
|
Bas van den Brink, Peter van Brunschot en Jos van den Hurk (vlnr) leveren masten in alle soorten en maten: van hypermodern tot kunstboom, waarin de antennes zijn weggewerkt.
|
OSS - Met de ondertekening gisteren van een contract met KPN voor de levering en plaatsing van 500 masten voor de gsm- en umts-netwerken van het voormalig staatsbedrijf heeft Kaal Mastenfabriek zijn positie als vrijwel monopolist in Nederland verder versterkt.
Met een gemiddelde prijs van 30.000 per mast is met de order een bedrag van meer dan 15 miljoen gemoeid.
"Alles wat een kapstok nodig heeft dat maken wij. Of het nu drie meter hoog moet zijn, of meer dan 100 meter, het maakt in principe niets uit." Directeur Jos van den Hurk van de mastenfabriek in Oss heeft een groot deel van Nederland al vol gezet met zijn masten en palen.
Vele tienduizenden zijn het intussen al. In evenzoveel soorten en maten: gewone straatlantaarnpalen, de door veel automobilisten zo gehate flitspalen, gsm-masten, palen voor bewakingscamera's, maar ook torenhoge verlichtingsmasten voor luchthavens en sportvelden en futuristisch ogende palen voor allerlei andere communicatiedoeleinden, tot aan 'kunstbomen' met weggewerkte antennes toe.
Kaal is nu al hofleverancier van KPN. Vrijwel alle masten voor de mobiele netten van het voormalige staatsbedrijf werden door het bedrijf geleverd. Ook de andere mobiele aanbieders (Libertel Vodafone, Telfort, Dutchtone en Ben) zijn vaste afnemers van de Brabanders. De onderneming heeft daardoor vrijwel een monopoliepositie verkregen: van het woud van rond 4000 gsm-masten dat Nederland nu telt, is 90 procent door Kaal geleverd, vertelt Van den Hurk trots. Concurrentie is er voor hem dus niet of nauwelijks.
Voor de umts-netwerken (die snel mobiel internetten mogelijk maken) en voor de uitbreiding van de bestaande gsm-netwerken zullen daar de komende 45 jaar nog eens 2 à 3.000 masten bijkomen, voorspelt zijn marketingdirecteur Peter van Brunschot. Niet alleen de bekende 'vakwerkmasten' (simpele exemplaren met dwarsspijlen), die nu nog zo'n 90 procent van het totale aanbod uitmaken, maar steeds meer aan de omgeving aangepaste vormen. De nu nog vrij hangende antennes worden daarbij in zo'n designpaal geïntegreerd en daardoor vrijwel onzichtbaar weggewerkt. "We werken daarvoor steeds meer samen met landschapsarchitecten", aldus Bas van den Brink, hoofd bedrijfsbureau bij Kaal.
De mastenfabriek is eigenlijk ontstaan uit noodzaak. Het in 1947 gestichte bedrijf Kaal hield zich in het begin voornamelijk bezig met grondwerkzaamheden, zoals het aanleggen van elektriciteitsnetwerken. Daardoor was het bedrijf nauw betrokken bij openbare verlichting, maar zo kort na de oorlog kon aan de vraag naar lichtmasten nauwelijks worden voldaan. "We zijn toen maar zelf buizen aan elkaar gaan lassen en zo maakten we onze eerste lichtmasten", zegt Van den Hurk.
Intussen is de omzet van het bedrijf uitgegroeid tot een omzet van 40 miljoen gulden per jaar, met 125 man personeel. Export vindt plaats over de gehele wereld, tot in Hongkong toe. Ook daar staan de masten voor de roodlichtcamera's van Kaal.