HILVERSUM - Nike heeft drogisterijketen Etos voor de rechter gedaagd. De sportartikelenfabrikant eist een schadevergoeding van enkele honderdduizenden guldens wegens omzetderving, omdat Etos namaak-Nike-t-shirts zou hebben verkocht.
at heeft een woordvoerder van Nike, met het Europees hoofdkantoor in Hilversum, gisteren gezegd.
Etos verkocht in de week van 11 tot en met 16 juni "enkele duizenden" shirts voor 25 per stuk, volgens de reclame bijna de helft van de adviesprijs. Uit eigen onderzoek concludeerde Nike dat de shirts nep waren. "Voor een leek is dat bijna niet te zien, maar er staat een spelfout in het label en bovendien is de hals te smal", aldus de woordvoerder van Nike. Ook was de adviesprijs niet correct.
Etos ontkent dat de shirts namaak zijn. "Wij hebben ze op een legale manier verkregen van een leverancier die garandeert dat de shirts 100 procent echt zijn", aldus een zegsman. Hij wil de naam van de leverancier niet noemen.
Etos is verbaasd dat Nike een gang naar de rechter heeft gemaakt. "Wij hebben sinds 14 juni contact met Nike en hebben direct de adviesprijs uit de reclames verwijderd toen bleek dat die niet klopte", aldus de woordvoerder. De overgebleven shirts zijn na de actieweek weer geretouneerd aan de leverancier.
Nike wil verder dat Etos de consumenten inlicht dat zij nep-Nike's gekocht hebben.