De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 27 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Europa nog groeimarkt voor
uitbesteding van IT-taken

door ALFRED MONTERIE

   
 

MAARSSEN - Europa is nog een echte groeimarkt, als het gaat om het uitbesteden van activiteiten op gebied van informatietechnologie. De markt voor deze zogenoemde 'outsourcing' begint in Amerika al aardig verzadigd te raken. Vandaar dat grote spelers als EDS vooral in landen als Duitsland, Groot-Brittannië en ook Nederland expansie zoeken.

EDS-topmanager Douglas Frederick, die leiding geeft aan alle outsourcing-activiteiten, weerspreekt berichten als zou zijn onderneming interesse hebben in een overname van Getronics. EDS heeft als organisatie al voldoende omvang bereikt in de Benelux, meent hij. Frederick denkt dat eventuele overnames eerder in Frankrijk, Duitsland, Japan of Brazilië zullen worden gedaan.

EDS, dat in Nederland onder meer Aegon, DSM en Nuon tot haar klanten rekent, is in een harde concurrentiestrijd met IBM verwikkeld om de dominantie van de markt voor uitbesteding. Met een jaaromzet die dit jaar de $20 miljard te boven zal gaan, is EDS de grootste onafhankelijke speler op dit gebied. Anders dan IBM heeft ze geen hardware- of software-belangen. Vandaar dat Frederick graag de onafhankelijkheid van zijn onderneming benadrukt.

Veel gehoord bezwaar tegen uitbesteding is dat een onderneming de greep op activiteiten kwijtraakt. Ook zouden ondernemingen als EDS meer beloven dan ze kunnen waarmaken. De te leveren prestaties zijn weliswaar in criteria vast te leggen, maar deze zouden zo ruim worden omschreven dat ze voor velerlei uitleg vatbaar zijn, zo klagen Nederlandse ondernemers in 'Trends in ict 2001', een studie van Ernst & Young.

Frederick Douglas heeft weinig moeite deze kritiek te pareren. Hij pakt zijn laptop en clickt schijnbaar achteloos een paar keer met zijn muis. Op het beeldscherm verschijnt een soort 'dashboard'. Daarop staat per klant vermeld hoe tevreden die is. Dit kan van dag tot dag wisselen. Het EDS management is in staat precies te zien waar eventuele probleemgevallen zitten. Als een klacht een hardnekkige karakter heeft, is dat ook direct te zien.

"We kunnen ook heel specifiek zijn in de service-overeenkomsten die worden aangegaan," stelt Frederick. Problemen kunnen bijvoorbeeld binnen 24 uur, 8 uur of 4 uur worden opgelost. Aan elk niveau van service hangt een apart prijskaartje.

Tegenover het feit dat klanten eigen expertise kunnen kwijtraken door it-activiteiten uit te besteden, staat een rijtje voordelen. Zo schermt EDS met kostenvoordelen. Frederick zegt met 120.000 medewerkers, een netwerk van grote datacentra en een gebundelde inkoopkracht belangrijke schaalvoordelen te kunnen bereiken. Vaak is nauwelijks aanvullende capaciteit nodig om een nieuwe klant te bedienen, soms kan zelfs worden volstaan met dezelfde apparatuur of groep medewerkers. Frederick: "Als een klant dit allemaal zelf moet doen, ligt de prijs meestal hoger."

Een ander door EDS geclaimd voordeel is het betere perspectief dat aan IT-experts kan worden geboden. Frederick: "Een productiebedrijf met 5.000 man personeel heeft misschien 100 it-mensen. Hun carrièrevooruitzichten zijn geringer dan in een organisatie als EDS met al die tienduizenden medewerkers." De derde troef is innovatie. Nieuwe technieken en diensten kunnen gemakkelijker ergens in de organisatie worden uitgetest. EDS zou technisch beter kunnen bij blijven dan individuele bedrijven dat kunnen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 27 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.