telegraaf.nlDe krantLaatste nieuwsSportPriveDFTDigi






Vrouw en Relatie 
Reportages 
Uw mening 
Reageer 
WWW de Ware 
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Autopagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo  
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 

     

Deze pagina wordt de komende week dagelijks bijgewerkt.

Doe maar hip en snel!

Collega D. had er zelf een hard hoofd in. "Zou er wel iemand reageren deze week?", vroeg ze zorgelijk. "Dat autoartikel is eigenlijk behoorlijk beledigend." "Ach jawel joh", zeiden we, "onze lezers zien echt wel dat het verhaal komisch bedoeld is." En dat hadden we goed ingeschat. Op een enkeling na, zag u allemaal de humor van de reportage in.

Alleen Hans uit Haarlem had het een beetje moeilijk. Deze Porsche-rijder verdiende zijn Carrera namelijk met eerlijk en hard werken bij elkaar en vindt het niet leuk om als drugsdealer te boek te staan. "Mijn ultieme droom was al jaren om eens een Porsche te mogen bezitten en toen de kinderen eenmaal de deur uit vlogen, heb ik de kans gekregen om hem te kopen. Wij wonen in een normaal rijtjeshuis in een gewone volksbuurt. Ik gebruik deze auto om net zoals een ieder naar het werk heen en weer te rijden en in het weekend samen met het meissie leuke tochten te maken. Ik werk als een gewone werknemer bij een werkgever als supervisor en mijn vrouw werkt in het schoonmaakwezen. Wij zijn heel gewone mensen die verder wars zijn van elke in het oog springende rijkdom, maar wel reuze trots op hetgeen wij door hard werken bereikt hebben."

B. Strubbe echter herkende zichzelf helemaal in de beschrijving van een Daewoo-rijder en was daar juist helemaal niet door beledigd. "Als berijder van een Daewoo Espero sedan automaat en drager van Bristol-schoenen ad €17 was de psychoanalyse in de roos geschoten. Ik heb die auto gekocht in 1996 wegens de maximale technische uitrusting ten opzichte van Europese auto's. Hierbij gevoegd mijn afkeer van dure onderwereld- en leasebakrijders die het stadium van Henri Ford (handgeschakeld) niet zijn ontstegen en voilà: Daewoo for you! Overigens: telefoneren in een auto mag niet (een hand aan het stuur), maar nagenoeg constant met het fallussymbool (schakelpook) in de rechterhand zitten tijdens het rijden is wel usance. Dit is jammer genoeg niet geparafraseerd in het artikel."

Dat vrouwen verder alleen de kleur van hun bolide van belang vinden, is zo achterhaald als een hit van de Dolly Dots. Neem Gerjanne van Schaik: "Ikzelf ben gek op aparte auto's en dus heb ik mijn Smart een opvallend kleurtje, een sportuitlaat en sportvelgen gegeven. Wel wat meer dus dan alleen de kleur uitkiezen. Wat ik jammer vind is dat ik regelmatig toch vrouwen zie in van die suffe vierkante oude autootjes met 70 km. op de snelweg waarbij ik denk, zulke mensen en autootjes moeten ze verbieden op de snelweg!"

Liefkozend

Angelique maakt het nog wat bonter. Zij is letterlijk dol op haar Peugeot 206 cc. Zo dol dat ze hem alleen parkeert op plaatsen waar geen andere auto's naast de hare kunnen komen te staan. "Géén krassen van ernaast geparkeerde bolides voor mij! Ook thuis betrap ik mijzelf er op dat ik als ik langs hem loop, hem iets liefkozend toefluister in de trant van 'goedemorgen, wat bén je toch mooi!' En ik zie nóóit een auto die ik mooier of leuker vind! Nou ook nog een man van wie ik hetzelfde denk!"

Chantal Meij, ook al zo'n autogek, heeft haar Peugeot 206 cc net te koop gezet. Ze heeft namelijk een nog mooiere (en bovenal grotere) op het oog. "Ondertussen staat mijn bolide met zijn heerlijk brede achterkant en felle lampen in de prachtige kleur zwart te koop. Ik ben namelijk zover dat ik een nieuwere grotere auto mag kopen. Iedereen verklaart mij voor gek omdat er pas 19.000 km op de teller staat. Wat ik verbazend vind, is dat daar bij vrouwen altijd zo naar gekeken wordt. Als vrouwen een nieuwe auto kopen is het overdreven en niet nodig. Ik rijd niet veel maar als ik rijd wil ik het snel, hip en met open dak!"

En daar kunnen we maar één ding aan toevoegen: wij ook!

Uw reacties

TECHNIEK

Persoonlijk hou ik van de techniek van de auto, heb dan ook een cursus gevolgd. Ik bezit een Opel Kadett, om de mooie vorm en kracht die deze auto heeft. En of auto's de man maken, daar let ik niet op. Je vindt hem leuk of niet.

SIENE BRANDENBURG

TODDENBOER

Een beetje metselaar of toddenboer heeft een Mercedes of BMW. Mooi verlaagd en dus scheuren geblazen. Een man van standing koopt nu een Saab 9000c.

