De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 12 december 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Nieuwe Volkswagenfabriek verheven tot entertainment

Van onze correspondent

   
 

BERLIJN - Bondskanselier Gerhard Schröder heeft gisteren in Dresden de eerste 'glazen' autofabriek ter wereld geopend, waarin voor de ogen van klanten en publiek de eindmontage plaatsvindt van het nieuwe Volkswagen-model Phaeton. De nieuwe autofabriek past binnen het Duitse streven om een deel van de autoproductie naar Oost-Duitsland over te brengen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 25kb)
Gerhard Schröder kijkt belangstellend onder de motorkap van de Phaeton in de nieuwe 'glazen' fabriek van Volkswagen. (Foto: REUTERS)
Het in elkaar zetten van personenauto's zal in de binnenstad van Dresden tot entertainment worden verheven. Belangstellenden kunnen er bovendien rijervaring opdoen in een simulator van het nieuwe model.

Met de Phaeton wil Volkswagen een deel van het bovensegment van de automarkt veroveren, waarin nu nog de 7-serie van BMW en de S-klasse van Mercedes de dienst uitmaken. De kanselier mocht een ritje maken in een gepantserde uitvoering van de nieuweling van Volkswagen, de Phaeton-Protect, waarmee het autoconcern ook marktaandeel bij de Duitse overheid - als dienstwagen - in de wacht wil slepen.

Ferdinand Piech, de baas van het concern uit Wolfsburg, maakte bekend dat er dit jaar, ondanks de economische tegenwind, door Volkswagen meer auto's zullen worden afgeleverd dan ooit tevoren. Het gaat om 5,06 miljoen verkochte exemplaren, de dealervoorraden niet meegerekend. Het nieuwe verkoopcijfer betekent een vergroting van het wereldwijde marktaandeel van de acht merken van Volkswagen van 12,2 naar 12,5%.

Met de opening van de fabriek in Dresden benadrukt het oosten van Duitsland de ambitie om een steeds groter deel van de Duitse autoproductie op zich te nemen.

BMW investeert momenteel in Leipzig 2 miljard mark in een productielijn voor de 3-serie en Porsche bouwt in dezelfde stad voor een kwart miljard mark een nieuwe fabriek voor de terreinwagen Cayenne. Opel ontdekte het oosten al eerder en heeft een fabriek in Eisenach.

De herleving van de auto-industrie in de voormalige DDR is in belangrijke mate te danken aan aantrekkelijke subsidieregelingen, die tot 35% van de stichtingskosten kunnen oplopen. Volgens de Europese Commissie gaat deze ondersteuning echter te ver. De Duitse overheid moest dan ook haar bijdrage van 170 miljoen mark voor de VW-fabriek in Dresden naar 145 miljoen terugbrengen. Schröder maakte er in zijn feestrede geen geheim van geen enkel begrip voor het Brusselse besluit te kunnen opbrengen.

Het nieuwe Volkswagen-model wordt buiten Dresden vervaardigd, maar de onderdelen worden in speciale treinen naar het centrum van de stad vervoerd om hier in een hal van staal en glas publiekelijk in elkaar te worden gezet. Het gebouw wekt de indruk van een reusachtig aquarium, waarin de bezoeker vergeefs zoekt naar olievlekken en monteurs ziet rondlopen in hagelwitte in plaats van de gebruikelijke blauwe overalls.

De Phaeton zal in de tweede helft van het volgend jaar ook in ons land te koop zijn. In Duitsland komt de prijs voor de eenvoudigste uitvoering rond de ton te liggen. Het meest luxe model gaat het dubbele kosten en de gepantserde uitvoering, waarin de kanselier een ritje maakte, zal in prijs nog iets hoger liggen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 12 december 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.