"Ik
denk dat vaders handelen uit wanhoop"
Hebben we niets geleerd?
door
Daphne van Dijk
Onlangs
kwam naar buiten dat een streng islamitische vader
zijn 18-jarige dochter Zarife tijdens de zomervakantie
in Turkije met een jachtgeweer had doodgeschoten.
Reden: de dochter zou de Turkse gemeenschap in Nederland
te schande hebben gemaakt met het westerse leven dat
ze in zijn ogen leidde. Haar moderne opvattingen hadden
al vaker voor problemen gezorgd. De vader handelde
uit erewraak, moord omdat de familie-eer beschadigd
is. De Marokkaanse Karima Ouchan (33) klinkt het allemaal
bekend in de oren. In 1985 stonden de kranten bol
van haar verhaal. Nadat ze van huis was weggelopen,
spoorde haar vader haar op en ontvoerde haar naar
Marokko. Ze zou te westers zijn geworden, maar gelukkig
hoefde zij het niet met de dood te bekopen.
Illustratie:Dilys
de Jong
"Weet
je wat ik nou niet begrijp?" zegt Karima Ouchan
(33), die in 1985 door haar vader naar Marokko werd
ontvoerd. "Dat er de afgelopen achttien jaar
dus niets veranderd is. Ik ben geshockeerd door het
patroon van herhalingen. Hebben we dan niets geleerd?"
|
Karima
Ouchan:'Mijn vader beroofde mij van mijn vrijheid'
|
Karima
(33) liep op haar vijftiende weg van huis, omdat haar
vader haar mishandelde. Ze bracht met haar actie schande
over de familie. Ze denkt niet dat haar vader haar
om die reden ooit heeft willen vermoorden, maar ondervond
wel veel tegenwerking vanuit de Marokkaanse gemeenschap.
"Een keer probeerde een man mij in zijn auto
te sleuren terwijl hij zei: 'Jij gaat mee, want je
hebt je vader te schande gemaakt! Ik zal het je afleren.'
Ik kon gelukkig wegrennen", vertelt Karima, die
inmiddels als tolk-vertaler werkt."Een
andere keer werd ik door een motorrijder achtervolgd.
Die man sprak me aan en riep: 'Je zult het nog wel
leren dat mannen het hoogste woord hebben. Het is
vreselijk dat je je vader zo voor paal hebt gezet.'
Ook daar kon ik wegkomen. Ik heb geen idee wie die
mannen waren. Overigens wil ik echt benadrukken dat
natuurlijk niet iedereen in de Marokkaanse gemeenschap
schande over mij sprak."
In
bepaalde culturen rust de eer van een familie op de
schouders van vrouwen en kan geschonden worden doordat
de vrouw bijvoorbeeld voor het huwelijk haar maagdelijkheid
verliest of een buitenechtelijke verhouding aangaat.
Erewraak, het doden van degene die de familie te schande
heeft gemaakt, is een uiterste daad om het aanzien
en prestige van het gezin in de gemeenschap te zuiveren.
Vaak gebeurt de daad door een broer of de vader die
denkt geen andere keuze te hebben. Erewraak komt niet
alleen voor in de Turkse of Marokkaanse gemeenschap,
maar ook bij Pakistaanse, Zuid-Amerikaanse, Jordaanse
en Surinaamse gezinnen van Hindoestaanse afkomst.
Veghel
Volgens
schattingen van stichting TransAct, het landelijk
expertisecentrum voor de bestrijding van seksueel
en huiselijk geweld, worden in Nederland jaarlijks
naar schatting twintig mensen uit erewraak vermoord.
Sommige verhalen haalden de kranten, zoals de poging
in 1999 van de 16-jarige Turkse Ali D. uit Veghel,
die een Turks leeftijdsgenootje uit de weg wilde ruimen,
omdat deze een relatie had met zijn zusje. Of het
verhaal van de Turkse Kezban Vural die in juni van
datzelfde jaar met acht kogels voor de ogen van haar
kinderen door haar ex-man werd vermoord. Hij kon het
niet accepteren dat zijn vrouw hem verlaten had.
Karima
kwam op haar zevende met haar moeder en twee broertjes
naar Nederland waar haar vader als gastarbeider werkte.
De problemen begonnen toen haar moeder wegens psychische
problemen naar Marokko terugging en haar vader een
nieuwe vrouw trouwde. "Toen ik net in Nederland
aankwam, snapte ik niets van deze maatschappij, maar
door school en vriendinnetjes leerde ik steeds meer",
vertelt Karima, die als single door het leven gaat.
"Mijn vader was bang dat ik beïnvloed zou
worden door liberaal westerse ideeën en beroofde
mij van mijn vrijheid. Ik mocht niet met Nederlanders
omgaan, moest meteen uit school naar huis, jongens
waren taboe en zelfs de bibliotheek was verboden terrein.
