DEN HAAG - Directeuren van middelgrote ondernemingen krijgen vaker te maken met schadeclaims. Nederland begint steeds meer op de Verenigde Staten te lijken, omdat de rechter volgens de ondernemers steeds vaker consumenten in het gelijk stelt.
|
Vooral de sector Brand moest een flinke strop incasseren, mede door de ramp in Enschede. (Foto: ANP)
|
Dit blijkt uit onderzoek van Stichting Trendmeter, dat vorige maand werd gehouden onder vierhonderd directeuren van middelgrote ondernemingen (20-500 medewerkers). "Er is sprake van een klaagzang", aldus Frits Spangenburg, directeur van onderzoeksbureau ITM. "Als ondernemers zich te veel gaan richten op de dreiging van claims dan verstart het ondernemingsklimaat."
Ruim de helft van het aantal ondernemers heeft de afgelopen drie jaar een proces aan de broek gehad. Het gros van de claims was het gevolg van slechte producten (40%). Bouwbedrijven en de industrie kregen hier relatief het meest mee te maken.
Ondernemers die te maken krijgen met schadevergoedingen als gevolg van slechte producten, hebben vaak de neiging eerst naar een advocaat of een andere jurist te stappen en daarna pas naar de verzekeringsmaatschappij. Bij claims die werknemers indienen tegen hun werkgever (17%) of claims als gevolg van omgevingsschade (6%), bijvoorbeeld schade aan het milieu, is dit juist omgekeerd. Dan wordt wel eerst de verzekeraar geraadpleegd. Bijna alle bedrijven (95%) hebben zich verzekerd tegen een vorm van aansprakelijkheid. Een kwart heeft zich ingedekt tegen alle mogelijke claims.
Het percentage ondernemers dat zich in negatieve zin over de toekomst uitlaat, explodeerde van 19 naar 63%. De stemmingsindicator Trendmeterindex daalde van 38 naar 27. Dit is het laagste punt sinds 1995. De verwachtingen voor werkgelegenheid en investeringen liepen terug. De belangrijkste reden hiervoor is de daling van het aantal orders.Ondernemers verwachten dat hierdoor de werkgelegenheid en de investeringen een stap terug moeten.
Het aantal vaste banen groeide met 1,2%. Dat is iets minder dan in september toen er nog 1,6% extra banen bijkwamen. Het aantal flexibele functies steeg wel fors, met 4,2%. Volgens Spangenburg heeft dit alles te maken met de onzekerheid over de economie. "Ondernemers zijn hierdoor terughoudend bij het geven van een vaste baan en bieden liever een tijdelijk contract aan", verklaart Spangenburg.
Over de winstgevendheid zijn de directeuren zowaar iets positiever, 28% verwacht een winsttoename tegenover 27% in september vorig jaar.