Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
wo 30 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Praat mee over het examen
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  De Amsterdam doet hoofdstad aan
   
 

AMSTERDAM - Voor het eerst meerde het nieuwe vlaggenschip van de Holland America Line, de Amsterdam, aan bij het nieuwe Passengers Terminal in Amsterdam. Dit varende paleis is een van de schepen, die de cruises rond Europa gaat verzorgen. Het vaart over de Middellandse en de Baltische zee, naar de Noordpool en langs een aantal Europese hoofdsteden.

Het staat dan ook geregistreerd in Rotterdam. Het moet voor de Amsterdammers wat zuur zijn, de naam van de hoofdstad op de achtersteven te zien met daaronder in niet veel kleinere letters de plaats van herkomst, Rotterdam.

Er kunnen 1400 passagiers aan boord en 700 man bemanning zorgt voor de nautische en de horecaverzorging. Kapitein Edward van Zaane zorgt voor het nautische gedeelte en is de hoogste baas aan boord. Maar onmiddellijk naast hem staat de hotelmanager, ook in uniform en met een gelijk aantal strepen, die veruit het grootste gedeelte van de bemanning onder zich heeft. Je kunt maar beter bevriend zijn met de hotelmanager dan met de kapitein. Allebei is natuurlijk het beste.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 17kb)
De Amsterdam. (Foto: Emiel van Lint)
Ik lunchte er in het restaurant Odyssey als gast van Hans Brinkhoff, die in de top van de HAL zit en verantwoordelijk is voor alle hotelfaciliteiten van de tien zeekastelen. Er komen er de komende vijf jaar nog vier bij. Hij heeft een personeelsprobleem. Wie niet trouwens?

Het gaat hierbij niet om het lagere personeel. Men heeft voldoende Indonesische en Filippijnse mensen in de bediening, de keuken, als technici of musici. Het gaat om het leidinggevend personeel. De jongelui moeten van de drie Hogere Hotelscholen, die ons land kent, komen. Blijkbaar zijn die niet zo vaarlustig meer.

In Maastricht heeft men nu een speciale opleiding voor die studenten, die als officier in het cruisemanagement willen gaan varen bij de HAL. "Wij hebben speciale problemen. Als er geen brood gebakken kan worden, kun je dat op zee niet om de hoek gaan halen. Onze logistiek wijkt af van de normale horeca", zo zei Dick Zeller, die jarenlang de leiding heeft gehad over het hotelgedeelte. "Het probleem is om die jongelui aan boord te krijgen en te houden. Soms willen ze tot hun 30ste nog wel varen, maar daarna thuis bij echtgenote en kind zitten."

Opvallend vond ik het te horen dat de gemiddelde leeftijd van de cruisepassagier aan het dalen is. Het was 65 en is nu 58 geworden. Niet zo verwonderlijk, want er bestaat veel vooroordeel tegen het cruisen. Dat vooroordeel had ik ook. Je kunt niemand ontlopen. Het is een bejaarden-reis. Je gaat je vervelen. Daar klopt niets van. Je vaart met een zeer gemêleerde kleine gemeente mee met tal van mogelijkheden. En...je hoeft niet steeds uit- en in te pakken.

Een cruisevakantie is een van de mooiste vakanties die je je kunt indenken. Zeker aan boord van de (iets duurdere) schepen van de Holland America Line, waar werkelijk aan alles gedacht wordt. Niet alleen de verse bloemen op tafel, niet alleen de zak popcorn die iedereen mee krijgt als hij naar de bioscoop gaat, maar ook de rabbi, dominee en pastoor, die meevaren voor de geestelijke verzorging. Aan alles is gedacht. Ook aan de scheepsarts en er is een internet-café. De pracht en praal van de inrichting zijn overweldigend evenals de overvloedige maaltijden met uiteraard een ook een speciaal laag-calorie-buffet.

Ik was gisteren met moeite van boord te krijgen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 30 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.