DOETINCHEM - Albert Heijn heeft in het eerste zes maanden van dit jaar marktaandeel ingeleverd. Ook concurrent Laurus viel terug. De formule C1000 van supermarktconcern Schuitema steeg. Dit blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Gfk die het vakblad Distrifood zaterdag publiceerde.
|
Albert Heijn.
|
Het effect van de metamorfose van de winkels, operatie Pitstop, kan nog niet uit de cijfers worden gehaald: de operatie begon in juli.
Albert Heijn bestrijdt de cijfers. Volgens een woordvoerster is het marktaandeel gelijk gebleven. Zij baseert zich op cijfers van het marktonderzoeksbureau A.C. Nielsen. ,,Dit is hèt onderzoek van de branche. Het maakt gebruik van harde cijfers. Gfk baseeert zich alleen op een steekproef onder 4400 huishouden.''
Konmar, onderdeel van het supermarktconcern Laurus, zette de vernieuwing wel eerder in. Het marktaandeel Laurus viel volgens Gfk terug van 22,7 naar 22,3 procent. De schade voor Laurus bleef beperkt door het goede presteren van Super De Boer.