F.J.H. LAARMANS

REACTIES

Vreselijk gelachen om jullie stukje over de auto's. Ik ben zelf vrouw en absoluut een autoliefhebber. Het liefst in een dikke auto, omdat het zo lekker rijdt, maar natuurlijk ga ik ook voor de looks van een auto. Jarenlang heb ik een VW kever gehad uit 1966, een echte wolf in schaapskleren met een 2 liter motor erin. Het leukste waren de reacties van mannen (jongens nog) in een Golfje GTI die er door mij in de Kever dik uitgetrokken werden op de snelweg. Daarna heb ik in drie Jaguars gereden (XJ6 en XJ12), heerlijke wagens (allemaal oldtimers, zoveel geld heb ik ook weer niet). En nu rijd ik in een BMW 325 TD wegens de vele kilometers die ik voor mijn werk moet rijden. Natuurlijk zit er geen enkel deukje in, want dat kan absoluut niet! Dit soort auto's kan ik alleen blijven rijden omdat mijn man bij een autorestauratiebedrijf werkt (Jaguar). We zijn samen op heel wat beurzen geweest om lekker tussen de onderdelen te graaien.

LYDIA BLOM

PITTIG

Mijn man en ik rijden zeker al 16 jaar een Toyota, de laatste jaren een Avensis. Een prima auto, weigert nooit. Ik hou van verantwoordelijk doorrijden. Ben ook een pittige rijdster en vindt het vervelend als mensen zachter rijden dan de toegestane snelheid, bv. als je op een autoweg van 100 km 80 km rijdt. Hierdoor willen mensen inhalen, wat gevaarlijk is. Het ergste vind ik als iemand links blijft rijden terwijl er geen auto naast hen of op afstand rijdt. Daar mag de politie van mij wel eens wat strenger tegen optreden, dit veroorzaakt namelijk files. Vrouwen achter het stuur doen het vaak prima, ik denk zelfs dat ze minder ongelukken veroorzaken.

J. DE MOOR

MAATJE

Mijn autootje is mijn allerbeste vriend, ik zou hem voor geen goud willen missen.

Het geeft mij een gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid. Toen ik 59 jaar oud was, is mijn echtgenoot tamelijk plotseling overleden. Maar ja, je verliest niet opeens je man, maar ook je vervoer per auto, als je niet kunt autorijden. Ben gaan lessen in een automaat en in een keer geslaagd. Rijd nu al bijna 24 jaar overal naar toe. Het is mijn beste maatje. Ik kan niet zonder hem!

M. KONING

VRIJHEID

Een stukje vrijheid, ik kan gaan waar ik wil, hij brengt me er wel.

SUZANNE

PANDA

Ik (vrouw) ben de trotse bezitter van een Fiat Panda, en het voelt alsof ik in een Bentley rijd.

MAHARIDOED

POOIERBAK

Ik ben een vrouw en gek van auto's. Samen met mijn zwager Boris en schoonzus Brigit hebben we het vaak over onze pooierbak. We rijden alle drie een ster (=Mercedes). Brigit een 500sec, Boris een 600lang,V12 en ik een 420se. Alle drie waanzinnig!

CORINE BLOEMENDAAL

EMOTIE

Voor mij geen alledaagse auto meer. Autorijden is en blijft emotie. Sinds twee jaar ben ik (30) de trotse eigenaar van een Porsche 944. Sportief rijden zonder agressief over te komen. Gemiddeld 1 op 10 rijdt mijn 'oldtimer' uit 1983. Volgens mij is er geen betere en betrouwbaardere auto. Porsche-rijders zijn over het algemeen links georiënteerd, op de autosnelweg dan. Af en toe naar de Autobahn in Duitsland om het 2.5 liter Porscheblok uit te laten naar zijn top van boven de 200 km/h is een 'Erlebnis' die je moet meemaken. Een jongensdroom die voor mij is uitgekomen. Qua onderhoud ook redelijk betaalbaar, zolang je er bewust mee omgaat. Het is autorijden in z'n puurste vorm, zonder stuurbekrachtiging, de lage zit en het typische motorgeluid maken het Porsche-gevoel compleet. Deze auto maakt zeker de man met het brede achterwerk en de origineel uitgebouwde heupen maken het geheel af als was het een jonge, energieke en zelfbewuste vrouw van 20 die altijd gewillig is. U begrijpt: voor mij niets anders meer!

FRANS KROON

SITE VOOR VROUWEN

Laat ik het zo zeggen, de autowereld is nog steeds een mannenwereld. Dit terwijl ruim 30% van de nieuwe auto's door vrouwen wordt gekocht en er miljoenen vrouwen met een rijbewijs zijn. Maar als je iets wilt veranderen, zal je het zelf moeten doen, dus daar ben ik mee bezig. Momenteel werk ik aan een informatieve autosite voor vrouwen www.automobiliste.nl. Er is allerhande info te vinden en er komt een winkel op. De site is nog niet helemaal af, maar er staat al vrij veel op. Binnen een maand hoop ik de site te kunnen lanceren. Dus wij dames zullen straks zeker niet meer onder doen!

JACOBIEN BEEKER

STEUN EN TOEVERLAAT

In 1936 reed ik al in Skoda vrachtautootje, was toen 16 jaar en van een rijbewijs geen sprake dus. Zo nu en dan reed ik met dat ding in Brabant. Toen een hele tijd rust. In 1947 haalde ik mijn motorrijbewijs (auto- en motorrijschool Hippe Ceintuurbaan Amsterdam). Motor DKW 250cc, met en zonder zijspan, al naar gelang later een BMW ook met of zonder zijspan, als het nodig was.

Op 29 november 1962 kwam het autorijbewijs en dat betekende een koets opscharrelen. Dat werd een Lloyd Alexander voor de prijs van Hlf. 150. Jaren meegereden, half Europa mee door (ik had er trouwens 2). Cadeau gedaan aan mijn dochter, die heeft er ook nog lang plezier van gehad. Toen kwam het hoofdstuk Citroën in het jaar 1970. Dat waren 2 Citroëns Dyane, 4 Citroëns Visa, 3 Citroëns AX 11RE, AX 14 TRS, AX 14 TGS.

