De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 29 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  'Ongelukken niet door mankement auto'
ANWB vindt
APK-keuring
achterhaald

   
 

DEN HAAG - Van een onzer verslaggevers De ANWB vindt de huidige APK-autokeuring achterhaald en pleit daarom voor ingrijpende veranderingen. Auto's kunnen later en minder vaak gecontroleerd worden, aldus de ANWB.

De belangenorganisatie meent dat auto's pas vier jaar na aankoop in plaats van na drie jaar gekeurd hoeven te worden. Daarna zou een auto, tot hij acht jaar oud is, één keer in de twee jaar naar de keuring moeten. Nu is dat elk jaar. Als een auto ouder is dan acht jaar, kan de keurmeester zelf bepalen wanneer de wagen terug moet komen, stelt de ANWB.

"Door deze vermindering van de keuringen komt de veiligheid niet in gevaar", vertelt een woordvoerder van de organisatie. Ongelukken worden volgens de ANWB over het algemeen niet veroorzaakt door technische mankementen van auto's.

Kostenbesparing

De herziening van de APK zou veel autogebruikers geld schelen. Ongeveer 70 procent van alle autobezitters rijdt in een auto van drie jaar of ouder. De kostenbesparing in de eerste acht jaar van een autoleven zou ongeveer 120 euro zijn volgens de ANWB. De jaarlijkse kostenbesparing van alle autobezitters samen schat de belangenorganisatie op 450 miljoen euro.

De Bovag meldt in een reactie dat de ANWB "wel heel erg makkelijk conclusies trekt". Zonder de verplichte APK-keuring zullen volgens de Bovag veel mensen minder onderhoud aan hun auto laten plegen, met alle gevolgen voor de veiligheid en het milieu van dien.

"Mensen worden er bijvoorbeeld niet op attent gemaakt dat de remmen gecontroleerd moeten worden. Dan zullen ze de reparatie ook niet snel uitvoeren. Bovendien merk je met nieuwe auto's niet zo snel of de wagen onderhoud nodig heeft", vertelt een woordvoerder van de Bovag.

Ook de RDW, de voormalige Rijksdienst voor het Wegverkeer, is bang dat in de voorstellen van de ANWB de jaarlijkse onderhoudsbeurt door bestuurders wordt overgeslagen omdat de verplichting wegvalt.

De RDW, die toezicht houdt op de uitvoering van de APK, neemt de ANWB kwalijk dat de organisatie nu met het nieuws naar buiten komt. Over twee jaar wordt het zogeheten APK Verbeterpuntenonderzoek geëvalueerd. Gedurende vier jaar wordt het totale beleid van de APK-keuringen onderzocht. De RDW vindt dat de ANWB tot dat moment had moeten wachten. Bovendien had de organisatie haar ideeën eerst in het Stichting Overlegorgaan APK naar voren moeten brengen, aldus een woordvoerster.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 29 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.