LEIDSCHENDAM - Nederlanders trekken een recordbedrag uit van ruim 1,150 miljard gulden voor de komende paasviering.
Dat is ruim een kwart miljard meer dan vorig jaar. Vooral aan sfeerproducten, bijzondere hapjes en lekkernijen wordt heel veel geld uitgegeven.
"Pasen 2001 staat in het teken van luxe, kwaliteit en gemak", aldus de heer R. Roorda, adjunct-directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). "En dat mag bést wat kosten".
In tegenstelling tot voorgaande jaren is de winkelvloer van de 5.500 supermarkten in ons land geheel in lijn met de kerst in paassfeer omgetoverd. "De consument versiert nu ook met Pasen zijn huis. Daar spelen wij met de aankleding van onze winkels én ons aanbod op in. De klant wil sfeer, dus verkópen we sfeer. We bieden paas-servetten en -kleden aan, kaarsen en zelfs complete wegwerp-serviezen."
Opvallende nieuwe producten dit jaar zijn de palmpasen-stokken die volledig versierd met paastakken en broodhaantjes worden verkocht.
Knapzakken
Ook de picknickmanden en ouderwetse knapzakken, gevuld met lekkers en bedoeld voor een openlucht-ontbijt of -brunch, beloven een groot succes te worden. Hetzelfde geldt voor de pizza's met appel en de frisse lentesalades.
Nieuw dit jaar zijn de chocolade paasbroodjes, voorgebakken kadetjes die met warme chocolade overgoten worden en vers fruit gedompeld in chocolade. "Onze best-sellers zijn echter de chocolade-eieren en -paashazen, de paasstollen en het paas-suikerbrood", weet Roorda.
En dan eieren. Rond de paasdagen stijgt de verkoop van eieren in alle soorten en maten met ruim 30 procent. "We verkopen eieren van struisvogel-formaat, beschilderde eieren, lichtgroene exemplaren van de Andes-kip en kant en klaar gevulde (zalm)eieren." En ook Nederlandse varkensrollade is weer volop beschikbaar in onze supermarkten.
Onze kooplust kent geen grenzen. Zeer populair dit jaar zijn de mousserende wijnen en champagnesoorten voor bij de paasbrunch en bij het -diner. |