De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 19 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
Alle uitslagen 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Tolheffing betaalt investering terug
Tweede Coentunnel
stap dichterbij

   
 

door Frank Roos AMSTERDAM - Tolheffing is een serieuze mogelijkheid geworden om de impasse over de aanleg van de Tweede Coentunnel te doorbreken. De provincie Noord-Holland en het Amsterdamse regiobestuur willen een onderzoek naar de mogelijkheid om op deze manier een gat van €180 miljoen in de financiering te dichten.

Een forse bijdrage van het bedrijfsleven wordt nu als oplossing geaccepteerd. Op die manier kan op korte termijn met de aanleg van de extra verbinding worden begonnen. Met tolheffing kan het bedrijfsleven de investeringen terugverdienen.

Ondernemers ten noorden van het Noordzeekanaal sluiten niet uit dat al in 2004 de eerste spade voor het project de grond in gaat. De extra capaciteit om de files op de ringweg A10 en A8 aan te pakken, kan dan al in 2010 beschikbaar komen. Rijkswaterstaat gaat er zelfs vanuit dat de tunnel al in 2008 klaar kan zijn, mits volgend jaar een besluit valt.

In een brief aan de ministers Netelenbos (Verkeer) en Pronk (Ruimtelijke Ordening) over de variant voor de nieuwe tunnel stelt de regio voor een bijdrage van het bedrijfsleven aan een studie te leveren. Gedeputeerde Hen de Boer van de provincie heeft het standpunt onlangs aan minister Netelenbos aangeboden.

Alle betreffende overheden pleiten in de brief gelijktijdig voor een nieuwe situatie waarbij in beide rijrichtingen van de tunnel drie banen beschikbaar komen plus twee stroken die tijdens de spits beschikbaar zijn.

Tekort

De financiering voor de tunnel vertoont echter nog een tekort van minstens €130 miljoen en maximaal €180 miljoen. In totaal is voor de uitbreiding van de capaciteit tot nu toe €840 miljoen uitgetrokken.

De gemeente Amsterdam hield de mogelijkheid van tolheffing tot nu toe tegen. De stad koos voor volledige financiering door het rijk, omdat het bedrijfsleven niet zou staan te trappelen. Recent onderzoek toont aan dat voor private deelname wel degelijk interesse bestaat. Voorzichtig worden geïnteresseerden nu al gepolst om voor verkennende gesprekken rond de tafel te komen.

De regionale overheden pleiten er nu voor een vorm van particuliere investering nader uit te werken. Minister Netelenbos heeft al aangegeven dat deze constructie wat haar betreft bespreekbaar is. De overheden in de regio hebben voor hun studie in de planning precies een jaar de tijd.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 19 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.