De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 19 februari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
De Olympische Winterspelen van Salt Lake City 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  KANS OM GEWENSTE EUROPESE SCHAALGROOTTE TE VERWERVEN
Wessanen aast op
delen voedingsdivisie
van Novartis

   
 

AMSTERDAM - Voedingsmiddelenconcern Wessanen aast op onderdelen van de voedingstak van het Zwitserse farmabedrijf Novartis. Terwijl Wessanen niet wil zeggen voor welke onderdelen het belangstelling heeft, geeft een woordvoerder van bestuursvoorzitter Mac Zondervan toe dat er daadwerkelijk gekeken wordt naar delen van Novartis. "Ze hebben aantrekkelijke merken."

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 13kb)
Topman Daniel Vasella (r) van Novartis tijdens een persconferentie eerder deze maand. (Foto: EPA)
De voedingsmiddelendivisie van het Zwitserse gezondheidsconcern Novartis is goed voor een jaaromzet van 850 miljoen Zwitserse frank (€574 miljoen). Bekende merken zijn Ovaltine, Céréal, Modifast en Isostar. De babyvoeding wil Novartis behouden.

Twee weken geleden zette het Zwitserse farmacieconcern de activiteiten in de etalage. Toen zei bestuursvoorzitter Daniel Vasella van Novartis: "Onze merken van de divisie Health & Functional Food hebben een goede marktpositie, maar wij willen ons op andere markten (farmacie, red) concentreren. We denken dat de merken elders beter op hun plek zijn. De groei van de merken kan versnellen bij bedrijven die ze wel tot hun kernactiviteiten rekenen."

Zakenbank Credit Suisse First Boston begeleidt de verkoop van de voedingsmiddelentak. "Ik weet zeker dat de zakenbank even langs zal komen in Amstelveen. Ze zouden wel gek als ze dat niet deden", reageert bestuursvoorzitter Zondervan van Wessanen. "En we hebben zeker interesse. Alleen niet in alles."

Geld heeft Wessanen genoeg. Het bedrijf heeft nagenoeg geen schulden. En met de verkoop van de zuiveldivisie in de VS en het afgestoten belang in het Italiaanse drankhuis Campari, kan Wessanen voor een overname zonder problemen zo'n €500 à 600 miljoen ophoesten. Ook de Europese zuiveldivisie, voor het belangrijkste deel gevormd door het kaasmerk Leerdammer, staat te koop.

Analisten kunnen zich wel in de strategie van Zondervan vinden. De belangstelling van Wessanen zou vooral uit kunnen gaan naar de merken Ovaltine en Céréal. In Nederland is Wessanen op de gezondheidsmarkt vooral bekend met het merk Zonnatura.

Robert Jan Vos van ING Barings vraagt zich echter af hoe Novartis de boel wil verkopen. "Ik kan me voorstellen dat ze kiezen voor één deal in plaats van vele kleine dealtjes. Maar aan de andere kant: vindt maar eens een partij die de hele tent wil kopen. Het is nogal versnipperd."

Analisten vinden het tijd worden dat Wessanen een grote slag slaat. Het Amstelveense bedrijf heeft aangegeven te willen groeien in de gezondheidsvoeding. In Europa moet eenzelfde bedrijf op de kaart worden gezet als in de VS waar Wessanen met Tree Of Life marktleider is in dit segment. De overname van Novartis-onderdelen kan een grote stap voorwaarts zijn. Want met uitzondering van enkele kleine bedrijven is er in Europa niet veel te koop. De VS zijn goed voor ruwweg driekwart van de omzet van Wessanen.

"De Novartis-merken Céréal en Ovaltine zijn helemaal Wessanen", jubelt Peter Koster van Friesland Bank Securities. "Het past prima in hun pakket." Mogelijk kan Wessanen een deal sluiten met het Zwitserse Nestlé, suggereert een andere analist. Deze voedingsmiddelengigant heeft aangegeven belangstelling te hebben voor delen van de Novartis-portefeuille. Unilever zou niet in de race zijn. Het Brits-Nederlandse bedrijf lijkt op de gezondheidsmarkt zijn schouders te willen zetten onder het merk Slim-Fast. Numico gaf al eerder aan geen belangstelling te hebben.

Mocht Wessanen er in slagen om delen van de voedingsmiddelendivisie van Novartis in handen te krijgen, dan zou het met het merk Céréal mogelijk in Frankrijk te maken krijgen met de mededingingsautorititeiten, suggereert Zondervan. In het land heeft Wessanen met het merk Distriborg al een sterke positie op het gebied van gezondheidsvoeding.

Aanstaande donderdag geeft Wessanen op een persconferentie toelichting op de jaarcijfers over 2001. "Mogelijk wil Zondervan dan een nadere toelichting geven op onze belangstelling", oppert de woordvoerder van de Wessanen-voorzitter. "U bent van harte uitgenodigd."

Analisten rekenen er op dat Wessanen donderdag een jaarwinst zal rapporteren van circa €77 miljoen tegen een winst van €98 miljoen over 2000. Analisten zullen daarbij vooral kijken naar de aanhoudende margedruk bij Tree Of Life in de VS en de plannen om in Europa een soortgelijke organisatie op te bouwen.

Novartis wil de verkoop van de voedingsmiddelentak binnen zes tot twaalf maanden volledig hebben afgerond.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 19 februari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.