door Frank Roos AMSTERDAM - Tolheffing is een serieuze mogelijkheid geworden om de impasse over de aanleg van de Tweede Coentunnel te doorbreken. De provincie Noord-Holland en het Amsterdamse regiobestuur willen een onderzoek naar de mogelijkheid om op deze manier een gat van €180 miljoen in de financiering te dichten.
Een forse bijdrage van het bedrijfsleven wordt nu als oplossing geaccepteerd. Op die manier kan op korte termijn met de aanleg van de extra verbinding worden begonnen. Met tolheffing kan het bedrijfsleven de investeringen terugverdienen.
Ondernemers ten noorden van het Noordzeekanaal sluiten niet uit dat al in 2004 de eerste spade voor het project de grond in gaat. De extra capaciteit om de files op de ringweg A10 en A8 aan te pakken, kan dan al in 2010 beschikbaar komen. Rijkswaterstaat gaat er zelfs vanuit dat de tunnel al in 2008 klaar kan zijn, mits volgend jaar een besluit valt.
In een brief aan de ministers Netelenbos (Verkeer) en Pronk (Ruimtelijke Ordening) over de variant voor de nieuwe tunnel stelt de regio voor een bijdrage van het bedrijfsleven aan een studie te leveren. Gedeputeerde Hen de Boer van de provincie heeft het standpunt onlangs aan minister Netelenbos aangeboden.
Alle betreffende overheden pleiten in de brief gelijktijdig voor een nieuwe situatie waarbij in beide rijrichtingen van de tunnel drie banen beschikbaar komen plus twee stroken die tijdens de spits beschikbaar zijn.
De financiering voor de tunnel vertoont echter nog een tekort van minstens €130 miljoen en maximaal €180 miljoen. In totaal is voor de uitbreiding van de capaciteit tot nu toe €840 miljoen uitgetrokken.
De gemeente Amsterdam hield de mogelijkheid van tolheffing tot nu toe tegen. De stad koos voor volledige financiering door het rijk, omdat het bedrijfsleven niet zou staan te trappelen. Recent onderzoek toont aan dat voor private deelname wel degelijk interesse bestaat. Voorzichtig worden geïnteresseerden nu al gepolst om voor verkennende gesprekken rond de tafel te komen.
De regionale overheden pleiten er nu voor een vorm van particuliere investering nader uit te werken. Minister Netelenbos heeft al aangegeven dat deze constructie wat haar betreft bespreekbaar is. De overheden in de regio hebben voor hun studie in de planning precies een jaar de tijd.