Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
wo 30 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Praat mee over het examen
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Spoor zet sport
weer op de rails

Van onze paardensportmedewerker

   
 

DEN HAAG - "Er moet", zo verklaart de 54-jarige Gerard Spoor, "nog even gepraat worden." Wat met enige zekerheid inhoudt dat de directeur van Autotote Europa en Nederland er per 1 juni nog een pet bijkrijgt, als baas van de Draf en Renbanen Holding Nederland.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 25kb)
Gerard Spoor (rechts) gaat de structuur van het draf-en rensportbestel stevig aanpakken. "Zo kan het niet langer." (Foto: Telegraaf sport)
Geen job waarbij je behaaglijk achterover kan leunen op het Haagse hoofdkantoor, laat Spoor snel weten: "In feite moet er vanaf de grond opnieuw opgebouwd worden. In de stapels probleemanalyses van jaren en jaren lees je telkens weer dat de structuur van het draf- en rensportbestel niet deugt. Maar er veranderde weinig of niets. Met als resultaat dat zelfs de simpelste dingen in onze sport niet functioneren. Ik denk nu dat we als bedrijf alleen maar vooruit kunnen met een op commercie gerichte visie."

Zo langzamerhand is men het er het op alle niveaus wel over eens dat de sport, opgezadeld met een organisatie uit het jaar nul, steeds meer afgleed naar een bedenkelijk amateuristisch gedoe, terwijl er toch miljoenenbelangen op het spel stonden en staan.

Maar op het gedeelte 'Autotote', de wedorganisator, was de laatste jaren vanuit diverse sub-instituten ook nogal wat kritiek. Vanwege het wat zuinig aandoende investeringsbeleid. Spoor is begrijpelijk solidair met zijn Amerikaans-Canadese werkgever. "Contractueel moeten wij als bedrijf 9 miljoen jaarlijks aan de sport afstaan. Maar van sportzijde kon men zich totaal niet aan het contract houden met bijvoorbeeld een minimaal aantal meetings. Toch logisch dat een Amerikaans bedrijf stelt dat er dan met enige voorzichtigheid wordt geïnvesteerd? Nog los van het feit dat je, wanneer er tegenvallers ontstaan, je wel samen moet zien uit de impasse te komen. In principe hebben we nu pas de handen vrij om überhaupt aan te sturen op een betere situatie. Er werd jaar in jaar dezelfde starre strategie gevolgd die gedoemd was te mislukken."

Spoor is optimistisch over de toekomst. "Dat zie je aan een proef met het meespelen op de Duitse koersen in de Duitse pool. De omzet verdubbelde die dag. De klant eist kwaliteit en die is er, ook nationaal."

Het seizoen kende een desastreuze start met de miljoenenstrop via het mkz-spook. "De reden dat er pas morgen een beslissing wordt genomen om eventueel de Grote Prijs der Lage Landen te laten vervallen", meldt Spoor.

De directeur Duindigt, Rob Milders is daar, verrassend, zelfs een voorstander van: "Een goed en positief signaal naar onze eigenaren zou zijn om met het geld van de Grote Prijs, de Nederland België match en de Giganten, dit jaar het gewone koersprijzengeld fors te verhogen." Daar lijkt ook de nieuwe directeur wel oren naar te hebben. De Draversderby in augustus zou dan met een topdag het visitekaartje van de organisatie nieuwe stijl worden.

In ieder geval kan er nu een strategie gevolgd worden, in de nationale draf- en rensport al heel wat.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 30 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.