De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 12 december 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  De pijp van Jan de Rooy vlamt weer
   
 

Het moge duidelijk zijn, Jan de Rooy is terug van weggeweest. Hubert Auriol - hij miste gisteren de teampresentatie omdat zijn vliegtuig in de mist strandde - Tijdens een persconferentie in Frankrijk sprak Le Dakar-patron Hubert Auriol twee weken geleden al vleiend over 'Le retour de Jan de Rooy', gisteren in Oirschot mocht de misschien wel beroemdste vrachtwagenchauffeur van Nederland het in zijn eigen taal nog eens zachtjes overdoen. Jan de Rooy is terug aan het Dakar-front, waarvan hij in 1988, gedwongen door tragische omstandigheden, afscheid nam.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 21kb)
De pijp van de DAF-truck van Jan de Rooy vlamt weer als vanouds. De vermaarde Dakar-rijder keert na een afwezigheid van bijna veertien jaar samen met zijn zoon Gerard terug in de meest beruchte woestijnrally van het jaar.
Terug naar de woestijn, waar hij vele triomfen vierde, maar ook regelmatig de wereld en alles daaromheen vervloekte. "Straks in Mauretanië komen er ongetwijfeld dagen dat ik mezelf afvraag waarom ik in vredesnaam niet ben thuisgebleven; maar dat leed is ook zo weer vergeten. Want Dakar is voor mij toch vooral de mooiste vakantie die er bestaat. Wat mij betreft gaan we vandaag nog van start."

Bijna veertien jaar geleden kwam door het verongelukken van DAF-teamgenoot Kees van Loevezijn een abrupt einde aan de Dakar-koorts, waarmee De Rooy al sinds mensenheugenis besmet lijkt. Het team verliet de rally en DAF trok zich 'voorgoed' terug uit de woestijn. De Rooy stortte zich op zijn transportonderneming, maar werd door zoon Gerard steeds vaker herinnerd aan de zandkorrels, die als roependen in de woestijn lagen te wachten.

"Jarenlang heb ik hem gezegd dat-ie geduld moest hebben, nu is het tijd om dat geduld te belonen", aldus vader De Rooy, die zoonlief vanaf 28 december als monteur in de DAF-cabine naast zich weet. De Belg Yvo Geusens, voor de zesde keer navigator en rechterhand van De Rooy, completeert het trio dat de 'eerste' truck van het DAF-team bemant. In de 'assistentietruck' van de DAF-equipe zitten Leo Donkers (chauffeur), Hugo Duisters (navigator) en Arno Slaats (monteur). Over het doel van het komende avontuur laat De Rooy geen onduidelijkheid bestaan: "We gaan niet voor een topklassering in het algemeen klassement, het bereiken van finishplaats Dakar heeft onze prioriteit."

De wijzigingen in de rally-reglementen gaven de geboren Brabander de doorslag weer aan de monsterrally deel te nemen. "De organisatie heeft 'het grote geld' bewust geweerd, er is tijdens de etappes geen hulp vanuit de lucht (vliegtuigen met materiaal, red.) meer toegestaan", aldus de Rooy. "De rijders spelen daardoor weer een veel grotere rol. Maar de belangrijkste verandering is voor mij wel het feit dat de vrachtwagens iedere dag starten vanaf de positie die ze op dat moment in het totaalklassement innemen. Jarenlang startten de trucks pas als de motoren en auto's onderweg waren. Daardoor haalde je iedere dag dezelfde (vrachtwagen)coureurs in en zag je verder niemand. Nu kun je omhoog klimmen in het klassement en heb je daar in de volgende etappe direct voordeel van."

Over zijn bijna veertienjarige afwezigheid op het rally-appèl maakt de inmiddels 58-jarige trucker zich geen zorgen. "Tijdens de medische keuring heb ik alle tests met glans doorstaan. Er moet alleen 25 kilo vanaf, maar dat kwam voor mij niet als een verrassing. Ach, tijdens de rally raak ik vanzelf zo'n tien kilo kwijt, dus dat is alvast mooi meegenomen."

Voor zoon en Dakar-debutant Gerard wordt de monsterrit van het Franse Arras naar Dakar (totaal 9436 kilometer) meer dan alleen de verwezenlijking van een jongensdroom. "Hij zal bij deze 24e editie van Le Dakar al flink wat kilometers achter het stuur kruipen tijdens de 'verbindingsroutes' (niet meetellend voor het klassement, red.)", aldus vader De Rooy. "Dan kan ik zien of hij uit het juiste hout is gesneden en zichzelf niet over de kop rijdt. Als hij slaagt, mag hij in 2003 ook in de klassementsproeven sturen, want we zijn al druk bezig met de plannen voor 2003. En dan is het doel niet alleen maar het bereiken van Dakar, dan willen we wel voor een toppositie in het totaalklassement rijden."

zal zijn 'oude vriend' binnenkort met een warme Franse omhelzing verwelkomen om hem vervolgens drie weken lang te folteren. De Rooy: "Mauretanië wordt een hel, dat heb ik bij het bestuderen van de routekaart al ontdekt. In die etappes wordt de rally beslist. Helaas zit er een rustdag tussen, voor mij op voorhand een rampdag. Je ritme wordt gebroken, de truck wordt bijna binnenstebuiten gekeerd en ik zit eigenlijk alleen maar te wachten tot we weer verder mogen. Misschien moet ik het daar nog eens met Auriol over hebben, wat mij betreft schaffen ze die rustdag onmiddellijk af."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 12 december 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.