De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 12 december 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Reisverzekering in
toekomst verplicht

   
 

door Arnold Burlage DE MEERN - Het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) wil bij georganiseerde reizen een reisverzekering gaan verplichten. Om te beginnen zou die moeten worden ingevoerd voor reizen waarbij sprake is van extra risico's.

Over een algemene invoering van de verplichte reisverzekering wordt nog overleg gepleegd met het verbond van de verzekeraars en de consumentenbond.

De aangesloten ANVR-reisondernemers moeten binnenkort over een bestuursvoorstel voor de verplichte reisverzekering beslissen. De maatregel moet de vaak kostbare gevolgen van verkeerde zuinigheid bij toeristen voorkomen.

Een verplichte reisverzekering is slechts onderdeel van een breed pakket met nieuwe garanties voor toeristen, die een reis boeken bij de erkende ANVR-reisorganisaties. De nieuwe verplichtingen voor bonafide reisondernemingen moeten vakantiegangers beter beschermen.

Milieukeurmerk

ANVR-reisondernemers moeten vanaf 1 april 2003 voldoen aan strenge eisen om een verplicht milieukeurmerk te mogen voeren. In de reisbrochures wordt melding gemaakt van de mate van milieuvervuiling die de verschillende vervoermiddelen - vliegtuig, bus, trein of eigen auto - veroorzaken.

Een andere maatregel, die in ANVR-verband wordt genomen, is verscherpt toezicht op de veiligheid van touringcars. Naast het ingevoerde buskeurmerk wordt al vanaf volgend jaar voor alle busreizen onder ANVR-vlag een veel strenger KEMA-veiligheidskeurmerk verplicht. Er wordt dan niet meer uitsluitend gelet of bus en chauffeur veilig zijn, maar ook de bedrijfsvoering van de ondernemer.

Reisondernemers die niet aan de nieuwe verplichtingen voldoen, mogen het ANVR-label niet voeren.

Drs. Gerard Couvreur, secretaris van de ANVR-reisorganisaties, zegt dat de reissector in ons land internationaal voorop loopt met de al bestaande en de nieuwe maatregelen. Hij neemt morgen afscheid om volgend jaar na 32 jaar in het reisvak met pensioen te gaan.

"Na voorzieningen zoals het garantiefonds en ook het calamiteitenfonds, bedoeld om vakantiegangers te beschermen en zekerheid te bieden, wordt met de nieuwe regels opnieuw de toon gezet. Vakantiegangers worden nu ook op hun eigen verantwoordelijkheid gewezen", zegt hij in een gesprek met deze krant.

In 85 procent van alle georganiseerde reizen wordt nu een reisverzekering afgesloten. Voor vliegreizen is het percentage iets hoger. Vooral de doorlopende verzekering groeit in populariteit.

Drs. Gerard Couvreur: "De ANVR-reisorganisaties hebben op grond van de reisvoorwaarden de plicht vakantiegangers zo nodig hulp en bijstand te bieden. Omgekeerd is het redelijk dat toeristen zich verzekeren tegen de onvoorziene en vaak zeer hoge kosten van hulpverlening."

"Het gaat ons als brancheorganisatie niet alleen om de verkoop van reizen. Wij nemen nu ook verantwoordelijkheid als het gaat om maatschappelijk ondernemen. Duurzaam toerisme is ook ons belang", aldus Gerard Couvreur.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 12 december 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.