'Speed 2: Cruise Control' van Jan de Bont
Een boottochtje met rampzalige gevolgen
Bij een cruise denken we toch altijd aan 'Love Boat'. Een paar leuke grappen
van een cocktails mixende barman, je koffers in de war door die onhandige
Gopher, leuk dineren aan de tafel van de kapitein en wellicht verliefd worden
op de vrouw van een ander, zodat er nog wat prikkelende perikelen aan boord
plaatsvinden. Blijkt zich plotseling een gek aan boord te bevinden die sprekend
lijkt op Willem Dafoe en alles van computers weet.
In 'Speed 2: Cruise Control' neemt deze John Geiger de macht over op het
statige schip 'The Seabourne Legend'. Die heeft nog een kleine frustratie
te verwerken en besluit met zijn ingenieuze apparatuur de macht over de
brug geheel en al over te nemen. Net als die uitermate slimme Dennis Hopper
in het eerste deel houdt hij daardoor de passagiers toen van een bus, nu
van een boot in zijn macht.
Wat een toeval dat daar nu net Sandra Bullock bij hoort. Haar verschijning
als de lieve doch heldhaftige Annie Porter zorgde er al voor dat we aan
het einde van de eerste Speed opgelucht adem konden halen, en ook dit keer
staat ze haar mannetje. Dat moet ook wel, want de echte held van de eersteling
(Keanu Reeves) is door eigenwijzigheid afgehaakt. Annie heeft daarom een
nieuw vriendje (Jason Patric) en moet met hem samen ervoor zorgen dat er
geen rampzalige aanvaringen plaatsvinden tussen schip en andere schepen,
rotsen of complete havenstadjes.
Jan de Bont regisseerde deze sequel zelf en dat is opmerkelijk, want in
Hollywood laten de mannen van het eerste uur het meestal afweten bij de
vervolgjes. Maar De Bont is niet bang voor een uitdaging. Hij legt zijn
lat gewoon weer een halve meter hoger en poogt vooral in stunts en camerawerk
zichzelf weer te overtreffen. De Bont heeft beelden in zijn kop die soms
doen denken aan de waanzin van Werner Herzog. De een is volgens de etikettenplakker
een zakenman, de ander een kunstenaar... maar dat is een onzin-verschil.
Het plotje van 'Speed 2' is niet hoogdravend en lijkt voor De Bont ook alleen
maar een alibi om zijn enorme fantasieën te verwezenlijken. Hij wil zijn
cruise-schip het liefst midscheeps in een olietanker laten boren, maar laat
hem daar op de toppen van de zenuwen net aan ontwijken. Hij zorgt ervoor
dat het schip een compleet stadje overvaart, daar waar Herzog ooit een compleet
schip ('Fitzcarraldo') over een berg heen liet sjorren.
De Bont heeft de cinematografische kracht van een reus, zoals D.W. Griffith
en Cecil B. DeMille die ooit aan de dag legden. Maar hij irriteert ons door
zijn gemakzucht over de verhalen die hij te vertellen heeft. Daar ontbeert
hij elke drang tot epiek. Pas als hij dat element tot zijn werk toelaat,
zullen we echt voor hem buigen.
DvdH.
Première 3 juli 1997
|