Logisch dat 't allemaal minder wordt in Amerika. Negers
overheersen op het basketbalveld, Chinezen runnen de supermarkt en
joden hebben zich met hun leugens altijd al de beste posities
verworven. Derek Vinyard kan het prima verwoorden en zijn
getatoeëerde vrienden drinken zijn filosofieën als schuimend
bier. Hoog tijd voor de bivakmuts en de honkbalknuppels om lessen in
blanke superioriteit uit te delen. Edward Norton (midden) als de neo-nazi Derek
Vinyard in 'American History X'.
Voor
gemaskerde bezoeken aan de supermarkt en vergaderingen van de skinheads
is Danny (Edward Furlong) nog te jong, maar de ideeën van zijn
broer en diens sluwe mentor spreken tot zijn verbeelding. Zijn kamer is
een altaar voor de helden uit de Hitlertijd en op school kijkt hij neer
op iedereen die een kleur heeft. Een racistisch getint opstel brengt
hem in het kamertje van de zwarte schooldecaan, die hem opdraagt om een
stuk te schrijven over de Amerikaanse geschiedenis.
't Wordt een
persoonlijk verslag van zijn jeugd en het laatste hoofdstuk ervan valt
samen met de terugkeer van zijn broer, die wegens de moord op een
zwarte inbreker in de gevangenis heeft gezeten. Ter ere daarvan zullen
de skinheads die avond feest vieren, maar hun vroegere aanvoerder heeft
een onaangename verrassing voor ze in petto. Een bezoek van de decaan,
ooit zijn favoriete leraar, heeft in de gevangenis een geestelijke
transformatie op gang gebracht. Derek probeert vervolgens om iets goed
te maken, maar je oogst wat je zaait, toont de tragische finale van
'American History X'.
De film van Tony Kaye laat schrijnend zien
dat racisme niet beperkt blijft tot vooroordelen van een domme,
agressieve minderheid, maar een product kan zijn van alledaagse
ondoordachtheid en frustraties. Ziel aan die boodschap geeft met name
Edward Norton, die charismatisch de misleide jonge bendeleider neerzet
en de wat abrupte bekering van zijn personage geloofwaardig weet te
maken. Zijn imponerende portrettering leverde hem zijn tweede
Oscarnominatie op in zijn nog jonge carrière.
Zijn eerste
voordracht veroverde hij met 'Primal Fear', waarin hij als voormalige
koorknaap beschuldigd werd van moord op een priester. Tijdens zijn
proces draaide de acteur zowel Richard Gere als het publiek een rad
voor ogen. Eerder had hij datzelfde gedaan met de producenten van de
film, die hij veel meer acteer-routine had voorgespiegeld dan hij in
werkelijkheid had. Kennelijk had hij weinig ervaring nodig om
bijzondere rollen te spelen. In korte tijd gaf hij indrukwekkend blijk
van zijn veelzijdigheid als de jonge advocaat van pornograaf Larry
Flynt, als de zingende vrijer van Drew Barrymore in Woody Allens
'Everyone says I love you' en als de onbetrouwbare kaartvriend van Matt
Damon in 'Rounders'.
Zijn tweede voordracht voor Hollywoodgoud
bracht hem in de finalepoule met twee van zijn grootste voorbeelden: de
Italiaan Roberto Begnini en de Brit Sir Ian McKellen. "Begnini is de
Chaplin van onze tijd", zegt Norton en doet met italiaans accent de
scène na waarin Begnini een denkbeeldig raam schildert op een
gevangenismuur in 'Down by Law'.
Ian McKellen is indirect
verantwoordelijk voor Norton's succes. "Als kind speelde ik altijd
toneel", kijkt Norton terug. "Maar op de middelbare school vond niemand
acteren 'cool'. Ik ging me ervoor schamen en daarom ben ik ermee
gestopt. Tot ik met m'n klas een solovoorstelling van Ian McKellen
zag. Pure magie, hoe hij in zijn eentje de wereld van Shakespeare
opriep. Gloeiend van opwinding zat ik in de bus, terug naar school. Ik
had ter plekke mijn toekomstkeuze gemaakt."
'American History X'
sprak hem aan door de portrettering van alledaagse vooroordelen en de
psychologische ontwikkeling van de hoofdpersoon. "Dat Derek zo
intelligent is, maakt hem zowel gevaarlijker voor de maatschappij als
interessanter als personage. Als in een Griekse tragedie laat hij zien
dat woede je leven kan verwoesten. In de openingscènes is Derek
een abject mens en de film laat zien hoe dat gekomen is.
Mensen
zijn geneigd om de moord op een homo, die aan een lantaarnpaal stervend
werd achtergelaten en de gewelddadige dood van een jonge zwarte, die
achter een auto werd aangesleept, te zien als de daden van gestoorde
types. Met zo'n gemakkelijke conclusie steken we onze kop in het zand.
Moeilijker, maar eerlijker en zinniger, is te constateren dat
dergelijke afschuwelijke daden veel dichter bij de alledaagse realiteit
staan dan we zouden willen toegeven.
Om die reden gebruikt
Amnesty International 'American History X' als uitgangspunt voor
discussies op middelbare scholen. Daar ben ik trots op. Onze film laat
zien wat mensen drijft." Norton zag het gestaalde, met hakenkruisen
overdekte lijf van zijn personage als expressie van diens emotionele
problemen. "Hij is iemand die zijn tranen verdringt, iemand die
overloopt van kwaadheid na de gewelddadige dood van zijn vader. Hij
heeft zich opgesloten achter een uiterlijk pantser."
Nortons
imponerende fysieke opbloei (inmiddels is hij weer 30 pond lichter)
leverde hem een compliment op van voormalig Mr. Universe Arnold
Schwarzenegger. Norton lacht. "Ik kwam hem tegen op een feestje.
'Zeker anabolen gebruikt?', fluisterde Arnold. Nee hoor, puur natuur,
kon ik hem trots verzekeren."
Zoals diens spierballen kon Norton
ook de agressiviteit van zijn personage weer betrekkelijk makkelijk
opzij leggen. "Natuurlijk moet je in jezelf op zoek gaan naar
soortgelijke tendensen om iemands karakter zo realistisch mogelijk over
te brengen. Maar dat je tijdens de opnamen iemands hele persoonlijkheid
moet overnemen is een romantisch sprookje. Je kunt ook iets gewoon
spélen. Dat heet acteren....." En dat kan Edward Norton als geen
ander.