Met die koetsen hebben we de Tour de France nagereden (2 keer). Machtig mooi in de Pyreneeën en de Franse Alpen, de slechtste wegen, geen probleem Flip reed door, nooit vast, ook niet in de sneeuw. De Franse schapenhouders rijden met een oude 2CV, op de slechtste bergpaden ook helemaal naar boven, onze Flip deed dat ook, menig hand moeten schudden daarboven in de kou. Gewoonlijk ruilden wij na verloop van tijd in. Behalve de laatste AX. Door omstandigheden en de ziekte van mijn echtgenote besloten we toen de AX niet meer te ruilen voor een Saxo. Mijn echtgenote is jammer genoeg overleden op 16 juni 2000. Crematie in Zaandam. Flip was de eerste auto achter de lijkwagen! Laatste eer aan moeders. Ik doe de auto niet weg, ruil ook niets meer in, 10 jaar oud, wordt door de dealer onderhouden, al jaren zolang we Citroën hebben, altijd bij Lanting Z.O.Beemster. Ik ben de 83 jaar al ruimschoots voorbij, dus geen polonaise aan m'n lijf. Overigens is de topsnelheid van de AX nog altijd 170 km per uur, heb het laatst nog eens uitgeprobeerd.

P.S: Af en toe wordt het me te veel, dan stap ik in en rijden we een uurtje, weer of geen weer. Steun en toeverlaat, gek hè, kom dan weer helemaal tot rust.

J. G. SANDERS

MACHT

Absoluut; mannen blijven toch kinderen en ik weet dat het vaak een kick geeft. Ga maar eens een dagje in een Porche rijden en daarna een dagje in een oud Opeltje. Het geeft een man macht aandacht, zijn auto geeft hem net meer zelfvertrouwen, auto's geven mannen hetzelfde gevoel als een mooie vrouw. Prima toch. Ik als vrouw rijd ook graag in een mooie auto of snelle auto.

JOKE TETENBURG

TRUTTENGEHALTE

Hoezo alleen de kleur uitzoeken! Ik koop zelf mijn auto. Merk, model, motorinhoud en kleur bepaal ik. Mijn auto, hè. Ik ga ook rustig alleen naar een autodealer en laat mijn wagen taxeren en een offerte opmaken. Belangrijke criteria voor een auto zijn: voldoende motorvermogen, veel comfort, laag truttengehalte, geen boodschappenwagentje. Dus ik rijd een Peugeot 206 Gentry 1600cc-16 valves. Heerlijk.

TIJSSEN

BLAFFEN

Ik ben 57 jaar en mijn beroep is genietoloog. Ik ben de trotste bezitter van mijn nieuw gekochte Chevrolet Corvette C5 1998 met een hoog aaibaarheidsgehalte. 8cil/400pk + 312km p/h Torch Red. Ik poets/was hem een keer per week met Sun Glans (eigen idee, 15 Sun Shine bekers door heel Europa mee gewonnen) van de afwasmachine. Ik rij er dagelijks in (ook AH-boodschappen) door binnen- en buitenland en zodoende heeft hij al probleemloos 155.000 km gereden. Ik heb vele snufjes aan boord: als ik blaf roep tegen de auto dan gaan mijn twee honden onder de motorkap blaffen en als ik zeg in je mand dan is het direct stil. Ze reageren in vele talen. 400 led lampen onzichtbaar met computergestuurde lichteffecten onder de auto. Als ik op een knop druk dan gaan de uitlaatpotten elektrisch dicht en dan geeft de motor 40 pk meer met een Le Mans race geluid. Helemaal kicken. Al 4 jaar rijdt mijn Corvette mee in de Parade Des Pilotes voor de coureurs uit door de straten van le Mans (24 hours). Hij werd ieder jaar door een internationale jury herkozen om mee te rijden! Op het ogenblik is aannemerbedrijf C.J.de Boer uit Zoeterwoude bezig met mijn droomwens en als dat klaar is dan staat mijn Corvette naast mijn bed als ik hem binnen parkeer. En met een dimmer boven mijn bed kan ik hem prachtig in sfeerlicht zetten, helemaal te gek wordt dat. Als ik doodga dan naast mijn Corvette (in bed). Ga ik elders dood dan moeten ze me terug leggen en drie dagen opbaren naast mijn Corvette. De grootste verbazing iedere dag is (dat zie ik) dat er uit dit racemonster een man van 1.99 m. met das en broke's uitstapt! Ik ben er nog dagelijks verliefd op en wat is het een beauty.

REINDER RICHTERS

LACHEN

Moest eigenlijk wel een beetje lachen om het stukje over auto's van afgelopen zaterdag. Vond (kijkend in mijn eigen omgeving) sommige dingen toch wel heel erg kloppen! Zelf heb ik eigenlijk nooit zoveel om auto's gegeven totdat ik tien jaar geleden van mijn man een Morris Minor 1000 uit 1970 kreeg. Stuur aan de rechterkant, want hij was van een student uit Londen geweest. Deze had hem met de hand blauw geschilderd, maar er kwam een schat aan papieren uit deze auto. Want alle eigenaren hadden alle bonnetjes van garages etc. bewaard en deze map lag achter de voorstoel (tussen de lege flesjes en hamburgerverpakkingen). Zo konden we een hele historie tevoorschijn halen, want alles stond op naam en adres. We lieten de auto British racinggreen spuiten en hij werd grondig schoongemaakt. Wat heb ik er veel mee gereden. En zuinig, wel op superbenzine, maar 1 op 18! Momenteel wordt hij grondig gerestaureerd, dus als alles goed gaat, kan ik er eind dit jaar weer in rijden. Luxe zit er niet in, geen airbags, geen radio, er zit net een kacheltje in zodat je voeten er niet afvriezen. Ondanks dit alles was het liefde op het eerste gezicht en ik wil mijn auto nog niet ruilen voor de nieuwste Mercedes. Er is me ooit eens door een Engelsman verteld dat elke Morris Minor een naam heeft en dat klopt. Mijn auto heet 'Schatje'. Wil ze eens niet starten, na wat aanmoediging... rijden maar weer.

