De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 12 december 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  'Adviesbureaus vallen bij bedrijven door de mand'
   
 

BUSSUM - De consultancybureaus zijn tijdens de afgelopen internethype behoorlijk door de mand gevallen. De top van het Nederlandse bedrijfsleven is volstrekt niet te spreken over de kwaliteit van hun advisering. Bijna alle gerenommeerde bureaus, tot de grootste aan toe, hebben veel van hun geloofwaardigheid verloren.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 12kb)
Vincent Kouwenhoven ...De internet- hype is voorbij...
Dit blijkt uit het onderzoek 'Beyond the Hype', dat is gebaseerd op interviews door deVentures-directeur Vincent Kouwenhoven en investeerder Roel Pieper met 20 'captains of industry'. Deze laatste verleende zijn medewerking in zijn hoedanigheid als hoogleraar e-commerce aan de Universiteit Twente. De uitkomsten van het onderzoek worden verwerkt in het boek 'Beyond the Hype' dat eind volgende maand verschijnt.

Een groot deel van de geïnterviewde industriëlen hekelt de consultanten. Op basis van de vele hoeraverhalen waarmee de adviesbureaus gedurende de internethype kwamen, zijn verkeerde investeringsbeslissingen genomen. Kouwenhoven en Pieper vroegen ook naar de motieven van grote bedrijven om destijds met de hype mee te gaan. Alle ondervraagde bestuurders voelden zich sterk onder druk gezet door analisten. "Wie niet meedeed, voelde dat in de koersontwikkeling", zegt Kouwenhoven. In sommige ondernemingen belde de afdeling 'investor relations' regelmatig met de vraag of er iets kon worden gemeld over de internetstrategie. Deze situatie leidde met name bij uitgevers, uitzendorganisaties en de reisbranche tot uitgaven die achteraf gezien beter niet hadden kunnen worden gedaan.

Een ander motief om hals- overkop internetprojecten te beginnen, was de situatie op de arbeidsmarkt. Gedreven jong managementtalent dreigde het grootbedrijf vaarwel te zeggen als er geen ruimte voor e-business zou komen. Zeker in het begin van de 'internetgekte' was sprake van een wildgroei van initiatieven. In aller ijl werden aparte afdelingen opgezet die in het wilde weg internetplannen opzetten. In één onderneming bleken maar liefst 150 internetprojecten te bestaan, zonder dat deze van bovenaf werden gecoördineerd. Inmiddels zijn deze excessen voorbij. Kouwenhoven: "Nu bestaat de tendens e-business volledig in te bedden in bestaande bedrijfsonderdelen en processen."

Ook het klimaat op de arbeidsmarkt is veranderd. Kouwenhoven: "Dezelfde jonge talenten die twee jaar geleden nog voor het avontuur kozen, willen nu met hangende pootjes terug. Bij de helft van de ondernemingen worden ze vanwege hun kennis en ervaring met open armen ontvangen. Maar de rest heeft een andere bedrijfscultuur waar 'eenmaal weg is altijd weg' geldt."

Overigens heeft de hype niet alleen negatieve gevolgen gehad. Menig ondernemingsleiding realiseerde zich dat de oude bestaande (computer)systemen op de achtergrond niet meer voldeden. Volgens Kouwenhoven is de hype de broodnodige katalysator geweest om ingrepen te doen in deze verouderde 'back office'-systemen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 12 december 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.