De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 11 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Beloning blijft uit

Van onze speciale verslaggever

   
 

MONTREAL - Hij was woest. Jos Verstappen had uitzicht op WK-punten, maar een blunder van het team en remproblemen zorgden ervoor dat alle moeite van de Nederlandse coureur tevergeefs was. Verstappen lag op de zesde plaats, goed voor één WK-punt toen drie ronden voor de finish de remschijf linksvoor explodeerde. De achterremmen blokkeerden en Verstappen vloog stuurloos tegen de bandenstapels.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (458x284, 23kb)
Jos Verstappen kreeg ditmaal geen loon naar werken. (Foto: EPA)
Na afloop kwamen de frustraties eruit bij Verstappen. In de pitbox kregen de Arrows-techneuten in aanwezigheid van teambaas Walkinshaw de wind van voren van Verstappen. "Het team doet er te weinig aan. Ze luisteren niet genoeg naar wat ik zeg. Tom (Walkinshaw, red.) ziet het goed. Hij staat in ieder geval voor honderd procent achter me. Ik hoop dat hij in de fabriek een aantal mensen eens goed op hun donder geeft."

Vooral het volledig verkeerd timen van de eerste pitstop zat hem dwars. Verstappen was na opnieuw een fantastische start zo langzamerhand het handelsmerk van de Limburger opgerukt van de dertiende startplaats naar de achtste plek. Kimi Raikkonen moest er al in de eerste ronde aan geloven en nadat ook Barrichello uit de top was verdwenen, lag Verstappen zesde. De neutralisatie van de race na de crashes van Montoya en Barrichello kwam als geroepen voor Arrows, aangezien beide coureurs twee pitstops moesten maken. Door de Safety Car kon het tijdverlies tot een minimum beperkt blijven. De monteurs stonden klaar, maar twee keer liet Verstappen ogenschijnlijk de kans om binnen te komen liggen. Toen hij eindelijk wél de pitstraat in dook, werd de race juist weer vrijgegeven. In plaats van netjes achter het veld aan te sluiten, verloor Verstappen zo twintig seconden extra. "De radio bleek niet te werken. Daardoor wist ik niet of ik kon binnenkomen", verklaarde Verstappen.

De tegenvaller wierp Verstappen weliswaar terug naar de laatste positie, maar met nog zes ronden te gaan lag hij opnieuw zesde. Verstappen wist op dat moment al dat hij in moeilijkheden zat, want bij het linkervoorwiel was elke keer dat Verstappen moest remmen, een zwarte rookwolk te zien, veroorzaakt door verbrand koolstofvezel van de remschijf. Drie ronden voor de finish ging het mis. De schijf explodeerde.

Verstappen: "Daardoor kwam alle rembalans op de achterwielen en die blokkeerden. Er was niets dat ik kon doen." De remproblemen ergerden Verstappen vooral "omdat het niet de eerste keer is dat we dit probleem hebben meegemaakt. Ik wist al tijdens de race dat ik het niet ging redden. Ik had hier nog beter kunnen finishen dan de vijfde plaats van vorig jaar. Een vierde plek had erin gezeten, die kans krijgen we niet elke keer. We hebben gewoon drie punten weggegooid".

,,Hij is terecht woest'', vond engineer Greg Wheeler. ,,Maar Jos was weer ongelofelijk. Hij was een ster, reed mega!''. Teambaas Tom Walkinshaw verbeet zijn woede alleen, starend in het water naast het circuit. ,,Dat was een groot probleem'', zei hij. ,,Maar Jos reed geweldig.''




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 11 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.