HILVERSUM - De georganiseerde misdaad en 'huisvlijtpiraterij' hebben de Nederlandse cd-markt een gevoelige klap bezorgd. Consumenten besteedden in de eerste helft van dit jaar tien procent minder aan legale cd's en cd-singles dan in dezelfde periode vorig jaar.
Dit blijkt uit cijfers die de NVPI, de brancheorganisatie voor de entertainmentindustrie, gisteren bekendmaakte. In totaal gingen er 2,7 miljoen cd-singles en 19,6 miljoen cd's over de toonbank. Vorig jaar waren dit nog respectievelijk 3,4 miljoen en 20,8 miljoen stuks. De verkoop van muziekcassettes en lp s daalde ook, beide van 100.000 naar 70.000 stuks.
Volgens Jonne Boesjes van de NVPI is de piraterij "ongelooflijk massaal." De Stichting Brein meldde eerder dit jaar dat de illegale thuiskopieën de georganiseerde criminaliteit qua aantal ver overtreffen. De stichting schat dat er vorig jaar in Nederland ongeveer 12,5 miljoen cd's werden gebrand. Daar kwamen nog eens 2,5 miljoen illegale, voornamelijk in het voormalige Oostblok geperste cd's bij.
Ontmoedigen
NVPI hoopt dat nieuwe kopieerbeveiligingen de huisvlijtpiraten zullen ontmoedigen. "Natuurlijk is elke beveiliging te kraken, maar de gewone gebruiker vindt dat veel teveel gedoe", aldus Boesjes. De beveiligingen veroorzaken storende bijgeluiden op de kopie of zorgen ervoor dat een cd-rom speler de cd niet kan afspelen. Onder andere de nieuwe Volumia! is met een (inmiddels gekraakte) kopieerbeveiliging uitgerust.
Verder moeten legale cd's door het gebruik van multi-mediatoepassingen aantrekkelijker worden. "Bijvoorbeeld door gebruikers de mogelijkheid te geven om te chatten met de artiest", zegt Boesjes. Een prijsverlaging zit er volgens haar niet in. "Want we kunnen niet concurreren met cd's die maar een knaak kosten."
Het illegaal downloaden van muziek van internet zorgde vooral voor een daling van het aantal verkochte cd-singles. De NVPI verwacht veel van legale sites waar consumenten van songs tegen betaling kunnen ophalen of direct beluisteren. Een aantal van deze sites zijn al in de lucht en grote muziekorganisaties zoals Sony en Warner zijn bezig met nieuwe initiatieven.
De NVPI verwacht dat de cd-verkoop later dit jaar iets aantrekt. Traditioneel is het vierde kwartaal door de feestdagen en de vele nieuwe releases een goede periode voor de cd-winkels. |