De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 29 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Delta Lloyd Bank
was zijn klant veel
te veel ter wille

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 25kb)
Het Delta Lloyd hoofdkwartier. (Foto: Dijkstra bv)
AMSTERDAM - Door in kredietovereenkomsten niet volledig melding te maken van verstrekte zekerheden, bood Delta Lloyd Bank een aantal klanten halverwege jaren negentig gelegenheid om met behulp van hun lening de fiscus om de tuin te leiden. De bank wilde de klant naar eigen zeggen ter wille zijn, maar ging daarin veel te ver. Dat concludeerde ook de concerntop in 1999 toen de praktijken na een interne routinecontrole aan het licht kwamen en waarna het Openbaar Ministerie (OM) werd ingelicht.

De onregelmatigheden bij Delta Lloyd Bank komen voor in de vastlegging van zogeheten 'back to back-leningen', waarbij een krediet verstrekt wordt van dezelfde hoogte als de door de klant ingelegde zekerheid. "Deze constructie werd vaak gebruikt door moeder- en dochterbedrijven waarbij het moederconcern het onderpand biedt, terwijl de dochteronderneming de lening verschaft krijgt", legt een zegsman van Delta Lloyd uit. "Het betrof een constructie die in de jaren tachtig en negentig heel gebruikelijk was en door veel banken werd toegepast."

"In vijf gevallen werd in onze administratie echter niet duidelijk wat de band was tussen de ontvanger van de lening en de verstrekker van de zekerheid. Daardoor zou het voor de klant mogelijk zijn om belasting te ontduiken", aldus de woordvoerder.

In het jaar 2000 besluit Delta Lloyd Bank, onder andere door het genoemde voorval, volledig te stoppen met 'back to back-leningen'.

"We vonden dat we er niet mee door konden gaan, ook al gezien de veranderende wetgeving rond de integriteit. Het rendement van de kredietfaciliteit woog niet op tegen de mogelijke negatieve gevolgen, waaronder imagoschade."

Na een melding bij De Nederlandsche Bank legt de bankverzekeraar de zaak voor aan het OM. "Daar werd ons contact opgevat als een aangifte. We hebben bij officier van justitie Henk de Graaff geheel open kaart gespeeld en een onafhankelijk onderzoek van onze accountant PriceWaterhouseCooper overlegd. Uit dat onderzoek viel op te maken dat de onregelmatigheden de bank niet te verwijten waren. Indien de zaak was voorgekomen waren we dan ook hoogstwaarschijnlijk niet veroordeeld."

Aangezien Delta lloyd zelf contact had gezocht met Justitie en de nodige maatregelen had genomen om herhaling te voorkomen, besluit het OM volgens Delta Lloyd om de zaak af te doen met een transactie. Het OM zelf beperkt zich tot de mededeling dat er donderdag een persbericht zal verschijnen.

De Nederlandsche Bank wil niet reageren op de schikking van Delta Lloyd. Wel zegt de toezichthouder goed op de hoogte zijn van de risico's van de bewuste back to back-leningen. "Wij zijn als toezichthouder sterk gekant tegen misbruik van deze constructies voor belastingontduiking en witwaspraktijken. Om belastingfraude te plegen zou de klant bijvoorbeeld zijn vermogen als zekerheid bij de bank kunnen stallen in ruil voor een lening. Hetzelfde is mogelijk met zwart geld. Indien hij de leningen vervolgens niet aflost, kan de klant vrijelijk over het geld beschikken. Daarom hameren wij er bij de banken op dat bij elke kredietovereenkomst alle relevante zekerheden vermeld en inzichtelijk gemaakt dienen te worden."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 29 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.