JEANNETTE VAN ASPEREN

VOLVO

Auto's maken de man? Inderdaad ben ik 'gemaakt' in onze eerste auto, een Citroën 2CV, elk jaar twee weken Rivièra. Met echtgenote en drie kinderen en nog een bungalowtent op de imperiaal. Ik voelde me toen, evenals nu, gelukkig en veilig op de weg. We rijden nu al vijfendertig jaar in onze in 1969 nieuw gekochte auto. Dat is een kersenrode Volvo Amazone 133 GT met een 2-liter B20B-motorM, éénmaal gereviseerd en heeft er inmiddels 500.000 km opzitten. Wellicht zou meer aandacht kunnen worden besteed aan de mentaliteit van bestuurders en minder aan auto's.

WISSE DE JONG (82)

EGO

Een auto behoort een aanvulling te zijn op je vrijheid om verder te gaan dan te fietsen valt. Ik heb de ervaring dat mannen de auto meer als een aanvulling zien op hun ego.

Ook de auto waar ik mee rijd is destijds door manlief aangeschaft door het hoge kwijlniveau (gewoon Mazda 323 GLX). Het zag er snel uit en dat gaf schijnbaar de doorslag. Ikzelf rijd er nu elke dag in rond en wat mij betreft had het iets minder opvallend gemogen. Mensen die weten dat het mijn auto is schijnen te moeten laten weten dat ze het nogal blits vinden. Ik als vrouw vind de auto kleur wel belangrijk, maar er moeten allerlei andere dingen een pre aan de auto zijn voor ik de kleur ga zien. Het moet stuurbekrachtiging hebben, 4 deurs zijn, de achterbak moet groot genoeg zijn om flink meubilair in te vervoeren en het moet een niet te lage instap hebben, niet te groot zijn i.v.m. het parkeren, als je de deur open doet en het licht staat aan dan moet het alarm geven (kleine detail maar bespaart een hoop ellende). Daar blijft, denk ik, toch verschil tussen mannen en vrouwen. Vooral uitzoeken op het oog en dan pas de functies is de mannenmanier, en functies en dan pas uiterlijk is de vrouwenmanier. Tenminste dat is wat ik ervaar vanuit mijzelf en wat ik hoor van menig vrouw.

I. MOOIJ

HIP

Ik denk dat de tijd van 'auto's maken de man' wel een keer voorbij is. Hoe vaak zien wij niet vrouwen in een grote bolide voorbij scheuren op de A9? Ik kan er dan alleen maar met argusogen naar kijken. Ik ben zelf de trotse bezitter (vind ik wel) van een Peugeot 206 CC 2.0 liter 140 pk. Toch is mijn wens een grote dikke snelle(re) auto, zoiets als de BMW 645 cabrio. Alleen... ik ga er geen lening voor aan en ik ben niet in het bezit van een dusdanige baan dat ik er een (1) van mijn baas uit mag zoeken. Hoe vervelend ook. Ondertussen staat mijn bolide, met zijn heerlijk brede achterkant en felle lampen in de prachtige kleur zwart, te koop. Ik ben nl. zover dat ik een nieuwere grotere auto mag kopen. Iedereen verklaart mij voor gek omdat er pas 19.000 km op staat. Wat ik verbazend vind is dat er bij vrouwen altijd zo naar gekeken wordt. Als vrouwen een nieuwe auto kopen is het overdreven en niet nodig. Ik rijd niet veel maar als ik rijd wil ik het snel, hip en met open dak! Ook irritant zijn de opmerkingen dat ik een rijke man heb die de auto voor mij betaald zou hebben. Heel irritant... Mijn partner mag aan mijn auto zitten ja, alleen om hem met de hand te wassen want een zwarte auto in de autowasserette is hetzelfde als je auto met een schuurspons wassen.

Ik durf te zeggen dat ik vaak beter op de hoogte ben van de nieuwe auto's die op de markt komen dan menig man. Zelfs mijn partner (autogek) kan ik nieuwe types voorleggen. Dus mannen van Nederland, pas maar op als ik voorbij rij in mijn (afbetaalde) auto!

C.

DAK

Rijd in een Peugeot 206 Cabrio. Een jaar geleden gekocht, helemaal te gek. Zo gauw het mooi weer is, gaat mijn dak open. Elke week wordt mijn auto gepoetst en van binnen schoongemaakt. Het is misschien gek maar het is net mijn kind. Ik ben er ook heel erg trots op. Ik zit iedere dag te genieten als ik rij. Ik hou van lekker doorrijden ook al ben ik blond, ze denken vaak daar heb je weer zo'n blonde trut. Mensen staan altijd met hun oordeel klaar, soms denk ik dan jouw dak kan niet open. Ik geniet ervan en daar gaat het om.

