De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 11 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  'British Airways en KLM
praten weer over fusie'

   
 

LONDEN - De KLM en de Britse luchtvaartmaatschappij British Airways hebben de onderhandelingen over een fusie heropend. Dat meldt de Britse zondagskrant The Sunday Times. Volgens het blad heeft directeur Rod Erdington van British Airways de afgelopen weken contact opgenomen met bestuursvoorzitter Leo van Wijk van de Nederlandse onderneming.

Als de fusie zou doorgaan ontstaat de op twee na grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld. "Wij zitten in de fase van inleidende besprekingen en wij willen ons project nog altijd tot een goed einde brengen. Het mislukken van de vorige onderhandelingen was aan geen van beide partijen te wijten en onze betrekkingen zijn nog steeds erg goed", aldus een hoge functionaris van de Britse luchtvaartmaatschappij.

Een KLM-woordvoerder bevestigt dat er gesprekken zijn gevoerd tussen de KLM en British Airways, maar bezweert dat het niet om fusiegesprekken gaat. "De Europese luchtvaartmaatschappijen voeren op regelmatige basis gesprekken met elkaar met het oog op de toekomst in het kader van de Europese eenwording." In dat kader praat de KLM dus ook met de voormalige beoogde fusiepartner. "Als een fusie mislukt wil dat nog niet zeggen dat je vijanden van elkaar wordt", aldus de woordvoerder.

KLM en British Airways hebben twee keer eerder geprobeerd samen te gaan. In 1992 ketsten de onderhandelingen af, toen beide maatschappijen het niet eens konden worden over de verdeling van hun belang in de nieuwe onderneming.

Vorig jaar september liepen onderhandelingen over een fusie opnieuw stuk. Het grootste struikelblok bleek de internationale start- en landingsrechten. KLM moet Nederland blijven om de landingsrechten in andere landen te behouden. De Britse eis om de Nederlandse inbreng in de raad van commissarissen terug te brengen, kon de KLM daarom niet accepteren. British Airways bleek hiervoor volgens Van Wijk niet gevoelig.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 11 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.