VALENCIA - De seizoenstart is nog ver weg, maar nu al kijkt de motorsportwereld gespannen uit naar de eerste grand prix op 7 april in Japan. De reden van die nieuwsgierigheid ligt hem niet alleen in het feit dat bijvoorbeeld bandenfirma Bridgestone zijn intrede in de motorgrandsprix maakt en dat Honda in de koningsklasse met een vijfcilindermotorfiets op de proppen komt, maar vooral doordat de viertaktmachines in de GP's terugkomen.
|
Het Gauloises Yamaha Tech 3-team Olivier Jacque, testrijder Sylvain Guintoli en Shinya Nakano (vlnr).
|
Nog zijn de tweetaktmotoren niet van het toneel verdwenen, zoals het geval is met de meeste straatversies. Het circuit de la comunitat valenciana Ricardo Tormo heeft de afgelopen vier dagen de eer gehad om als arena te fungeren voor de eerste krachtmeting tussen beide motorensystemen die intern zo van elkaar verschillen. De vraag in de 500cc-klasse is niet meer of renstallen een vier- of vijfcilindermotor moeten aanschaffen, wat voor Nederlands topcoureur Jurgen van den Goorbergh een absolute vereiste was om zich dit seizoen met de toppers te kunnen meten, maar of viertakt het antwoord op de tweetakt is.
Omdat het in Valencia om nog slechts testdagen van de raceteamorganisatie IRTA ging en de renstallen in navolging van hun Formule 1-teams nog niet het achterste van hun tong lieten zien, was dan ook enige tact vereist toen we bij Hervé Poncharal informeerden naar zijn keuze voor de Yamaha YZR 500. Dat is met een tweetaktmotor, waarvan de drijfstang een op-en-neerslag maakt om tot ontbranding in de kamer te komen; tweetakt dus. De mede-eigenaar van het Gauloises Yamaha Tech 3-team bleek echter weinig te kiezen te hebben. Het was een kwestie van slikken of stikken. De Japanse motorfabrikant heeft immers domweg bepaald dat hij en nog twee andere semi-fabrieksteams, waaronder dat van Red Bull, alleen over tweetaktfietsen kunnen beschikken (à raison van $1 miljoen per rijder).
De viertakt-YZR-M1 is slechts voorbehouden aan het officiële Marlboro Yamaha fabrieksteam met de rijders Max Biaggi, Carlos Checa en testrijder John Kocinski. "Maar we blijven pushen om die motoren volgend jaar ook te krijgen", beweerde de sympathieke Fransman, die weet dat hij in dat spelletje met de Japanners tactvol moet opereren. "Japanners zijn soms moeilijk te doorgronden. Als ze zeggen 'we weten het nog niet', dan bedoelen ze nee." Diplomatiek vervolgt hij tijdens de presentatie van zijn team: "Het zal in Valencia interessant zijn te zien hoe de twee- ten opzichte van de viertakten presteren. De echte confrontatie zal echter in Japan plaatshebben. Daarom zullen we tot de seizoenstart moeten wachten hoe we er voor staan."
De Japanse coureur Shinya Nakano, die bij Tech 3 teamgenoot is van de Fransman Olivier Jacque, heeft al ervaring met een Yamaha viertaktmotor. Hij testte er twee dagen mee op het circuit van Catalonië. Hoewel het een 1000cc-motor betrof, legde Nakano uit: "Door het koppel was de motorfiets heel makkelijk te berijden. Het vermogen komt er ook veel vloeiender in dan bij een tweetaktmotor. In het rennerskwartier praten we allemaal over wel of niet twee- of viertaktmachines. Op dit moment kan ik nog niet zeggen of de viertakten beter voor de 500-grandsprix zijn. Ik ben niet er bezorgd over dat we zoek gereden worden. Het team van monsieur Poncharal is een goed team dat goed met elkaar samenwerkt".
Na afgelopen vrijdag toen het Gauloises Yamaha Tech 3-team zich presenteerde en de nieuwe motoren hun 'shake down' kregen, een verregende zaterdag, bewees Nakano afgelopen zondag dat de tweetakten nog niet afgeschreven moeten worden. Garry McCoy en Nakano waren met hun Yamaha's YZR500 sneller dan de M1 van Carlos Checca. Grote afwezige echter was wereldkampioen Valentino Rossi die dit jaar bij Honda naar verluidt $6 miljoen zal verdienen. Honda werkt met de V5 voorlopig nog een eigen testprogramma in Maleisië af, zoals Suzuki dat in Australië doet met hun nieuwe viertaktmachine. De '2-strokers' moeten dan ook nog niet te vroeg juichen.
Dat doet zeker Van den Goorbergh niet na de IRTA-test, die deze week wordt voortgezet in Estoril (Portugal). Op zijn viercilinder, tweetact Honda van het Kanemoto-semifabrieksteam, concentreerde hij zich voornamelijk op het testen van de Bridgestone-banden. Een tweede Nederlander die in Valencia op de baan in actie kwam, was 250cc-coureur Jarno Janssen, die vorig jaar aan het EK deelnam en komend seizoen in de grands prix terugkeert bij het De Graaf Grand Prix-team van Arie Molenaar. Hij wordt teamgenoot van tweevoudig 125cc-wereldkampioen Haruchika Aoki die van Honda een fabrieksmotor heeft, terwijl op Janssen's motor een A-kit zit. De Japanner is uitverkoren om de speciale Honda RS 250 RW uit te testen en door te ontwikkelen als prototype voor de productieracer die in 2003 op de markt komt. "Haru kan met 114 grands prix en 9 GP-overwinningen een prima leermeester voor me zijn. En chef-monteur Hans Spaan kan met zijn technische know-how mijn Honda met A-kit op een nog hoger niveau brengen", zei Janssen. Het team zal zich half maart nog officieel gaan voorstellen tijdens een bijeenkomst waarop de nieuwe teamkleuren bekend worden gemaakt.