AMSTERDAM - Alle grote energiebedrijven kijken met verbazing naar de enorme kortingen die nieuwkomers op de stroommarkt hun toekomstige klanten beloven. De 'gevestigde orde' maakt zich echter ook zorgen. Gezien de huidige inkoopprijzen voor elektriciteit lijken kortingen van vele procenten op de energierekening niet reëel.
Volgens de distributiebedrijven hebben de prijsbrekers of hun contracten nog niet afgedekt, in afwachting van een mogelijke prijsdaling volgend jaar, of nemen zij een verlies voorlopig voor lief. Aan dit zogenoemde 'voorfinancieren' kleeft echter een aantal risico's, ziet ook Chris IJsbrandy, bij Cap Gemini Ernst & Young verantwoordelijk voor de energiesector. "Het is te hopen dat de dotcommers tenminste hun contracten hebben afgedekt." De bedrijven die dat verzuimd hebben lopen immers het risico 'nat te gaan' als de energieprijzen straks niet doen wat ze verwachten.
|
Gezien de inkoopprijzen voor elektriciteit lijken de kortingen niet reëel. (Foto: Dijkstra b.v.)
|
Met de liberalisering van de groep middelgrote stroomgebruikers in het vooruitzicht duiken allerlei nieuwe elektriciteitsaanbieders op. Door nu al met kortingen op huidige prijzen te zwaaien proberen zij in rap tempo een klantenbestand op te bouwen. Internetbedrijven met namen als De EnergieConcurrent, Korting op Electriciteit.nl en EchteEnergie.nl zijn de afgelopen anderhalf jaar als paddestoelen uit de grond geschoten. Er ligt dan ook een markt ter waarde van naar schatting Hlf. 6 miljard te wachten.
Want vanaf 1 januari 2002 zijn naar schatting 60.000 bedrijven vrij om te kiezen bij wie ze hun stroom inkopen. En ook zij zitten niet stil. Er zijn inmiddels al verschillende inkoopcombinaties gevormd, waardoor de bedrijven een grotere vuist kunnen maken en een betere prijs kunnen bedingen bij de aanbieders. Gisteren werd bekend dat de Bovag een megacontract heeft afgesloten met het Zweedse elektriciteitsbedrijf Vattenfall. Alle Bovagbedrijven en hun werknemers die overstappen op groene stroom krijgen korting van maar liefst 30% op de stroomprijs. Een tijdje geleden hebben elfhonderd leden van de Metaalunie een contract gesloten bij Spark Energy voor de levering van stroom. Spark Energy belooft de bedrijven kortingen op hun huidige energierekening van 25%. IJsbrandy vermoedt dat de meeste dotcommers mikken op wat Spark Energy al is gelukt. "Een hoop lawaai maken om overgenomen te worden door een gevestigde energiegigant." Spark is inmiddels in handen van het Belgische Electrabel, dat in Nederland de grootste stroomproducent is. Het internetbedrijf weet dus voldoende productiecapaciteit achter zich.
Niet alleen Spark Energy probeert nu al een klantenbestand op te bouwen door flinke kortingen te beloven op huidige prijzen. Een internetbedrijf als Energiebedrijf.com beloofde overstappers anderhalf jaar geleden al een korting van 10%, een percentage dat oploopt naarmate de contractduur langer is. De dotcommer neemt het verlies tot 2002 voor eigen rekening, er van uit gaande dat in dat jaar weer goed te kunnen maken. Het bedrijf gaat er van uit dat de elektriciteitsprijs door de toegenomen concurrentie tegen die tijd lager ligt dan de afgesproken korting.
Of dat gebeurt zal de tijd leren. Feit is wel dat de toezichthouder op de energiemarkt DTe de energiebedrijven dwingt hun (transport)prijzen te verlagen. Met deze zogeheten efficiencykorting wil de DTe de bedrijven dwingen efficiënter te werken. Maar waar de DTe geen vat op heeft is de ontwikkeling van de energieprijzen. En met de huidige onrust in het Midden-Oosten zijn de onzekerheden groter dan ooit.