatie. Nog ecologischer samengesteld en dat ruik je ook. Als ik in een A3 zit, dan neem ik vezels van planten waar. Het gaat hier om gedroogde plantenstengels die uiteindelijk de basis vormen van veel onderdelen. In de A8 valt onmiddellijk de leerlucht op. Zoiets valt voor ons niet uit te bannen. Daarvoor heeft het materiaal een te dominante geurstructuur. Wat wij doen is de uitwaseming zoveel mogelijk beperken," aldus Heiko Lussman-Geiger.

Het laboratorium waar de geurspecialisten werken staat vol met luchtdicht afgesloten weckpotjes die gevuld zijn met stukjes automateriaal. Zo zijn er met stukjes van een vloermat, stoelbekleding, rempedaal en versnellingspook. De leden van het neuzenteam kunnen al deze luchtjes uitelkaar houden. Overigens maken zij ook gebruik van meetinstrumenten voor het waarnemen van de reukloze stoffen. Twee keer per jaar wordt een volledige auto besnuffeld en moeten de experts hun oordeel uitspreken of er irritante luchtjes aan het voertuig zitten of dat hij lekker ruikt. (T.K.)