MW. J.E.M. MEIJER

IN DE ROOS

Hartelijk gelachen om de treffende typeringen. Als berijder van een Daewoo' Espero sedan automaat en drager van Bristol-schoenen ad €17 was de psychoanalyse in de roos geschoten. Ik heb die auto gekocht in 1996 wegens de maximale technische uitrusting t.o.v. Europese auto's. Hierbij gevoegd mijn afkeer van dure onderwereld- en leasebakrijders die het stadium van Henri Ford (handgeschakeld) niet zijn ontstegen en voila: Daewoo for you! Overigens: Telefoneren in een auto mag niet (een hand aan het stuur) maar nagenoeg constant met het Fallussymbool (schakelpook) in de rechterhand zitten tijdens het rijden is wel usance. Dit is jammer genoeg niet geparafraseerd in het artikel.

B. STRUBBE

PITTIG

Jazeker, auto's maken de man. Ikzelf rij voor mijn werk in een Renault-Clio een lease auto. Maar heb wel degelijk gekeken naar de kleur en de uitvoering (alles erop en eraan). Ikzelf vind dat deze auto te klein is voor het aantal km's wat ik rijd, zou zelf voor de Renault Laguna kiezen. Vind het heerlijk om in een grote auto rijden en gezien te worden. Mannen hebben vaak het idee, daar komt weer zo'n klein autootje met een vrouw achter het stuur. Maar ik ben zelf een pittige autorijder, meer zo'n golftype.

Maar rij al 32 jaar schadevrij. Ben kwaliteitsinspecteur bij een schoonmaakbedrijf en rijd ongeveer 50 tot 60.000 km per jaar.

MARIANNE KEIZER

ONTSPANNING

Wat heb ik met mijn auto? Ik ben een vrouw van 49 jaar. Ik heb sinds 1976 mijn rijbewijs en rij gemiddeld per jaar minstens 20.000 kilometer. Auto rijden is voor mij een ontspannende bezigheid. Ik vind het prettig als ik voor mijn werk mag/moet reizen. Na een werkdag vind ik het heerlijk om even tot mijzelf te komen alvorens thuis aan de slag te gaan. De auto is voor mij ook vrijheid. Vrijheid om te gaan en te staan waar en wanneer ik wil. Het openbaar vervoer brengt je nog altijd van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet wilt zijn op een tijd die jou niet schikt. Dan heb ik het nog niet over alle vertragingen. Ik bepaal liever zelf en voel mij er ook veiliger bij.

Met de auto heb je ook met vertragingen te maken. Het aantal files neemt toe. Zocht ik eerst een alternatieve route inmiddels heb ik de rust om een file te accepteren. Ik geniet ervan om mij heen te kijken naar het gedrag van mensen in hun geliefkoosde blikken onderkomen. Ik ben mij bewust van het feit dat anderen ook naar mij kijken, waarschijnlijk met een meewarige blik op mijn blik. Voor mij is een auto een vervoermiddel. De auto verschaft mij vrijheid en flexibiliteit ten aanzien van mijn werkplek en privé. Hij moet technisch in orde zijn en het doen. Ruimte bieden voor mijn kampeerspullen, zodat ik op vakantie kan. De grootte van de auto is afhankelijk van het aantal gebruikers. Inmiddels wonen twee van mijn drie kinderen niet meer thuis en zou ik met een kleiner model vooruit kunnen. Ik rij graag in een grote auto, maar vind het niet nodig om voor die extra ruimte veel geld op tafel te leggen. Een kleinere veilige en zuinige auto met een lager gewicht bespaart geld. Dat geld kun je voor leuke dingen gebruiken. Ik rij, of beter gezegd reed, in een bijna 13 jaar oude Citroen BX, met bijna 300.000 kilometer op de teller. Het autorijden is voor mij voorbij. Het beestje begint last van zijn leeftijd te krijgen. Motorisch is hij nog prima, hij start ook bij kou zonder mankeren. De rest van de auto laat het afweten, het is versleten werk en moet vervangen worden. Aangezien ik de auto voor reparatie naar de garage moet brengen, ik kan het niet zelf, loopt dit nogal in de papieren. Ik heb er wel al in geïnvesteerd maar het is telkens weer iets anders dat de kop opsteekt. Niemand kan mij aangeven of het of wanneer het ophoudt. Het lijkt een bodemloze put. Het kost mij moeite om afscheid te nemen, de auto is motorisch goed, daarom staat hij al enkele maanden stil. Om de accu op peil te houden start ik hem regelmatig en rij ik er binnen een straal van 10 kilometer rond mijn huis mee rond. Als ik niet meer verder kan, kan ik naar huis lopen. Ik kan mij geen andere auto permitteren. Hoewel goed opgeleid (HBO) en ruime leidinggevende ervaring te oud of te nuchter voor een vervolg in mijn carrière? Ik mag en wil nog minstens 16 jaar werken, maar voor mij een ander en tot mijn verbazing telkens weer een man, vaak van ongeveer dezelfde leeftijd. Deze mannen komen meestal met een recenter model, vaak een leasebak, voorrijden. Als ik dadelijk bij een sollicitatiegesprek zonder auto maar op de fiets aan kom zetten, kan ik het waarschijnlijk helemaal schudden. Ik heb door de jaren wel een zwak voor het merk Citroen gekregen. Ik heb in vele modellen mogen rijden onder andere in een Traction Avant, Snoek, HY-bus (golfplaten), 2CV, AX enz. Het is geen bewuste keuze geweest, maar heeft ondertussen wel een voorkeur voor Citroen doen ontstaan.

