PARIJS - John de Mol heeft gisteren in Parijs een recorddeal gesloten met de Franse commerciële zender TF1. Het station koopt de komende vijf jaar voor ruim anderhalf miljard gulden programma's bij het van oorsprong Nederlandse concern. Nooit eerder in de geschiedenis van Endemol Entertainment werd zo'n grote 'outputdeal' getekend.
"Zelfs het tienjarige contract dat wij met de Holland Media Groep hebben, heeft niet deze omvang", zegt De Mol. "En RTL in Duitsland heeft weliswaar per jaar meer besteld, maar dat contract loopt korter."
TF1 wil jaarlijks tientallen programma's laten maken door de Franse Endemol-bedrijven, die nagenoeg de hele primetime-programmering van de zender zullen vullen.
Zo neemt TF1 elk jaar onder meer een groot reality-programma af. "We beginnen met een Franse versie van Starmaker, mogelijk volgend jaar gevolgd door Big Diet", zegt De Mol. "Verder moet je denken aan grote amusementsshows en ook komt er een Franse versie van Call TV."
Saillant detail is overigens dat TF1's grootste concurrent (het eveneens commerciële) M6 nu Loft Story uitzendt, de door Endemol gemaakte Franse versie van Big Brother. TF1 is tegen die formule weken lang tekeer gegaan in de Franse pers en noemde Loft Story "onmenselijk". Over haar eigen reality-formules zegt TF1 nu dat deze "geschikt moeten zijn voor een groot publiek, vooral gericht op het gezin". Dat zij eigenlijk een pact met de duivel lijken te sluiten, wordt dan ook ten stelligste ontkend.
De Fransen hopen verder samen met Endemol nieuwe formules te bedenken voor allerlei media, zoals betaalzenders, internet, telefoondiensten en digitale televisie. Voor Eurosport (eigendom van TF1) wordt gedacht aan een interactief avondprogramma.