Hij was heel traditioneel en streng en regelmatig
sloeg hij mij om zijn woorden kracht bij te zetten."
Wegens
de mishandelingen van haar vader en de oplopende ruzies
met haar stiefmoeder liep Karima weg van huis naar
de meidenopvang. Ze was toen 15 jaar oud. De kinderbescherming
probeerde te bemiddelen in het contact met haar vader
en tijdens een van die gesprekken bedreigde haar vader
de aanwezigen met een mes, nam Karima mee en reed
linea recta met zijn dochter naar Marokko. Doordat
de toenmalige middelbare school van Karima met een
actie landelijke aandacht vroeg tegen de ontvoering
en Karima in haar wanhoop op weg naar Marokko overboord
sprong, kwam haar vader uiteindelijk tot inkeer en
bracht haar terug naar Nederland.
"Hij
leek echt veranderd. Sloeg me niet meer, er werd ineens
gepraat en overlegd over dingen." Toen haar vader
een half jaar later voorstelde om de strijdbijl te
begraven en met het gezin op vakantie te gaan naar
Marokko, stemde Karima in. "Zo zal het misschien
ook wel met dat Turkse meisje zijn gegaan." Maar
op het moment dat Karima voet op Marokkaanse bodem
zette, zei haar vader: "Zo, nu zie je Nederland
nooit meer terug!" Het duurde twaalf jaar voordat
Karima op 27-jarige leeftijd weer terug mocht naar
Nederland. Ze vroeg het op een dag aan haar vader,
recht op de man af. Hij liet haar gaan. Alleen.
Ellendig
"Ik
ben nooit bang geweest dat mijn vader mij om de eer
van de familie te redden zou vermoorden", vertelt
Karima, die over haar leven het boek 'Nooit geschreven
brief aan mijn vader' (uitgeverij Bulaaq) schreef.
"Ik denk dat die Turkse vader uit complete wanhoop
heeft gehandeld en zich heel ellendig voelt. Door
een samenloop van omstandigheden voelde hij blijkbaar
dat hij op de rand van het ravijn stond. En hij is
erin gestapt. Mijn vader heeft daar ook gestaan, ja,
maar hij is omgekeerd."
Volgens
Karima heeft de dood van haar halfbroertje daar alles
mee te maken. Die overleed in 1989 op 9-jarige leeftijd
aan kanker. "De dood van een kind houdt de mening
van de Marokkaanse gemeenschap niet tegen. Ik denk
dat hij zich toen realiseerde dat de druk van buitenaf
altijd zal blijven. Daarnaast is hij ook heel erg
teleurgesteld door de Marokkanen die er niet voor
hem waren toen zijn zoon overleed. In zo'n hechte
gemeenschap als de onze is de sociale controle en
de druk enorm groot. Keerzijde is dat er altijd hulp
beschikbaar is. Juist daarin is mijn vader teleurgesteld,
ze hebben hem als een baksteen laten vallen. Ik denk
dat hij toen begon in te zien dat zijn gezin het enige
is waar hij echt wat aan heeft."
Ze
heeft inmiddels goed contact met haar vader en is
deze zomer weer bij hem op vakantie geweest in Marokko.
"Ik ben milder geworden, mijn vader is milder
geworden. We hebben van elkaar dingen leren accepteren
en aanvaarden. Ik begrijp nu ook veel beter dat hij
ook een product is van zijn opvoeding en zijn normen
en waarden en dat hij daarbinnen altijd het beste
voor zijn kinderen wilde. Ik ben en blijf zijn dochter
van zijn eigen vlees en bloed en hij blijft mijn vader."
Een
oplossing voor eremoorden vanwege schande die dochters,
zussen, moeders en vrouwen in allochtone gezinnen
dragen, heeft ze niet. Maar de sleutel ligt volgens
haar wel in de communicatie. "Het is toch verschrikkelijk
dat er anno 2003 nog vrouwen worden vermoord, omdat
ze hun familie te schande hebben gezet? Om te voorkomen
dat dingen escaleren, moeten mensen meer met elkaar
in gesprek komen. En laat je eigen koppigheid en eigenwijsheid
in godsnaam geen parten spelen. Weglopen kan altijd
nog als laatste strohalm. Het zou fijn zijn als er
een apart bemiddelingsorgaan komt. En dan doel ik
niet op zoiets als de kinderbescherming. Die wordt
in onze cultuur niet bepaald geaccepteerd."
Overigens
pleit stichting TransAct voor het instellen van een
steunpunt om de problemen van ongewenste opvattingen
over eer en erewraak aan te pakken.
Wilt
u reageren op dit artikel, klik dan hier
|