AMSTERDAM - Energiebedrijf Nuon heeft ruim 27.000 klanten in Noord- en Zuid-Holland een verkeerde eindafrekening gestuurd. Daarnaast wachten duizenden klanten al maanden op geld dat zij vorig jaar te veel betaalden voor stroom en gas omdat er een verkeerde tabel voor het gas is gebruikt. De bedragen variëren van honderd tot enkele duizenden euro's per klant.
Door de foute eindafrekening zijn ook de nieuwe termijnbedragen onjuist. De afrekeningen zijn van oktober tot gisteren verstuurd.
Volgens Nuon-woordvoerder Bart Sikking zijn de problemen veroorzaakt door een nieuw automatiseringsysteem.
Het systeem is medio oktober 2001 in gebruik genomen. "Er zijn verschillende systemen gecombineerd tot een nieuw systeem. Daarbij zijn helaas ernstige menselijke fouten gemaakt."
Door deze fouten hebben ook 900 particuliere klanten vanaf oktober vorig jaar geen maandelijkse energienota meer ontvangen of kunnen betalen. De jaarafrekening, die eveneens in oktober bij hen op de mat had moeten vallen, is bij deze afnemers nog niet binnen. Volgens Sikking zijn alle 900 gedupeerden hierover geïnformeerd.
"Onzin", zegt Annelies Vreenegoor uit Leiden woedend. "Ik ben absoluut niet geïnformeerd. Ik heb zelf wel zo'n acht keer contact opgenomen met Nuon omdat mijn bankoverschrijvingen steeds worden teruggestuurd. Ze zeiden dan dat het in orde zou komen, maar dat gebeurde niet. Ook de reden kreeg ik nooit boven water. Omdat ik toch eens zal moeten betalen en niet in de problemen wil komen, parkeer ik het geld nu maandelijks op een spaarrekening."
Nuon heeft uiteindelijk na een telefoontje van deze krant wel contact opgenomen met Vreenegoor. Volgens Sikking gaat haar afrekening en een totaalnota voor de afgelopen vier maanden vandaag nog de deur uit.
De zegsman meldt verder dat het bedrijf druk doende is ook de problemen van de andere 900 gedupeerden op te lossen en krijgen ook zij binnenkort een afrekening en totaalrekening thuisgestuurd. "Als deze mensen dit geld al aan iets anders hebben uitgegeven, is dat in principe hun probleem. Ze weten dat de rekening ooit moet worden betaald. Met gedupeerden die hierdoor in financiële problemen komen, kan wellicht een betalingsregeling worden afgesproken."
De Consumentenbond heeft geen goed woord over voor de werkwijze van Nuon. "Nuon staat in de top vijf van bedrijven die slecht met hun klanten omgaan en is in deze koploper van de energiebedrijven", zegt woordvoerster Pauline van den Brandhof. "Het is schandalig dat mensen eerst maanden moeten wachten op hun afrekening en dan nog eens maanden op hun te veel betaalde geld. Het wordt tijd dat Nuon eens klantvriendelijk met zijn klanten omgaan. Zij moet als de wiedeweerga haar klanten gaan informeren en terugbetalen."