Ruimteschepen vallen aan
in 'Independence Day'
door Eric Koch
Als onmetelijke schaduwen hangen ze boven Londen, Moskou, New York en andere
wereldsteden. Ze kwamen vanuit het niets. Hebben de bezoekers uit de ruimte
goede bedoelingen? 'Elvis is terug'-aanhangers en andere dwepers zijn er
zeker van en verwelkomen de buitenaardse luchtschepen met opgetogen spandoeken.
Wetenschapper Jeff Goldblum is minder optimistisch en hij krijgt gelijk:
verwoestende vuurkolommen leggen in minder dan geen tijd de centra van menselijke
beschaving plat.
Het imago van het vriendelijke ruimtewezentje E.T. raakt lelijk beschadigd
door het agressieve optreden van zijn collega's uit het heelal. Zijn het
Marsmannen? Ze stellen zich niet voor. Plotseling zijn ze er, met duizenden
tegelijk. Onmetelijke ruimteschepen werpen hun schaduw over de hoofdsteden
van de wereld. Uit hun buik spuwen vuurstralen, die van de menselijke bouwsels
geblakerde ruïnes maken.
Eigenzinnige wetenschapper
Maar gelukkig zijn er altijd nog de Amerikanen, onder leiding van hun energieke
jonge president Bill Pullman. Nadat de eigenzinnige wetenschapper Jeff Goldblum (die eerder met slimme
oplossingen kwam in 'Jurassic Park') de Marsiaanse codes heeft gekraakt,
stapt Amerika's eerste man zelf in een straaljager om met atoomkracht terug
te slaan.
De werkelijke gezagvoerder bij de Amerikaanse reddingsoperatie is regisseur
Roland Emmerich, die eerder tekende voor het kassucces 'Stargate'. Emmerich groeide in Duitsland op met Amerikaanse films en met zijn hommage
aan de oorlogsrolprenten uit de jaren veertig, de science fiction uit de
jaren vijftig en de rampenfilms uit het decennium daarna, toont hij zich
een leerling, die zijn meester overtreft. "Op 'Indenpendence Day' wordt
overal hetzelfde gereageerd", zegt de Duitse cineast, die met zijn hit al
weken op promotiereis is. "Dat bewijst dat er tussen mensen meer overeenkomsten
dan verschillen zijn. Film verenigt mensen."
Niet alleen in de VS liep men massaal uit voor Roland Emmerich's patriottistische
heldensaga, maar 'Independence Day' verpulvert ook elders bioscooprecords.
De helden van 'Independence Day' zijn de tovenaars van de special effects.
De manier waarop ze korte metten maken met Los Angeles en New York is onvergetelijk.
Dat we bij de redding van een hondje opgelucht ademhalen en gemakshalve
vergeten dat er zojuist miljoenen mensen zijn omgekomen, is tekenend voor
de handigheid van Emmerich en de manipulerende macht van de cinema. Kleurrijk
kermisvermaak dus, 'Independence Day'.
Première 3 oktober 1996
|