AMSTERDAM - Schaatstrainer Geert Kuiper heeft zondag, tijdens de 1000 meter voor vrouwen, geheel tegen de regels van het Internationaal Olympisch Comité in, op de ijsbaan reclame gemaakt voor een groot Nederlands biermerk. De Fries coachte zijn pupil met een petje waarop de naam van het bedrijf stond dat het Holland House in Salt Lake City sponsort.
Met het voeren van de reclame-uiting overtrad Kuiper het zogeheten Olympic Charter van het IOC, waarin staat dat het tijdens de Olympische Spelen ten strengste verboden is andere uitingen te voeren dan kledingmerken.
Vorige week stonden NOC*NSF en de sponsors van de diverse schaatsploegen nota bene nog lijnrecht tegenover elkaar, nadat de hoofdsponsor van de Koninklijke Nederlandse Schaatsenrijders Bond (KNSB) buiten medeweten van de nationale sportkoepel in diverse dagbladen adverteerde met het olympische succes van kernploeglid Jochem Uytdehaage. NOC*NSF verbood de geldschieters van de formatie gedurende de periode van de Winterspelen in Salt Lake City in reclamecampagnes gebruik te maken van de beeltenissen van de schaatsers.
Kuiper reageerde laconiek op zijn actie. "Ik zal er ongetwijfeld gelazer mee krijgen, maar na die gouden medaille van Gerard van Velde kan ik wel wat lijden."
De federale Amerikaanse overheid betaalt 450 miljoen euro bij aan de kosten van de Olympische Winterspelen in Salt Lake City. Dit is 65 miljoen meer dan in de eerste begroting was voorzien. De extra bijdragen zitten hoofdzakelijk in de extra veiligheidsvoorzieningen na de terroristische aanslagen van 11 september. De cijfers zijn door Cindy Gillespie van het organisatiecomité in Salt Lake bekendgemaakt.