telegraaf.nlDe krantLaatste nieuwsSportPriveDFTDigi
[terug]
 M O D E S P E C I A L 
 
  De vintagelook: oude wassingen
 
 


Behalve door de lage heupen worden de jeans van nu ook gekenmerkt door de opvallende wassingen. Nieuwe broeken zien eruit alsof ze al jaren oud zijn en daar is ook een naam voor: vintage. Carlo Ferilli, distributeur van het Italiaanse jeansmerk Replay, vertelt hoe het merk drie jaar geleden aan de wieg van de vintage-revival stond.

Ferilli: "We werden voor gek verklaard. Vintage was allang geweest en nu verschrikkelijk passé. Maar toen het uiteindelijk in de winkels terecht kwam, sloeg het in als een bom." Ferilli gelooft dat vintage een belangrijke reden is voor de populariteit van de spijkerbroek op dit moment.

"Het is niet alleen prachtig om te zien, maar spijkerbroeken hebben ook nog nooit zo lekker gezeten. Ik kan me nog de tijd herinneren dat je op bed moest gaan liggen om je broek dicht te krijgen. Hij moest immers zo strak mogelijk zitten. Tegenwoordig zijn zulke kunsten niet meer nodig. De materialen zijn zo goed dat ze direct perfect om het lichaam passen en dankzij de speciale wassingen voor de vintagelook zit hij nog comfortabeler."

Ook grote namen als Dolce&Gabanna, Roberto Cavalli en Gucci brengen een eigen jeanslijn, waarbij voor een spijkerbroek al snel honderden euro's moet worden neergelegd. Schande, vindt Ferilli: "De kwaliteit van die broeken is niet te vergelijken met wat gevestigde jeansmerken maken. Een spijkerbroek wordt namelijk niet goed door hem te behangen met allerlei toeters en bellen, maar juist door originaliteit en subtiele details zoals wij die kunnen aanbrengen."
"Een spijkerbroek wordt niet goed door hem te behangen met allerlei toeters en bellen"

De tijdloze erotiek van jeans
Zelfs het casino mag in jeans worden bezocht
Jeans: een erotisch imago
° De vintagelook: oude wassingen
Jeans gaat back to basics

 

 
[terug]
   
© 1996-2003 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.