ZANDVOORT - Eerder dan gewoonlijk omdat het Circuit Park Zandvoort aanstaande zaterdag in beslag wordt genomen door de Formule 1-demonstratie van Arrows-coureur Jos Verstappen, komen de meeste nationale raceklassen al morgen in actie voor de kwalificatie voor de Radio 538 Trophy of the Dunes van zondag.
De autocoureurs uit het Libertel-Vodafone Dutch Touring Car Championship krijgen twee tijdsessies ter beschikking. Met nog twee raceweekeinden en vier wedstrijden voor de boeg is een loden last van hen afgevallen nu zij meer duidelijkheid hebben verkregen over de interpretatie van het aangepaste reglement ten aanzien van de handicapgewichten.
Die aanpassing, bedoeld om de onderlinge strijd lood zwaar te maken, werd tijdens de races in Assen van 8 juli jl. ten onrechte ingevoerd, zo oordeelde vorige maand de Commissie Autosport Rechtspraak. De Nederlandse Autorensport Vereniging als organisator van het DTCC werd gedesavoueerd omdat de tussentijdse ingreep in het reglement aan hogere regelgeving had moeten worden getoetst, in dit geval de KNAC/Nationale Autosport Federatie. Intussen heeft de sectie autorensport van de KNAF het reglement goedgekeurd.
Voor het team van importeur Renault Nederland was de nieuwe regelgeving onduidelijk waardoor naar afloop van de races in Assen hoger beroep werd aangetekend. Het CAR stelde Renault op dat punt in het gelijk, maar liet BMW-coureur Sandor van Es die het kampioenschap aanvoert, toch zijn punten behouden. Hij was volgens het college te goeder trouw afgegaan op de mededelingen van assistent-wedstrijdleider Harrie Splinter, de mede-auteur van de 'Aanvulling'.
Ditmaal zijn misverstanden uitgesloten. Voorbeeld: het minimumgewicht van de achterwielaangedreven BMW's gaat van 1140 naar 1090 kilogram omlaag. Mocht die wagen toch zwaarder dan die 1090 kg wegen, zeg 40 kg, en een rijder moet vanwege diens prestaties uit vorige races 100 kg lood als handicapgewicht aan boord nemen, dan mag hij dat verrekenen met het minimumgewicht. Met andere woorden: er hoeft dan maar 100 - 40 = 60 kilo lood in zijn wagen te worden gelegd.
In de nasleep van het Assen-weekeinde wacht de Formule Ford Club Holland nog steeds op een nieuwe datum voor zijn NK-race, nadat de tot zes ronden ingekorte wedstrijd in hoger beroep ongeldig werd verklaard. Hoewel de NAV heeft toegezegd op korte termijn een vervangende race te organiseren, wachten de Formule Ford-rijders een maand na de CAR-uitspraak nog steeds op een nieuwe datum.
Indien de NAV in gebreke blijft kan de rijdersvereniging schadeclaims van de FF-teams verwachten die kunnen oplopen tot 25.000 gulden per rijder. De teams zijn immers contractuele verplichtingen met hun rijders en sponsors aangegaan op basis van acht NK-races. "Niemand zit op die schadeclaims te wachten, maar we willen wel gevrijwaard worden van de kosten die we voor Jan Doedel hebben gemaakt. We mogen niet de dupe worden van de fouten die in Assen zijn gemaakt", meende Gert Valkenburg van Geva Racing wiens rijder Stefan de Groot het klassement leidt.
Komende zondag kunnen al de eerste kampioenen uit de bus rollen. Bij winst kan de jonge Christiaan Frankenhout de titel bij de Union Toyota Yaris Cup opeisen, terwijl Pauline Zwart de Ladies Cup voor het grijpen heeft. De zoon van ex-toerwagenkampioen Fred Frankenhout dient af te rekenen met routinier Erik Struijlaart die ditmaal terzijde wordt gestaan door Quint Engel. Hij vervangt Madelon van der Vossen die na een verschil van inzicht met haar ex-vriend Struijlaart besloot de resterende races niet meer te rijden.