De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 11 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Recorddeal voor Endemol

door Marcel Frost

   
 

PARIJS - John de Mol heeft gisteren in Parijs een recorddeal gesloten met de Franse commerciële zender TF1. Het station koopt de komende vijf jaar voor ruim anderhalf miljard gulden programma's bij het van oorsprong Nederlandse concern. Nooit eerder in de geschiedenis van Endemol Entertainment werd zo'n grote 'outputdeal' getekend.

"Zelfs het tienjarige contract dat wij met de Holland Media Groep hebben, heeft niet deze omvang", zegt De Mol. "En RTL in Duitsland heeft weliswaar per jaar meer besteld, maar dat contract loopt korter."

TF1 wil jaarlijks tientallen programma's laten maken door de Franse Endemol-bedrijven, die nagenoeg de hele primetime-programmering van de zender zullen vullen.

Zo neemt TF1 elk jaar onder meer een groot reality-programma af. "We beginnen met een Franse versie van Starmaker, mogelijk volgend jaar gevolgd door Big Diet", zegt De Mol. "Verder moet je denken aan grote amusementsshows en ook komt er een Franse versie van Call TV."

Saillant detail is overigens dat TF1's grootste concurrent (het eveneens commerciële) M6 nu Loft Story uitzendt, de door Endemol gemaakte Franse versie van Big Brother. TF1 is tegen die formule weken lang tekeer gegaan in de Franse pers en noemde Loft Story "onmenselijk". Over haar eigen reality-formules zegt TF1 nu dat deze "geschikt moeten zijn voor een groot publiek, vooral gericht op het gezin". Dat zij eigenlijk een pact met de duivel lijken te sluiten, wordt dan ook ten stelligste ontkend.

De Fransen hopen verder samen met Endemol nieuwe formules te bedenken voor allerlei media, zoals betaalzenders, internet, telefoondiensten en digitale televisie. Voor Eurosport (eigendom van TF1) wordt gedacht aan een interactief avondprogramma.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 11 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.