De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 26 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Vandaag cruciaal voor
voortbestaan van Sabena

Van onze correspondent

   
 

BRUSSEL - Vandaag wordt een cruciale dag voor het voortbestaan van de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena, maar donkere wolken pakten zich gisteren al samen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 18kb)
De bijna failliete grootaandeelhouder Swissair peinst er niet over geld te steken in het eveneens noodlijdende Sabena. (Foto: EPA)
De baas van grootaandeelhouder Swissair, Mario Corti, liet opnieuw weten dat de Zwitsers er niet over peinzen extra geld in het noodlijdende Sabena te pompen. Wel wil hij onderhandelingen beginnen om de Swissair-groep terug te trekken uit verliesgevende buitenlandse deelnemingen.

De Belgen willen de Zwitsers nu juist houden aan eerdere beloften, nl. dat Swissair dit jaar zijn belang in Sabena vergroot van 49,5 naar 85%. Dat kan via een aandelenruil, maar dan is Swissair wel de baas en verantwoordelijk voor Sabena, dat dringend een miljard gulden nodig heeft. De Zwitsers zijn zelf bijna failliet en voelen daar niets voor.

Gisteren werd de Brusselse handelsrechtbank ingelicht over de financiële situatie bij Sabena, dat vermoedelijk na deze zomer de lonen al niet meer kan betalen. Als er vandaag geen akkoord komt over een nieuw saneringsplan, dan is de aanvraag van surseance van betaling onvermijdelijk. Bij Sabena werken 12.000 mensen en de bonden zijn ontgoocheld. Zij zijn onlangs al akkoord gegaan met forse bezuinigingen op de arbeidsvoorwaarden, maar het lijkt toch onvoldoende.

De andere grootaandeelhouder, de Belgische staat (50,5%) wil nog wel investeren in de nationale trots, maar mag dat niet van de Europese Commissie zonder dat het private bedrijfsleven een evenredig bedrag investeert. De Zwitsers willen niet meer en de Belgen hebben ook de tijd niet meer om hen via de rechter aan de gemaakte afspraken te houden; tegen die tijd is Sabena namelijk allang failliet.

Vandaag komt de raad van bestuur van Sabena bijeen om te overleggen over het reddingsplan van Sabena-baas Christophe Müller. Dat afslankingsplan kost een miljard en maakt Sabena pas in 2005 rendabel; veel te laat vinden de Zwitsers.

Een mogelijke oplossing is dat de Zwitsers hun investeringsverplichtingen met een veel geringer bedrag afkopen. De Belgische staat kan dan eenzelfde bedrag ernaast leggen. Sabena kan dan even verder vliegen op zoek naar een nieuwe partner.

American Airlines kan dat overigens niet worden. De Amerikanen mogen bij wet namelijk geen meerderheidsaandeelhouder worden in een buitenlandse maatschappij zonder vliegrechten in de VS te verliezen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 26 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.