AMSTERDAM - Offshorebedrijf IHC Caland ziet de toekomst zonnig in. Het bedrijf verwacht dit jaar 20% meer winst te maken dan het voorlopige cijfer van €80,6 miljoen dat in 2001 werd gerealiseerd. En dat was een toename met 7% in vergelijking met het jaar 2000.
|
De offshore-sector is goed voor ruim 70% van de nieuwe orderstroom.
|
De winst zou dit jaar moeten oplopen tot "tenminste €96 miljoen". IHC heeft alle redenen om ook dit jaar positief in te zien. De orderportefeuille staat op een recordhoogte. Er werd voor €2,2 miljard besteld bij het offshorebedrijf. Dat is maar liefst 50% meer dan een jaar eerder.
Het leeuwendeel van de nieuwe opdrachten, €1,6 miljard, is toe te schrijven aan de offshore-sector (boortorens). De totale orderportefeuille kwam uit op €4,1 miljard tegen €2,8 miljard eind 2000.
Toch waarschuwt het bedrijf dat het enige tijd duurt voordat de omvangrijke orderportefeuille zich vertaalt in kasstromen. Het duurt altijd een tijd voordat de orderstroom doorwerkt in de resultaten.
Dit komt omdat bij belangrijke opdrachten de winst pas bij oplevering verwerkt wordt en omdat bij leasecontracten en zogenoemde exploitatiecontracten de winst pas wordt gerealiseerd bij ingebruikname. Voor 2002 voorziet IHC een verdere toename van de orderportefeuille. "Dit in tegenstelling tot de verwachtingen voor de wereldwijde scheepsbouw", aldus het bedrijf.
Zowel de containervaart als de cruisevaart heeft te lijden onder de teruglopende welvaart. Voor de baggersector ziet IHC vooral in het Verre Oosten nog nieuwe kansen.
Vorig jaar steeg de winst van IHC Caland met 7% tot €80,6 miljoen. Over de eerste helft van het jaar steeg de winst echter nog met 29%. Per aandeel nam de winst vorig jaar toe met 3% van €2,68 tot €2,76. De winst per aandeel steeg verhoudingsgewijs minder, omdat vorig jaar oktober meer aandelen zijn uitgegeven. Het geld dat daarmee is opgehaald, is gebruikt voor de herfinanciering van de overname van branchegenoot Atlantia.
Ook dit jaar zal de stijging van de winst per aandeel met een geschatte 11% nog achterblijven bij de reguliere winstgroei.