telegraaf.nlDe krantLaatste nieuwsSportPriveDFTDigi
[terug]
 M O D E S P E C I A L 
 
 

De tijdloze erotiek van jeans

Tekst: Katina Stavrianos

 
 


't Kan vreemd lopen.
Begonnen als onverslijtbaar kledingstuk voor goudzoekers, werd de jeans het strenge uniform van de protesterende jeugd. Later werd de broek frivoler en zakte hij lager en lager op de heupen, zelfs tot je 't schaamhaar zag. Maar de spijkerbroek is weer op de weg omhoog. Datzelfde geldt voor de populariteit. Na een dip, die vooral oermerk Levi-Strauss trof, is de broek weer helemaal in, met allerlei merken en modellen. Tot aan haute couture toe en daar spreken ze bij een hip merk als Replay schande van.

Onverwoestbaar

Amerika 1873. Een Duitse goudzoeker vraagt patent aan op een broek die volgens hem onverwoestbaar is. Vandaag, precies honderddertig jaar later, blijkt hij gelijk te hebben gehad. De goudzoeker was Levi Strauss en de denim broek waarop hij patent aanvroeg is niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk onverwoestbaar gebleken.

Paddestoelen

De spijkerbroek is in de loop der jaren het meest geliefde kledingstuk ter wereld geworden en wie de mode van vandaag bekijkt, kan er niet omheen: jeans zijn hipper dan ooit.

"Want of je het nu hebt over schoenen, tassen, lingerie, maatpakken of galajurken:het is zo gek niet te bedenken of het is wel een keer in jeans uitgevoerd" Als paddestoelen zijn ze het afgelopen decennium uit de grond geschoten, jeansmerken die allemaal hun graantje meepikken van de populariteit van het onverwoestbare denim. Kijk alleen al naar Nederland waar succesvolle merken als Gsus Sindustries, 10Feet en Whatever hun plaatsje op de (internationale) modemarkt hebben veroverd. Maar ook buitenlandse merken als Miss Sixty, Energy, Indian Rose, Replay en klassiekers als Lee en Wrangler zijn niet meer weg te denken uit de Nederlandse modewinkels.

Veelzijdig

Liefhebbers hebben inmiddels de keuze uit meer dan tweehonderd jeansmerken die elk jaar weer creatiever worden met het toepassen van het veelzijdige materiaal. Want of je het nu hebt over schoenen, tassen, lingerie, maatpakken of galajurken: het is zo gek niet te bedenken of het is wel een keer in jeans uitgevoerd.

Fotografie: Replay en Miss Sixty

° De tijdloze erotiek van jeans
Zelfs het casino mag in jeans worden bezocht
Jeans: een erotisch imago
De vintagelook: oude wassingen
Jeans gaat back to basics

 

 
[terug]
   
© 1996-2003 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.