Onlangs wilde ik een auto kopen. Ik slaagde niet bij Citroen, omdat mijn wensen niet bij mijn budget pasten. Uiteindelijk koos ik voor een gebruikte Daewoo Nexia, bij de Daewoo-dealer. Ik wilde hoe dan ook mijn vrijheid behouden. Om kort te zijn deze aankoop is uiteindelijk niet doorgegaan. De auto past van geen kanten bij mij.

Nuchter, rustig en comfortabel. Geen poespas of show, gewoon mijzelf. Mijn motto, elke dag weer opnieuw: Carpe Diem. Voor mij dus toch weer een Citroen. Al moet ik er nog wel een tijdje voor sparen. Misschien wordt het een leasebak, je weet maar nooit, maar dan wel van het merk Citroen.

MARJO

UITLEG

En hier volgt de ultieme uitleg over auto's. Als eerste erger ik mij aan mensen die in een Japanner/Koreaan rijden. Dat zijn de zg. 'economische landverraders'. Mensen, die liever de Europeaan werkloos thuis zien en de Aziaten aan het werk houden. Voor mij absoluut ontoelaatbaar (ook voor andere producten). Mensen denken daar helemaal niet over na. Duitse auto's zijn duur en bieden (te) weinig voor het geld. Opel loopt qua techniek gewoon een paar jaar achter, dus dat kan dubbel niet. De meest foute auto aller tijden is de Golf. Franse auto's vertonen een betere balans tussen prijs, ontwerp en uitrusting. Helaas kiest de Franse regering voor een eigen economisch beleid m.b.t. het financieringstekort, dus dat valt voor mij ook af. Dan blijft er niet veel over. Gelukkig maken de Italianen ook auto's en ik vind, dat qua ontwerp, daar zeker de mooiste auto's wegkomen. Ook hebben de Italianen vooruitstrevende (diesel) techniek in huis en bieden zeker value for money. Zelf rijd ik nu nog Fiat, maar de (zwarte) Alfa Romeo is besteld.

HENK HAMMINGA

RIDDERS

Heb in 31 jaar ruim 2 miljoen km erop zitten door mijn werk als servicetechnicus en ook in vele merken lease auto's, maar voor mij is de vierwieler nog altijd een stuk gereedschap om van A naar B te rijden. Het merk heeft voor mij geen binding en rij nu als zelfstandig ondernemer in een Xantia en een Mitsubishi-bus. Doch opvallend is wel dat men vaak aan iemand kan zien in welk merk die rijd, net als bij een relatie: wie hoort bij wie? Altijd leuk en ook de rijstijl die erbij hoort kennelijk, evenals de klederdracht. Wel houd ik de vrachtwagens onderweg in de peiling omdat deze altijd interessant zijn om te zien, evenals de kentekenplaat. (Heb zelf BCDE-rijbewijs) en weet dat deze keizers op de weg vaak door de Jan Modaalmentaliteit kwalijk genomen worden, terwijl ze hiermee hun brood en beleg mee trachten te verdienen! Een beetje meer respect voor deze ridders is zeker op zijn plaats!

HANS

VRIENDJE

Na het rubriekje van jullie krant van zaterdag 17 april 2004, moest ik wel reageren.

Ik ben zo'n Alfa-gek en zoals het stukje van Brian mag je wel zeggen een zeer sportieve rijdster. Wordt vaak aangehouden door een persoon in blauw uniform die wil weten wat voor persoon er in de auto zit. Maar ik houd me wel zo veel mogelijk aan de regels van het verkeer. Mijn auto is mijn vriendje. Ken hem op mijn duimpje, voel of hoor als er iets mankeert. Bandenspanning, oliepeil, uitlaat. Ik hoor het aan het geluid of rijgedrag. Je begrijpt dat als ik bij de garage kom, ze me erg eigenwijs vinden.

Wil ook altijd meekijken wat er onder de motorkap zit. Ik verwen mijn vriendje. Geef hem complimentjes en geef altijd een aaitje bij het weggaan. En lach als ik terugkom en hij staat er nog. Ik zie het aan zijn kontje. Je ziet ik heb niet alleen de kleur uitgekozen.

