Will Smith scoort opnieuw met 'Men in Black'
door Eric Koch
Die eigenaardige taxichauffeur, de vreemde nukken van uw baas, de rare nachtelijke
geluiden bij uw buurman. Diep in uw hart wist u het al: die mensen komen
van een andere planeet, stuk voor stuk. Dergelijke buitenaardse infiltranten
worden ontmaskerd in de kleurrijke komedie 'Men in black', waarmee hoofdrolspeler
Will Smith na 'Independance Day' zijn tweede achtereenvolgende explosieve
zomerhit scoort.
Die nieuwe film van Barry Sonnenfeld ('The Addams Family', 'Get Shorty'), doet een paar opmerkelijke onthullingen. Maar zijn we eigenlijk verbaasd
om te horen dat figuren als Dennis Rodman, Sylvester Stallone en Madonna
immigranten van buiten onze aarde zijn? Die drie hebben zich betrekkelijk
goed aangepast en vormen geen probleem, net als het merendeel van de buitenaardse
nieuwelingen. Gevaarlijk wordt het pas als een gigantische tor naar onze
wereld komt om beslag te leggen op een juweel dat macht in het heelal verzekert.
De enge vreemdeling hult zich wat moeizaam in het lichaam van een boer (kolderiek
schuddend en agressief gestalte gegeven door Vincent d'Onofrio) en zoekt
moordend zijn juweel. De enigen die hem tot staan kunnen brengen zijn Will Smith en Tommy Lee Jones, twee van de 'Men in black'. Gekleed in snelle zwarte maatkostuums en getooid
met donkere zonnebrillen jagen ze op ongewenste buitenaardse elementen.
Een film vol gekke situaties levert dat op, waarin Tommy Lee Jones hilarisch
onderkoeld zijn werk doet en Will Smith zich met zijn kwajongensachtige
optreden en brede grijns een uiterst charmante geestverwant van Eddie Murphy
toont.
Met zijn tweede doortastende optreden tegen indringers uit het heelal is
Will Smith inmiddels Amerika's favoriete grenswacht. Geen etiket dat hij
lang wil blijven dragen. "Na 'Independence Day' leek 'Men in black' me aanvankelijk al wat te veel van het goede. Maar
tegen Steven Spielberg, producent van 'Men in black', zeg je niet zo gemakkelijk
nee." Lachend denkt hij terug aan dat eerste telefoontje. "Met Steven Spielberg,
hoorde ik aan de andere kant van de lijn. Ik dacht dat 't m'n makker Pokie
was. Neem jezelf in de maling Pokie, riep ik terug. Daarna heb ik allerlei
vragen over E.T. gesteld. Daar wist de andere kant zoveel van, dat ik begreep
dat 't werkelijk Spielberg was. Een hele eer, vond ik.
Daarna vertelde regisseur Barry Sonnenfeld dat hij en zijn vrouw het scenario
in bed lazen en dat zij spontaan 'Will Smith' riep. Ook dat vond ik vleiend.
Al hoop ik", zegt hij bedachtzaam, "dat ze dat niet te vaak roept. Dan wordt
't bedenkelijk....." Zijn eigen populariteit ziet hij slechts als een kleine
onderdeel van het overweldigende succes van 'Men in black' in de VS. "In
een zomer vol vervolgnummers, zoals Lost world, Batman IV en Speed II, zorgen wij voor iets nieuws en fris", zegt Smith.
Feit blijft niettemin dat alles wat The Fresh Prince, zoals hij zijn carrière
als rapzanger begon, aanraakt, in goud verandert. De succesvolle rapper,
voormalige tv-ster (in zijn eigen show, The Fresh Prince of Bel Air) en
acteur is inmiddels dik miljonair maar blijft niettemin de spontaniteit
en de eenvoud zelf. "Een actrice bij 'The Fresh Prince of Bel Air' zei ooit
tegen me: je hart niet laten beschadigen door missers en bij succes je hoofd
koel houden. Een mooi motto."
Het kost Smith geen moeite om ernaar te leven. "Als je de muziekindustrie
hebt overleefd, kom je geen grotere problemen meer tegen. 't Is de smerigste
en meest meedogenloze industrie die er is, wellicht op het boksen na."
Zijn introductie in die wereld had 'm al aan het denken moeten zetten. "Met
mijn vrienden was ik op het schoolplein altijd aan het rappen. Iedere zwarte
jongen deed dat in die tijd. De kleurrijkste namen bedachten we voor onszelf.
Ik was 'The Fresh Prince'. Op een dag stopt er een auto. Vraagt de man achter
het stuur: 'heb je interesse in een carrière? Ik zal je manager zijn'. Eenmaal
naast 'm in de auto zag ik dat hij een pistool op het dashboard had liggen.
Geen man om snel nee tegen te zeggen." Lang bleef 'The Fresh Prince' overigens
niet onder zijn protectie. "Gelukkig verkocht hij het ons contract weer
aan een ander door."
Net zo betrekkelijk toevallig was zijn debuut op televisie. "Een producent
had me zien optreden en vroeg of ik interesse had in een tv-show. Of ik
kon acteren werd niet eens gevraagd." Uitstraling bleek belangrijker. Door
Smith ongecompliceerde optreden werd de show zeer populair. Tot verdriet
van velen heeft hij er inmiddels een punt achter gezet. "Nu was het allemaal
nog leuk. Je kunt het beste op een hoogtepunt afscheid nemen."
Bang om de vrijgekomen tijd te kunnen vullen hoeft hij niet te zijn. Een
van de vele aanbiedingen voor nieuwe filmrollen is een project over het
leven van Muhammed Ali. "Hij is een van mijn helden. De puntjes voor de
film zijn nog niet op de i gezet, maar ik ben alvast in training gegaan."
Is zijn bokstechniek inmiddels zo gevorderd dat hij de titel kan waarmaken
van een van zijn songs: 'I want to fight Michael Tyson'? Hij wrijft glimlachend
over zijn oren. "Zou niet zo verstandig zijn voor mijn filmcarrière....."
Première 24 juli 1997
|