telegraaf.nlDe krantLaatste nieuwsSportPriveDFTDigi
[terug]
 M O D E S P E C I A L 
 
 
Zelfs het casino mag in jeans worden bezocht
 
 


Met de populariteit van de jeans is ook de acceptatie ervan groter dan ooit tevoren. Was het een aantal jaren geleden nog 'not done' om een chic restaurant in je spijkerbroek te bezoeken, vandaag wordt niemand daar nog op aangekeken. Zelfs het casino mag tegenwoordig in jeans worden bezocht, op galapremières zien we BN'ers in spijkergoed voorbij schuifelen en de tijd dat je bij een discotheek wordt geweigerd vanwege je spijkerbroek is definitief voorbij. Maar meer dan ooit geldt wel dat je jezelf de juiste look moet toedichten. Het materiaal mag dan hip zijn, maar wie met het model verkeerd zit, wordt genadeloos afgestraft.

Ironisch genoeg is het 's werelds eerste en grootste spijkerbroekenfabrikant die deze ongeschreven modewet aan den lijve heeft ondervonden. Jarenlang was de legendarische 501 red tab van Levi Strauss de bestverkochte spijkerbroek ter wereld. Totdat jongeren het merk in de jaren negentig massaal links lieten liggen. Aan de andere kant is de broek onder ouderen - de jeugd van de jaren zestig en zeventig - nog steeds de unanieme nummer één. En daar ligt voor Levi dan ook het probleem. Wat Levi in de jaren negentig lijkt te zijn vergeten, is dat jeans zijn populariteit voor een groot deel heeft te danken aan het feit dat het al sinds jaar en dag een middel voor mensen is geweest om zich af te zetten tegen de gevestigde orde.

Dat begon in de jaren vijftig, toen de naoorlogse jeugd rebelleerde tegen de heersende tradities. Ambassadeurs van de jeans worden in die tijd James Dean, Elvis Presley en Marilyn Monroe. In diezelfde periode droegen negers en indianen het spijkergoed om hun strijd voor gelijke burgerrechten kracht bij te zetten en eind jaren zestig, begin jaren zeventig bevond de jeans zich in het voorste gelid tijdens de studentendemonstraties tegen de Vietnam-oorlog.
"Negers en indianen droegen het spijkergoed om hun strijd voor gelijke burgerrechten kracht bij te zetten"

Jarenlang was de jeans dus controversieel geweest, maar toen ouders in de jaren negentig nog steeds dezelfde broeken droegen als hun kinderen, was er voor de tieners weinig spannends meer aan.

De tijdloze erotiek van jeans
° Zelfs het casino mag in jeans worden bezocht
Jeans: een erotisch imago
De vintagelook: oude wassingen
Jeans gaat back to basics

 

 
[terug]
   
© 1996-2003 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.