CAROLINE WULP

NIKS AAN

"Naaaa, Frau Nijhof, was machen Sie nun schon wieder?" Die uitroep was van de Duitse rij-instructeur tijdens mijn 5e of 6e les, het kan ook de 7e of 8e zijn geweest, en ik was mij van geen kwaad bewust. Maar ik haalde het, voor Duitse begrippen met veel te veel lessen, voor Nederlandse met te weinig. Maar met die plaatsing in Duitsland kon ik het mij eindelijk veroorloven, en was zelfs een tweede auto zonder wegenbelasting en benzineaccijns te betalen. Maar daar kwam niets van terecht; had ik al na het behalen van het rijbewijs zo'n zuinig kusje gekregen als nooit te voren en nooit meer daarna, we zouden binnen afzienbare tijd terug gaan naar Nederland, "voor die korte tijd koop ik geen auto erbij." En - net toen ik bevoegd was een auto te besturen, moest mijn echtgenoot veelvuldig op dienstreis, en uiteraard ook op die dag dat ik met onze jongste naar Münster naar een medisch specialist moest. Ik overtrad de wet door het joch achter op de fiets naar het station te vervoeren, waarvoor hij in dat land met zijn 7 jaar al te oud was! Maar ik mocht 'Goldfinger', een goudkleurige Opel Rekord, wel besturen op een zaterdag morgen. Mijn man had zijn bevordering ietwat te uitbundig gevierd en met zijn duffe kop zei hij dat we maar een eindje moesten gaan rijden, kon ik aan die auto wennen. Met onze eerste, nieuwe auto, ook een Opel Rekord, 'taubenblau metallic', helemaal met zorg uit de catalogus uitgezocht en de levering ervan uitvoerig met de dealer besproken, was manlief al na drie maanden achter op een Mercedes gebotst. Die had het achterlicht kapot en de Opel de lamp voor en een flinke deuk in het spatbord. Het fijne is er vanaf, zei hij, en de dealer wist iemand die 'den Unfallwagen' wel wilde hebben, en - hij had nog een showroom model, direct leverbaar. Dat was dus 'Goldfinger'. Mijn schoonvader mopperde nog, waarom we geen Mercedes hadden gekocht. Zijn schoonvader had namelijk een Opel Kaptein gehad, vandaar, wat betreft zowel klein- als ook schoonzoon. Voorts moest ik maar oefenen als we een weekend naar Nederland gingen. Dat was dus meestal op een zaterdag- of zondagmorgen vroeg, als er weinig verkeer was. Ik reed dan tot aan de grens, tot we op een zondag beiden vonden, dat ik ook eens in Nederland moest rijden. Eigenlijk was die auto net een nummertje te groot voor mijn 1.50 m lichaamslengte, maar het was wel plezieriger die te besturen en schakelen etc. dan die afgejakkerde Kadett waarin ik les had gehad. In het stadsverkeer reed ik beter, vond ik het ook plezieriger rijden, waarschijnlijk omdat het tempo minder hoog is en er meer tijd is om op alle situaties te reageren. Maar vermoeiend is het wel, althans voor mij, en buiten de bebouwde kom kreeg ik al gauw de kriebels, was altijd bang om toch iets over het hoofd te zien, net op het moment dat ik me zou ontspannen. Op 20 juni 1980, de 60e verjaardag van mijn schoonmoeder heb ik Goldfinger voor het laatst bestuurd. Zijn opvolger werd een Opel Kadett, taubenblau, net als de kleur van mijn ogen, in feite bemoei ik mij niet met de aankoop van een auto, dus ook niet met het bepalen van de kleur, wil alleen gekend worden in de financiële gang van zaken, maar ga wel mee naar de verkopende partij. Want, er werd ooit over mijn hoofd met een oom gediscussieerd over de aanschaf en financiering van een andere auto, en daar was ik zeer woedend over en heb dat ook kenbaar gemaakt. "Je was er toch bij?" "Jaaa-aaa, maar jullie hadden die auto al op het oog en dáár wist ik niks van, en jullie begonnen zo van de ene minuut op de andere erover te spreken." Die zat en werd nooit meer vergeten. Toen de erfenis van mijn vader werd uitbetaald waren we ook net aan een andere auto toe, en ik kocht een naaimachine, helemaal voor mijzelf. Want dat delen van een auto, dat valt mijn man toch altijd nog zwaar. Moet-ie altijd weer de stoel en de spiegels verstellen. Valt ook niet mee, als men jarenlang geheel en alleen over zo'n vervoermiddel kon beschikken, ook al was het alleen maar een VW-Kever, die startte altijd, ook met 20 º vorst in de Zwitserse bergen. Ondanks alle goede zorgen kwam er een eind aan het witte er läuft und läuft und läuft kevertje en werd - uit financiële nood geboren - opgevolgd door een rode VW van een model dat maar kort in de handel was en nog korter in ons bezit, volgens mijn man lag hij slecht op de weg en in de bochten nog slechter. Toen werd een groene Renault TS ons vervoermiddel, daarna nog een dito jonger broertje of zusje daarvan. Tot mijn grote verbazing en opluchting voelde ik mij na een rit naar Zwitserland niet meer zo geradbraakt als dat in die Volkswagen het geval was geweest. De tweede Renault werd in Nederland verkocht, toen in Duitsland die Opel was geleverd. Terug naar die Kadett: terug in Nederland woonden we dichtbij een ziekenhuis en ik zou - alweer - met de jongste zoon naar het ziekenhuis, het leek erop dat hij blindedarmontsteking had. Ik vond de afstand de moeite niet om een taxi te bellen, achter op de fiets was in die situatie toch iets te gortig. Dus ging ik alle handelingen na om die auto uit de garage te krijgen en naar dat ziekenhuis te rijden. Net toen ik de garagedeur wilde openen kwam mijn man thuis, die in die dagen met de bus naar zijn werk ging. "Ik heb vanmiddag maar vrij genomen." Ik weet niet meer waarvoor, maar wel dat ik zei: "Nou, dan moet je eerst met je zoon naar het ziekenhuis rijden." Helaas, die Kadett

