De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 26 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Nieuwste service Boeing
bespaart KLM miljoenen

door Arnold Burlage

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 24kb)
KLM denkt 60 miljoen gulden op jaarbasis te kunnen besparen. (Foto: ANP)
SCHIPHOL - KLM gaat als eerste luchtvaartmaatschappij in Europa gebruik maken van een wereldwijde nieuwe service van Boeing, die de hoge investeringen in de opslag van vliegtuigonderdelen overbodig maakt.

KLM-directeur Peter Hartman bevestigde gisteren dat zowel KLM als Boeing daarmee belangrijke besparingen bereiken. "We bereiken in feite hetzelfde resultaat met een substantieel minder kapitaalbeslag van naar schatting uiteindelijk ƒ60 miljoen op jaarbasis. En dat betekent directe kosten- en rentebesparingen", aldus het KLM-directielid.

Het Boeing-initiatief, ondergebracht in Boeing Global Airline Inventory Network (GAIN), is veel efficiënter dan de oude methode via de bestaande distributiekanalen. Japan Airlines is de eerste maatschappij in Azië die overschakelt op het nieuwe systeem, dat al in september wereldwijd operationeel moet zijn.

De KLM, die het contract met Boeing niet zelf bekendmaakte, is met het Boeing-netwerk verzekerd van het volledige toeleveringsproces van vliegtuigonderdelen voor alle reparatie en onderhoud. Het gaat in eerste instantie alleen om Boeing-onderdelen, maar het is de bedoeling dat later ook onderdelen van andere vliegtuigfabrikanten worden geleverd. "Het past in onze uiteindelijke doelstelling om van Schiphol ook een logistiek en technisch onderhoudscentrum te maken", aldus Hartman.

Op dit moment houden zowel fabrikanten als luchtvaartmaatschappijen er kostbare distributiekanalen en opslagfaciliteiten op na. De nieuwe service laat dat voortaan helemaal over aan GAIN van Boeing, dat jaarlijks voor meer dan $7 miljard aan onderdelen levert. "Een belangrijk voordeel van dit netwerk is dat Boeing eigenaar blijft van de onderdelen totdat ze daadwerkelijk worden gebruikt. Hierdoor worden de kosten verder gedrukt", aldus de KLM.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 26 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.