Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
do 12 april 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De verloving
Fiscus 2001 
Scorebord 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Spoor staakt weer

door onze redactie

   
 

AMSTERDAM - Het treinverkeer ligt vandaag voor de derde keer binnen een week plat. Deze keer is het de achterban van de radicale vakbond VVMC die het werk voor 24 uur neerlegt. De VVMC hoopt de NS ertoe te bewegen het gewraakte rondje om de kerk alsnog naar de prullenbak te verwijzen.

De directie heeft echter al laten weten vast te houden aan het antivertragingsplan, waardoor er vandaag slechts gestaakt lijkt te worden om het staken. Grote verliezer van vandaag is de reiziger, die overigens vanaf volgende week kan rekenen op publieksvriendelijke acties. Reizigers kunnen dan zonder kaartjes rijden, terwijl de NS per dag 17 miljoen gulden misloopt.

Minister Netelenbos noemt de situatie "heel, heel erg" en beschuldigt de VVMC van onverantwoord gedrag. Ook de vakcentrales van FNV en CNV veroordelen de staking, evenals een meerderheid van de Tweede Kamer. "Ongelooflijk. Een dagje staken, omdat het uitzicht in de trein je gaat vervelen", briest CDA-Kamerlid Leers.

Schadevergoeding

De Consumentenbond is eveneens woedend en wil schade gaan verhalen op de VVMC. Eerder wist de organisator van de Technologiebeurs in Utrecht al met succes voor drie miljoen gulden beslag te leggen op de bankrekeningen van FNV Bondgenoten, wegens sterk tegenvallende bezoekersaantallen door de staking eind vorige week. Gisteren bleek dat de vakbond hierdoor geen salarissen en huur meer kan betalen.

De VVMC verliet gistermiddag na twee dagen vruchteloos overleg als eerste vakbond de onderhandelingstafel, nadat eerder al de ondernemingsraad het bijltje erbij had neergegooid. FNV wilde nog wel verder onderhandelen, maar de NS-top weigerde dit, omdat een eventueel akkoord door alle partijen gedragen dient te worden.

Net als FNV Bondgenoten wil de VVMC niets weten van het nieuwe dienstrooster dat machinisten en conducteurs dagelijks minder laat overstappen waardoor het aantal vertragingen sterk afneemt. Weliswaar hebben de bonden zich eindelijk neergelegd bij de invoeringsdatum van het dienstrooster op 10 juni aanstaande, maar ze eisen wel dat in oktober het oude dienstrooster weer van kracht wordt. Kortom: vier maanden rondjes om de kerk rijden en daarna moet alles weer terug bij het oude zijn.

Voor de NS-directie is dit onaanvaardbaar. "Wij hebben een goed voorstel op tafel gelegd, maar de bonden willen niks. Alles moet volgens hen bij het oude blijven, maar we moeten aan de toekomst van het bedrijf denken. Onbegrijpelijk en verschrikkelijk voor de reizigers", aldus een teleurgestelde NS-directeur P. Boumeester. In een uiterste poging alsnog tot een akkoord te komen, heeft NS de bonden aangeboden de ondernemingsraad een alternatief dienstrooster te laten ontwikkelen. Daarover zou dan vervolgens onderhandeld kunnen worden.

De bonden willen echter, onder druk van hun radicale achterban, dat het hele rondje om de kerk definitief naar de prullenbak wordt verwezen. Probleem is echter dat zij twee jaar terug zelf hun handtekening onder het akkoord hebben geplaatst. "Dat is onze grootste blunder geweest", erkent VVMC-bestuurder H. Vankan, die verder vindt dat zijn vakbond in het conflict geen enkele blaam treft. "De NS-directie daarentegen is niet te vertrouwen en moet opstappen."

"Ik pieker er niet over", stelt NS-directeur Boumeester. "Ons treft geen blaam. Wij zijn nu ver genoeg gegaan. Volgens sommigen zelfs te ver." Boumeester doelt daarmee op voorzitter van de raad van commissarissen van de NS, J. Timmer. De oud-Philips-topman heeft al laten weten, dat wanneer de NS-top opstapt, het bedrijf ook op zoek moet naar een nieuwe raad van commissarissen. Hierdoor zou het spoorbedrijf helemaal vleugellam worden.




 


do 12 april 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.