had een fabrieksfout, die door Adam Opel AG in Rüsselsheim volledig werd vergoed. Hij deed het nog jaren goed, toch werd op een dag vervangen door weer een Kadett, deze keer donkerrood, en met gasinstallatie. Die deed het jaren prima tegen goed onderhoud, tot Peugeot adverteerde met een aantrekkelijke aanbieding voor een model 205. Mijn man vond het om belastingtechnische redenen tijd om dan ook maar een met grijs kenteken en dieselmotor aan te schaffen. Ik vond alles best, als het maar in het huishoudbudget paste. De levertijd liep uit tot bijna een half jaar. Maar het was een gouden greep, we waren daarmee net op Curaçao aangekomen, toen begonnen al van diverse kanten diverse mensen te vragen wanneer we weer terug gingen naar Nederland, want ze wilden die auto wel graag overnemen. Na drie jaar blijft die dus daar tegen 7000 gulden Antilliaans. De dag na aankomst in Nederland gingen we naar de Peugeot-dealer om de bestelde huurauto op te halen, en kochten ook direct weer zo'n klein Peugeootje, iets donkerderblauw dan mijn ogen, maar bij met een tweedehandsje heb je niet zo veel keus, wel veel plezier, zowel in rijgenot als ook in de portemonnee, al 6 jaar lang, want in die stond hij het grootste deel van het jaar in de garage, omdat zijn houder en bestuurder telkens weer maanden van huis was voor zijn werk. Het moest wel zo zijn. Mijn schoonzus had wel een eigen auto en botste bij de eerste gladheid in de herfst tegen een boom en reed ook jaren niet meer zelf. Ik vind er eigenlijk ook niets aan, zei ze een keer tegen mij. Dat was het! Ik ook niet, dacht ik ineens. Het is wel handig, als men een keer ergens heen moet en het slecht weer is of het openbaar vervoer vergt te veel tijd. Maar ik heb dit jaar weer een Voordeel-urenkaart van de NS gekocht en twee keer meegedaan aan een telefonische enquête t.b.v. Connexxion. Met die laatste staat men ook wel eens in de file, maar, of in bus, trein of tram, ik kan ontspannen naar buiten kijken, zonder ergens op hoeven te letten, hooguit op tas en portemonnee, tijdens langere reizen kan ik lekker lezen of zelfs breien, als er genoeg ruimte is. Het is ook de enige subsidie waar ik van kan genieten, en van mij krijgen ze 'geen cent te veel' in de schatkist, u weet wel, dat kwartje van Kok bijvoorbeeld.

HEIDI NIJHOF-MÜHLEMANN

ONZIN

Mijn auto brengt mij op de plaats van bestemming. Niet meer. Ik wil dat hij betrouwbaar is, doet wat ik verlang. Ziet er netjes uit, met de juiste kleur!En voor de rest maakt het me niet uit. Mooie velgen, spoilers en nog meer van die onzin is aan mij niet besteed.

VANESSA OLLEFERS

XAVIERA

Leuk artikel, grotendeels mee eens. Ik zal het niet hardop zeggen, maar wel heel zacht: geschreven door een vrouw. Om een Opel model te noemen naar de 'happy hooker' lijkt me toch wat te ver gaan. Hoewel de dame nu in andere zaken zit, denk ik dat de heer Peter Roos niet in een naar haar genoemde auto gezien wil worden. Ja, ik ben een man, nee ik rij niet in een Opel Zafira. Ik voel me dus niet aangesproken. Groetjes.

EDGAR

LEF

Ja, de auto maakt de man. Neem nu een Kia Sorento, echt iets voor een man met een beetje lef in zijn donder, brutaal en zelfverzekerd

K.G.F.

BABY

Mijn auto, een Golf II 8 klepper GTI Wolfsburg Edition uit '89 is alles voor mij. Ik noem hem altijd 'mijn baby'. Standaard is-ie niet meer, maar mooi! Aubergine... Edition sportinterieur... dikke wielen... snellere nokkenas en nog zoveel meer. Als ze aan mijn auto komen, komen ze aan mij. Iedereen weet dat mijn auto en ik onafscheidelijk zijn en er daarom ook over zou kunnen blijven vertellen. Maar niet alleen over mijn eigen auto, hoor. Mijn interesse voor auto's gaat aardig ver. Het is best gaaf om met die mannen te kunnen meepraten!

CHANTAL

FOUT

Echt wel hebben auto's met mannen en hun karakter te maken! Het zijn asociale rijders die in een Volvo of Saab rijden. Ze krijgen hun rijbewijs bij de auto die ze gekocht hebben dus zijn ze niet bewuste asociale rijgedrag maar bluffers die zonder gehinderd te worden door enige kennis een dure auto kunnen betalen en dat aan verder rijdend Nederland wil laten zien. Nee, geef mij dan maar de 4-wheel-driveheren! Niet die in een driedeling PC Hooftstraat pak denken dat ze toch wel erg sportief bezig zijn maar meer de mannen van, lekkerrr hoorrr ik kan alles overzien! 3-delig pak kan wel weer in de nieuwe Mini! Geweldig, de mannen die het echt gemaakt hebben te zien sturen in zo'n sportief bakkie, less is more in dit geval! Heren in damesautootjes dragen meestal ook de tasjes voor hun vrouwen dus daarover verder geen commentaar.... Volkswagenrijders hebben helemaal geen style of smaak, Volkswagenrijders zijn net zoals mensen die kleding bij C&A kopen, rijen van hetzelfde, als er zoveel van is moet het wel goed zijn! Kortom er is veel te genieten op de wegen! Files vind ik een zaligheid aangezien ik dan stiekem mijn oordeel kan vormen over iedere man in 'zijn' auto, terwijl ik zelf ook in een hele foute auto rij. Maar het gingen nu over mannen in hun auto's!

ALIE HAGENAUW

LEKKER

Ik heb heel veel met mijn auto. Het is een Opel Calibra. Ik heb hem gekocht, omdat

ik het een hele mooie auto vind en Opel rij ik al jaren. En dat blijft een lekker merk om mee te rijden. Dat het een snelle auto is, is toevallig maar wel lekker als je wat vaker op de Duitse autobaan rijdt. Ik weet hoe snel mijn auto is en ik weet ook van mezelf wat ik kan.

VERA KESHTA

 


© 1996-2004 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.